Pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym niemieckiej marki było BMW524td (E28), które miało premierę we wrześniu 1983 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. Był to sześciocylindrowy, rzędowy o pojemności skokowej 2.4 l z turbodoładowaniem o mocy 115 KM (524td) i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm. Produkowany w okresie od września 1983 r. do grudnia 1987 roku.
W marcu 1986 r. ofertę uzupełniała jednostka wolnossąca o mocy 86 KM (524d). Wszystkie nowsze modele BMW miały już turbo.
Druga generacja wysokoprężnych silników sześciocylindrowych M51, znana m.in. z BMW 525tds przetrwała w produkcji do 2000 roku. Kolejna M57 miała już system wtrysku paliwa common rail i dwie turbosprężarki.
Natomiast aktualna, czwarta generacja N57 otrzymała unikalne, potrójne doładowanie. Obecnie produkowany Diesel BMW ma sześć cylindrów i pojemność skokową 3.0 litra oraz moc 245 KM i maksymalny moment obrotowy 560 Nm.