1 na 8 kierowców naraża się na niebezpieczeństwo w czasie jazdy z powodu niewystarczającego poziomu ciśnienia w oponach (co najmniej 0,75 bara poniżej ciśnienia zalecanego przez producenta) i/lub zużytych opon (głębokość bieżnika poniżej 1,6 mm).

Kierowcy z Unii Europejskiej zużyli przedwcześnie 29,6 miliona opon i spalili niepotrzebnie 3,9 miliarda litrów paliwa. Zmarnowano w sumie 7,8 miliarda ? i uwolniono do środowiska dodatkowe 9,2 megaton CO2.

Są to wnioski płynące z przeglądów kontrolnych opon przeprowadzonych na 31178 samochodach osobowych w 14 krajach Unii Europejskiej w 2008 roku.

Darmowe kontrole były przeprowadzane przez Bridgestone w centrach handlowych i na publicznych parkingach. Są one częścią ogólnoświatowej kampanii na rzecz edukacji w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego "Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą" (Think Before You Drive). To wspólna inicjatywa Bridgestone i Fundacji FIA (Fédération Internationale de l'Automobile), która koncentruje się na promowaniu prostych zaleceń dotyczących dbałości o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, które zajmują tylko kilka sekund, a mogą uratować życie, jak: przewożenie dzieci w fotelikach, zapinanie pasów, regulowanie zagłówków i regularne sprawdzanie stanu opon.

Niskie ciśnienie i niedopuszczalna głębokość bieżnika zagrażają bezpieczeństwu

Wyniki przeprowadzonych kontroli sugerują, że wielu kierowców jest nieświadomych faktu, że z upływem czasu opona naturalnie traci powietrze, jak balon, oraz, że jazda na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem może być niebezpieczna. Niskie ciśnienie w oponie to prosta droga do utraty kontroli nad pojazdem.

Spośród przebadanych pojazdów 33% miało głębokość bieżnika w oponie bliską lub poniżej dopuszczalnego limitu. Eksperci Bridgestone przypominają tymczasem, że w przypadku samochodu poruszającego się na oponach o bieżniku o głębokości poniżej 1,6 mm, zjawisko aquaplaningu pojawia się przy prędkości niższej o 40 % niż w przypadku nowego bieżnika.

Niskie ciśnienie ma również wyjątkowo negatywny wpływ na wytrzymałość opony. W przypadku opon z niskim ciśnieniem nietrudno więc o ich uszkodzenie.

Środowisko płaci wysoką cenę za dodatkową emisje CO2

Ciśnienie powietrza w oponach ma znaczący wpływ na opory toczenia, które są kluczowym czynnikiem określającym zużycie paliwa. W zależności od rodzaju nawierzchni i stylu jazdy opory toczenia reprezentują od 18 % do 26 % całkowitej siły wywieranej na pojazd. Ponieważ niskie ciśnienie powoduje wzrost oporów toczenia wrasta zużycie paliwa przez pojazd oraz poziom emisji dwutlenku węgla (CO2).

W oparciu o dane z 2008 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone obliczyło, że pojazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach zmarnowały 3.9 miliarda litrów paliwa o wartości 5.1 miliardów ?. Dodatkowa emisja CO2 przy tak zwiększonym zużyciu paliwa to dodatkowe 9.2 megatony dwutlenku węgla uwolnione niepotrzebnie do atmosfery.

Bridgestone będzie kontynuować edukację

Kampania "Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą" (Think Before You Drive) ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy samochodem poprzez promocję odpowiedzialności wśród kierowców. Kampania europejska obejmuje dystrybucję ulotek na temat bezpieczeństwa drogowego, udostępnianie symulatorów pasów bezpieczeństwa na Grand Prix Formuły 1 i w salonach samochodowych, oraz dystrybucję urządzeń do pomiaru głębokości bieżnika i ciśnienia powietrza w oponie.

Bridgestone wierzy, że inicjatywy te pomogą podnieść świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa. Firma zachęca do dbałości o opony i regularnych, bezpłatnych badań kontrolnych, które odbędą się także w bieżącym, 2009 roku. Opony to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, nie zaś niepotrzebny wydatek. Prawidłowe ciśnienie i poziom głębokości bieżnika w oponie to oszczędność pieniędzy i środowiska naturalnego. Na 1,2 miliona śmiertelnych wypadków drogowych rocznie, 50 000 ma miejsce w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej.