Wszyscy producenci starają się zaprojektować jak najładniejsze modele, trwa wyścig mocy, wyposażenia i nowinek technicznych. Takie auta nie są tanie – ani w zakupie, ani w eksploatacji. Tymczasem niezagospodarowany pozostaje segment niedrogich modeli 4x4. Być może już niedługo się to zmieni, za sprawą modelu Dacia Duster.
Tym samym producent zadebiutuje w nowym dla siebie segmencie – dotychczas z napędem 4x4 Rumuni mieli do czynienia tylko w pikapach. Nie znamy jeszcze cen ani wyposażenia, ale wszystkie dane wskazują, że Duster będzie walczył w dolnej strefie cenowej. Jeśli tak się stanie, ma duże szanse na sukces!
Mierzący 4,3 m długości Duster będzie walczył wśród najmniejszych modeli, takich jak Skoda Yeti. Zachowanie niskiej masy własnej (wersje 4x4 nawet poniżej 1300 kg) pozwoliło wcielić w życie downsizing – pod maską mają znaleźć się standardowe jednostki z gamy Renault i Dacii – benzynowa 1.6 16V (110 KM) oraz diesel 1.5 oferujący 85 lub 105 KM. Dużą zaletą Dustera ma być niezłe dostosowanie do jazdy poza drogami utwardzonymi – prześwit ma wynosić ponad 200 mm, a kąty natarcia i zejścia odpowiednio 30o i 35o.
W układzie napędu 4x4 (przewidziano również odmiany przednionapędowe), zastosowano sprzęgło międzyosiowe. Kierowca zadecyduje o wyborze trybu pracy (klasyczny podział: 2WD/Auto/Lock). Co prawda nigdzie nie zostało to napisane, ale należy się spodziewać, że układ pochodzi z działu 4x4 Nissana, co byłoby dla niego doskonałą referencją.
Po niskobudżetowym projekcie nie należy spodziewać się wysublimowanych rozwiązań również we wnętrzu, zresztą spora grupa klientów przedkłada niskie koszty nad przesuwaną kanapę czy tym bardziej – skórzaną tapicerkę. Jeśli dokładnie przyjrzymy się zdjęciom (nie mieliśmy jeszcze okazji oglądać auta na żywo) zobaczymy, że we wnętrzu dominują proste rozwiązania i materiały. W bagażniku nie widać zmyślnych systemów składania kanapy itp. Ale tu ważniejsza będzie pojemność, a ta wynosi od 465 do 1600 l. We wnętrzu zastosowano wiele elementów (wskaźniki, przełączniki) z innych modeli Dacii.
Dacia Duster zostanie zaprezentowana na targach w Genewie, w maju powinna trafić do salonów sprzedaży w Polsce. Produkcją zajmą się rumuńskie zakłady Dacii. W większości krajów gwarancja udzielana będzie na 3 lata lub 100 tys. km.