Czy to znaczy, że latem nie trzeba dbać o karoserię? Absolutnie nie! Lakier też jest wtedy zagrożony, tyle że przez zupełnie inne czynniki. Ostre słońce powoduje jego blaknięcie, resztki twardych, chitynowych pancerzyków uszkadzają powłokę, a nadwozie jest oblepione żywicą i pyłkami z drzew. Żeby zobaczyć rzeczywisty zakres spustoszeń, najlepiej najpierw udać się do myjni i usunąć z nadwozia kurz oraz zwykły drogowy brud. Przed wjazdem do myjni warto ręcznie oczyścić to, z czym zwykle sobieona nie radzi, jak choćby ptasie odchody czy stary, zaschnięty brud. Wystarczą do tego zwykłe środki - gąbka, ciepła woda i szampon samochodowy. Po myciu pozostaje jeszcze usunąć z karoserii przyklejone drobiny asfaltu i żywicy. W takim przypadku zwykłe, domowe środki najczęściej zawodzą. Lepszym rozwiązaniem jest użycie specjalnych preparatów (dostępnych w sklepach motoryzacyjnych) lub benzyny ekstrakcyjnej. Ich działanie lepiej sprawdzić na mało widocznych elementach - niektóre tworzywa i lakiery renowacyjne źle reagują na jakiekolwiek ostrzejsze substancje czyszczące. Dopiero po dokładnym umyciu można ocenić, jakie środki będą niezbędne do przywrócenia czy też zachowania połysku. Jeśli lakier jest zniszczony, utleniony lub porysowany, potrzebna będzie polerka, co najmniej przy użyciu środka lekkościernego. Jeśli był po prostu brudny, wystarczy dobry wosk.Dużo czasu i wysiłkuIm bardziej zaniedbany lakier, tym więcej pracy. Po usunięciu brudu powierzchniowegonależy usunąć także zanieczyszczenia znajdujące się w porach lakieru. Można do tego użyć specjalnych zmywaczy lub odpowiednich politur. Można też kupić środki, które mają podwójne działanie - czyszczą lakier i jednocześnie go zabezpieczają. Perfekcjoniści powinni jednak wybrać bardziej pracochłonną metodę. Najpierw należy starannie wyczyścić i wygładzić lakier, a następnie zabezpieczyć goprzy pomocy odpowiedniego wosku. Dla fanatyków najwyższej jakości: na rynku dostępne są preparaty wykonane przy wykorzystaniu tzw. nanotechnologii, które mają utrwalić wosk zabezpieczający lakier! Olbrzymią pomocą przy nakładaniu wszelkich preparatów są polerki elektryczne. Uwaga! Szczególnie profesjonalne środki wymagają sporo ostrożności - łatwo się nimi "dopolerować" aż do podkładu.Dobór lakieruLakiery zaprawkowe oferowane są w różnych opakowaniach. Można kupić gotowe produkty w spreju, lakiery w sztyftach lub malutkich puszeczkach. Dobiera się je - korzystając ze specjalnych katalogów - na podstawie nazwy lub kodu lakieru (można je znaleźć w instrukcji lub na tabliczce znamionowej samochodu). Trzeba jednak pamiętać, że już po kilku latach, pod wpływem promieniowania UV kolor się zmienia! Wtedy jedynym sposobem jest dobranie lakieru w mieszalni. W takim przypadku możemy zamówić nabicie dorobionym lakierem spreju, przygotowanie lakieru dwuskładnikowego (tzw. baza i utwardzacz) lub otrzymać go w puszeczce.
Cierpliwość wskazana
Każdy pewnie słyszał, że najgorszym okresem dla lakieru jest zima. Wiadomo: sól, breja na drogach.