Do roku 2012 sprzedaż aut z tymi dwoma typami napędów osiągnie 11 procent udziału rynkowego. W 2005 roku wskaźnik ten ma wynieść 4,8 procent. Z tego silniki hybrydowe, które w ubiegłym roku stanowiły 0,5 procent ogółu sprzedaży, do roku 2012 uzyskają 3,5 procent sprzedaży. Natomiast udział aut z silnikami diesla wzrośnie z 3 do 7,5 procenta.

Dla porównania w Europie Zachodniej tegoroczna sprzedaż tylko samochodów z silnikami diesla wyniosła 48% ogółu sprzedaży.

Najważniejszymi bodźcami wpływającymi na zmiany na rynku amerykańskim są rosnące ceny paliw oraz zaostrzające się normy emisji spalin. "Klienci i producenci samochodów są więc zmuszeni do szukania alternatywncyh rozwiązań dla tradycyjnych silników spalinowych. To właśnie w najbliższych latach spowoduje ogromny wzrost zapotrzebowania na silniki diesla" dodaje Anthony Pratt z J.D Power.

Właśnie temu zapotrzebowaniu chcą sprostać wielkie koncerny i dlatego wciąż udoskonalają i rozwijają nowe technologie. Czasu na przystosowanie mają coraz mniej, gdyż na przełomie 2007-2008 roku w Stanach Zjednoczonych zacznie obowiązywać nowa regulacja Agencji Ochrony Środowiska wprowadzająca bardziej restrykcyjną normę emisji 0,07 grama tlenków azotu na każdą przejechaną milę. Wszystkie nowo dopuszczone do użytku samochody będą musiały spełniać ów standard.

"Głównym czynnikiem ograniczającym jeszcze popularność nowych rozwiązań na terenie USA jest przede wszystkim cena, jaką klienci muszą ponieść kupując samochód z napędem hybrydowym lub wysokoprężnym. Korzyść, jaka płynie z późniejszczych niższych kosztów użytkowanie auta nie jest wystarczająca. Z tego też powodu producenci powinni rozważyć wprowadzenie nowego systemu zachęt lub obniżenie obowiązujacych cen. Co w znacznej mierze przyspieszyłoby rozwój rynku."

Pomimo wszystkich przeciwności z każdym rokiem oferta dealerów będzie rosła i tak w 2012 roku Amerykanin kupując nowy samochód będzie mógł wybierać jeden spośród 44 modeli wyposażonych w napęd hybrydowy lub z 26 modeli napędzanych silnikiem diesla (obecnie na rynku jest dostępnych 10 modeli hybrydowych i 14 dieslowskich).

Silniki hybrydowe znajdą największe zastosowanie w segmencie aut średniej klasy i SUV-ach, a w silniki diesla będą wyposażane samochody z klasy wyższej, pickupy oraz SUV-y.