5 do nawet 15 m więcej niż na oponach letnich), łatwiej o poślizg na zakręcie (szczególnie na mokrej nawierzchni), a także - jak twierdzi wielu kierowców - opony zimowe szybciej się zużywają. Jeśli mamy w garażu lub w przechowalni komplet letnich kół, możemy je sami założyć. Trzeba jedynie pamiętać (koniecznie), aby po założeniu dopompować je. W ciągu kilku miesięcy "leżakowania" ciśnienie w kołach na pewno jest za niskie! Aby ułatwić sobie zadanie jesienią, zarówno śruby, jak i piasty kół warto oczyścić drucianą szczotką i nasmarować preparatem miedziowym zapobiegającym zapiekaniu się elementów pod wpływem wysokiej temperatury. Taki sprej lub pastę kupimy w sklepie motoryzacyjnym. Uwaga: jeżeli jesienią przed zdjęciem kół czuliśmy, lub teraz po założeniu kół poczujemy drgania i wibracje kierownicy albo nadwozia przy wyższych prędkościach, musimy i tak pojechać do warsztatu i zlecić wyważenie kół. Wszystkich! Zanim samodzielnie założymy koła, upewnijmy się, że opony nie mają wybrzuszeń i bocznych uszkodzeń. To kwalifikuje je do wymiany!Jeśli musimy kupić nowe opony, pamiętajmy, że dopuszczalne jest kupowanie opon parami (np. dwóch na jedną oś), natomiast zakładanie różnych modeli lub rodzajów opon albo takich samych opon o wyraźnie różnym stopniu zużycia jest niedopuszczalne i niebezpieczne. Dzieje się tak m.in. dlatego, że różne modele opon nie tylko różnią się właściwościami (np. przyczepnością), lecz także różne opony o takim samym oznaczeniu wymiarów w rzeczywistości mogą się różnić szerokością lub wysokością nawet o kilka milimetrów. W takiej sytuacji możemy być pewni: auto będzie ściągać i podczas jazdy na wprost, i podczas hamowania. Na tej samej osi nie powinniśmy montować także opon, które różnią się jedynie np. indeksem prędkości.Koła (układamy je poziomo, np. jedne na drugich) lub same opony (wieszamy je w garażu na hakach lub ustawiamy na bieżniku) odłożone na kilka miesięcy warto zabezpieczyć przed starzeniem. Służą do tego preparaty do opon w spreju lub w płynie. Obręcze natomiast przed odłożeniem należy umyć. Można je "potraktować" pastą z woskiem (taką samą, jakiej używamy do nabłyszczania i konserwacji nadwozia). Szczególnie latem nie należy opon i całych kół trzymać "pod chmurką" ze względu na szkodliwe działanie słońca i wysokich temperatur. Tak przechowywane koła sparcieją najpóźniej po 2-3 sezonach. Montaż i wyważenieJeżeli obręcz jest minimalnie niedoskonała, nie musi to oznaczać, że trzeba ją prostować (koszt 100-200 zł). Niewielkie niedoskonałości są naturalne, da się je zrównoważyć ciężarkami.Jeżeli masz regularne problemy z odkręcaniem śrub koła, poproś, aby nasmarowano je (a najlepiej także powierzchnie piast) pastą miedziową (jest dość droga, warsztaty niechętnie ją stosują).Jeżeli po wyjeździe z warsztatu czujesz, że drży kierownica, wracaj natychmiast. Mechanicy miewają problemy z wyważaniem kół, szczególnie gdy pracują w pośpiechu. Poproś, aby wyważenie przeprowadzono ponownie. Co się da naprawić...Wszelkie przebicia czoła bieżnika rokują dobrze. Ograniczeniem jest jedynie wielkość dziury. Jeśli jest to otwór "gwoździowy" o średnicy 5-6 mm, zwykle można usterkę trwale naprawić przy jedynie minimalnym osłabieniu konstrukcji opony. Doraźnie (po usunięciu gwoździa) można załatać oponę przy użyciu środka uszczelniającego w spreju. Tak uszczelnioną oponę można umyć od wewnątrz i docelowo trwale naprawić. Uszkodzenia boku oponykwalifikują ją do wymiany. Wyjątkiem jest powierzchniowe rozcięcie lub otarcie, które nie powoduje naruszenia struktury opony. To nie przeszkadza. ...a czego nie?Nie naprawia się także uszkodzeń wewnętrznych, gdy na boku pojawia się "gula", spękań gumy spowodowanych starością i działaniem promieni UV, rozcięć, dużych przebić czoła bieżnika, przegrzania opony w wyniku jazdy bez powietrza itp. Nie polecamy też bieżnikowania opon do aut osobowych: jakość nowego bieżnika jest nieprzewidywalna.Gdzie kupić opony?SPRAWDŹ w internecie, ile kosztują opony, które chcesz kupić. Po wpisaniu w wyszukiwarkę "sklep z oponami" otrzymamy wiele wyników. W ciągu pół godziny można w ten sposób zrobić przegląd rynku i dowiedzieć się, czy warto skorzystać z oferty tradycyjnego warsztatu oponiarskiego czy nie. Pamiętajmy, że do ceny opon kupionych przez internet trzeba doliczyć koszt montażu i wyważenia, natomiast często przy transakcji powyżej pewnej kwoty (np. 500 zł) możemy liczyć na bezpłatny transport.Jak naprawia się przebicie?Przebicie opłaca się naprawiać pod warunkiem, że opona nie ma innych uszkodzeń. Jeżeli powietrze schodziło powoli i przez dłuższy czas jeździliśmy bez wystarczającego ciśnienia w kole, po zdjęciu opony będą widoczne uszkodzenia struktury w wyniku jej przegrzania. To dyskwalifikuje oponę. Jeżeli z koła całkowicie uszło powietrze, wystarczy przejechaniekilkudziesięciu metrów "na flaku", aby nieodwracalnie zniszczyć oponę. Nie naprawia się także opon zużytych.
Czas na letnie gumy
Nie ma powodu, aby na zimowych oponach jeździć przy kilku-kilkunastu stopniach Celsjusza. W takich warunkach na "zimówkach" gorzej się hamuje (na mokrej nawierzchni przy 100 km/h na zatrzymanie auta potrzeba od ok.