Oczywiście, w nowoczesnej kabinie lakierniczej było to znacznie łatwiejsze, ale... też i droższe. Wkrótce się to zmieni - nawet najlepsze umiejętności nie wystarczą. Nowe, wymagane przez przepisy unijne materiały lakiernicze podwyższają poprzeczkę - korzystanie z nich bez nowoczesnej lakierni będzie co najmniej bardzo trudne. Rosną też wymagania wobec lakierników. Ci, którzy do tej pory słabo radzili sobie z nakładaniem klasycznych lakierów, nie powinni nawet brać się za malowanie auta lakierami wodnymi. Mają one inną konsystencję (łatwiej ściekają), a do tego - ze względu na gorsze krycie - trzeba ich nanieść na karoserię więcej. Oczywiście, auta nadal będzie można naprawiać - lakiernicy prędzej czy później opanują nowe metody. Tyle tylko, że trudniej będzie znaleźć tanią i dobrą lakiernię. Lakiery oparte na rozpuszczalnikach organicznych mają zniknąć z rynku do końca roku, jednak wiele firm długo jeszcze będzie z nich korzystać. Starają się one zgromadzić jak największe zapasy obecnych lakierów - może nieekologicznych, ale łatwiejszych w użyciu.Wodne nie takie złe?Już wkrótce z rynku zniknąć mają stosowane dotychczas lakiery. Powodem są dyrektywy Unii Europejskiej o ograniczeniu emisji lotnych substancji szkodliwych. Lakiery oparte na tradycyjnych rozpuszczalnikach organicznych nie mają szans na spełnienie nowych norm. Pozostają więc lakiery wodne. Za ich stosowaniem przemawiają względy ekologiczne, chociaż producenci twierdzą, że nowa generacja produktów jest co najmniej równie dobra, jak te dotychczas używane. Lakiernicy są jednak sceptyczni. Technologia wodna wymaga drobiazgowego przestrzegania reżimów technologicznych. Dla mniejszych zakładów lakierniczych problemem może być choćby to, że w trakcie lakierowania nawet drobnych elementów w kabinie musi być utrzymywana stała, dość wysoka temperatura (27-28°C). W przeciwnym razie z lakieru nie odparuje znacznie mniej lotna od innych rozpuszczalników woda. Firmy będą musiały też zainwestować dziesiątki tysięcy w nowy sprzęt (m.in. pistolety lakiernicze, specjalne dmuchawki do suszenia lakieru). Mimo "ekologiczności" lakiery wodne są bardzo szkodliwe dla ludzi - w efekcie we wspomnianej wysokiej temperaturze muszą oni pracować w szczelnych kombinezonach.Stare i noweKompatybilność lakierówProducenci samochodów używają lakierów wodnych od kilkunastu lat. Dzięki temu, że technologia nie jest już taka nowa, firmy wytwarzające lakiery miały sporo czasu, żeby udoskonalić swoje produkty. Przede wszystkim nie ma żadnych obaw w kwestii kompatybilności lakierów opartych na rozpuszczalnikach organicznych i lakierów wodnych. Bez problemu będzie więc można używać nowych, wodnych lakierów renowacyjnych przy naprawach aut z powłoką lakierniczą starszego typu. Trzeba jednak pamiętać, że naprawdę dobry rezultat uda się osiągnąć, używając kompletnych systemów lakierniczych, tzn. nie tylko lakierów bazowych, lecz także kompatybilnych z nimi podkładów, szpachli, filerów i lakierów bezbarwnych.
Będzie drożej?
Do tej pory w wypadku napraw lakierniczych sukces zależał głównie od umiejętności lakiernika. Dobry fachowiec był w stanie osiągnąć pożądany efekt nawet w garażu, pod warunkiem, że zadał sobie wystarczająco dużo trudu.