Logo
Dakar - Triumf Volkswagena

Dakar - Triumf Volkswagena

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Trasy Ameryki Południowej okazały się szczęśliwe dla Volkswagena Race Touarega, który wygrał Rajd Dakar 2009 wpisując się na stałe do historii sportów motorowych. Zwycięstwo duetu Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz (RPA/D) było pierwszą wygraną samochodu z silnikiem wysokoprężnym (w kategorii samochodów) w całej 30-letniej historii rajdu Dakar.

Dakar - Triumf Volkswagena
Zobacz galerię (7)
Auto Świat
Dakar - Triumf Volkswagena

Podwójne zwycięstwoUzupełnieniem sukcesu było drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kolegów z zespołu fabrycznego Volkswagena – Marka Millera i Ralpha Pitchforda (USA/ RPA).W ekstremalnie trudnym rajdzie zarówno dla ludzi jak i samochodów, Volkswagen Race Touareg z innowacyjnym silnikiem TDI o mocy 280 KM wykazał, że jest najszybszym i najbardziej niezawodnym samochodem. Konkurencja była mocniejsza, niż kiedykolwiek: na starcie stanęło 14 samochodów z silnikami diesla. Volkswagen pozostawił w tyle niepokonanego od 2001 roku, triumfatora Dakaru – Mitsubishi, oraz X-raid-BMW-Team. Obok Villiersa i von Zitzewitza oraz Millera i Pitchforda na dwóch pierwszych miejscach, kolejny Race Touareg niemieckiego duetu Dieter Depping i Timo Gottschalk znalazł się na doskonałej, szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej. Carlos Sainz i Michel Périn (E/F), którzy przez osiem dni znajdowali się na czele stawki 168 samochodów, po wypadku na dwunastym etapie musieli wycofać się i oddać prowadzenie.36-letni Giniel de Villiers ze Stellenbosch w 2006 roku zajął drugie miejsce w Dakarze w VW Race Touaregu. Ówczesny mistrz RPA w klasie samochodów turystycznych po raz pierwszy wystartował w rajdzie Dakar w 2003 roku, od 2006 roku jego pilotem jest Dirk von Zitzewitz. Ten 15-krotny mistrz Niemiec w klasie Enduro w swoim pierwszym Dakarze startował na dwóch kołach. W 2002 roku przesiadł się do kabiny samochodu jako pilot, towarzysząc Markowi Millerowi. W Volkswagenie tworzył także zespół z Robbym Gordonem (2005). Od 2007 roku Dirk von Zitzewitz i Giniel de Villiers wspólnie podążają drogą ku zwycięstwu.Volkswageny od początku Dakaru na czeleOd początku rajdu załogi Race Touaregów uzyskiwały najlepsze czasy przejazdu. Łącznie dziesięć z trzynastu możliwych zwycięstw etapowych przypadło w udziale Volkswagenom. Przez 12 z 14 dni rajdu jeden z samochodów z Wolfsburga był na prowadzeniu. Duet Carlos Sainz i Michel Périn wygrał sześć odcinków. Do ogólnego bilansu sukcesów Race Touaregów załoga Villiers i von Zitzewitz dołożyła cztery zwycięstwa etapowe. Na pięć startów Race Touaregów w tym klasycznym wyścigu długodystansowym (od 2004 roku) Volkswagen zapisał na swoim koncie 31 wygranych etapów.Race Touareg dopisuje rozdział do historii sukcesów TDI-PowerDla koncernu Volkswagen zwycięstwo Race Touarega w Dakarze jest kontynuacją historii sukcesów TDI. Ta nowoczesna technologia bezpośredniego wtrysku zwycięża we wszystkich wydarzeniach, w których bierze udział: obok sukcesu Race Touarega w Rajdzie Dakar zwycięstwami może pochwalić się także Audi: R10 TDIw czerwcu 2008 roku odniosło trzecie z kolei zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans a później zdobyło tytuł zwycięzcy w europejskiej Le-Mans-Serie oraz w American Le Mans-Serie. SEAT w 2008 roku wywalczył samochodem Léon TDI tytuł mistrza świata samochodów turystycznych FIA.Race Touareg zachwycał widzów wzdłuż najtrudniejszej trasy „Dakaru”Premierowy Rajd Dakar w Ameryce Południowej był jak dotychczas najtrudniejszą edycją tego terenowego klasyka i zaskakiwał wieloma nowościami. Obok szybkich odcinków szutrowych (średnia prędkość na pierwszym etapie wynosiła 143 km/h) i długich przejazdów przez pustynne wydmy z miękkim piaskiem, organizatorzy zaserwowali uczestnikom także odcinki prowadzące po skalistym podłożu. Kierowcy dwukrotnie przejechali przez Andy na wysokości ponad 4.700 metrów nad poziomem morza, przemierzali także odcinki z wysoką trawą wielbłądzią. W odróżnieniu do wcześniejszych edycji rajdu kierowcy musieli wykazać się maksymalną zdolnością dopasowania sposobu jazdy do zmieniających się wielokrotnie w ciągu dnia warunków.Za swój trud podczas długich dni rajdowych na kierowców i pilotów czekała na metach odcinków emocjonalna nagroda: wiele milionów zachwyconych widzów. Podczas uroczystego startu w Buenos Aires, 2 stycznia zawodnikom kibicowało blisko 500.000 miłośników rajdów.Drugi sukces Volkswagena w Dakarze po 1980 rokuJuż w 1980 roku Volkswagen wygrał po raz pierwszy Rajd Dakar. Freddy Kottulinsky i pilot Gerhard Löffelmann przed niemalże trzydziestu laty zwyciężyli w drugiej edycji rajdu przez Afrykę, startując w seryjnym Volkswagenie IItis. Tuż za nimi uplasowali się francuscy koledzy z teamu – Patrick Zaniroli i Philippe Colesse. Także wtedy Volkswagen odniósł podwójne zwycięstwo. Dwa pozostałe Iltisy znalazły się na miejscu czwartym i dziewiątym. W 2003 roku Volkswagen wrócił do długodystansowych rajdów samochodowych z przełomową technologią TDI. W 2004 roku wystawił pierwszą generację Race Touaregów i wygrał Puchar Świata Rajdów Długodystansowych FIA w latach 2005 i 2007. Podwójne zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2009 jest jak dotąd największym sukcesem Race Touarega.Źródło: Volkswagen, Moto Target

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: