Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Citroën CX - legenda jeszcze żywa

Citroën CX - legenda jeszcze żywa

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Historia tego modelu zaczęła się w 1974 r., gdy zaprezentowano go podczas salonu w Paryżu. Zaawansowany technicznie pojazd uzyskał tytuł samochodu roku 1975. W dwa lata po prezentacji hatchbacka pojawiło się kombi, sprzedawane takżew wersji 7-osobowej (Familiale). Hatchback był produkowany do 1989 r., kombi powstawało dwa lata dłużej. Auto oferowano z silnikami benzynowymi o mocy 102-168 KM. Diesle rozwijały od 66 do 120 KM. Opisywany model to wersja GTIz silnikiem 2.5 o mocy 138 KM. Kupując CX-a, trzeba zwrócić uwagę na szczegóły. Czy podczas pracy silnika często i charakterystycznie sapie? Jeśli tak, jest problem z hydropneumatycznym zawieszeniem. Trzeba także uważać na korozję. Zardzewiałe CX-y nie są regułą, ale... to już stary samochód. Dotyczy to głównie aut z Włoch. Tym Citroënem - przy odrobinie "czujności technicznej" - można jeździć na co dzień. Dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu jest niezwyklekomfortowy (przejazd po "śpiącym policjancie" może pozostać niezauważony przez pasażera tylnych siedzeń!), a dzięki kontrolowanym strefom zgniotu bezpieczny. CX nie psuje się często, ale nawet drobne awarie potrafią go unieruchomić. Warunek w miarę bezproblemowej jazdy: prawidłowe serwisowanie. Co 10 tys. km trzeba zrobić przegląd, podczas którego sprawdza się i uzupełnia ciśnienie w zawieszeniu (koszt od ok. 35 zł). Płyn LHM wymienia się co 2 lata lub co 60 tys. km (250-450 zł). Serwisem Cx-a musi się zajmować mechanik znający jego specyfikę, bo skomplikowane układy łatwo zepsuć.Na co zwrócić uwagęprzy remoncie? Odbudowanie CX-a nie powinno stanowić problemu. Większość części można bez trudu znaleźć, a te których brakuje, da się dorobić. Trzeba się niestety liczyć z wysokimi cenami niektórych elementów. Dotyczy to na przykład metalowych przewodów hydraulicznych i hamulcowych. W Polsce zimą mogą korodować z powodu soli. Niestety, oryginalne trudno dostać i trzeba dorabiać miedziane. Koszt metra przewodu to ok. 50 zł, a ich całkowita długość to 25 m. Na szczęście do wymiany kwalifikują się najczęściej tylko przewody z tyłu. Opisywana wersja GTI seryjnie miała nietypowe opony Michelin TRX. Cena jednejto aż 1400 zł! Można w ich miejsce zastosować koła 14-calowe stalowe lub pełne alufelgi. Te drugie kosztują ok. 1200 zł za komplet.Ile to kosztuje? Citroën CX ('89 r.) 3500 zł lakierowanie 4500 zł tapicerka używana 1000 złdrzwi przednie 200 zł/szt. koła stalowe 150 zł/szt. opony 1000 zł/szt. kołpaki 60 zł/komplet rozrusznik 250 zł klocki hamulcowe nowe 137 zł metalowe przewody hydraulicznei hamulcowe z tyłu 200 zł razem koszty 11 797 zł

Citroën CX - legenda jeszcze żywaŹródło: Auto Świat

Symulacja kosztów remontu, orientacyjne ceny na podstawie serwisu: MotoAllegro

Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków