Do ostatnich testów zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP stanęły cztery modele: Chevrolet Kalos, Nissan Note, Toyota RAV4 oraz Land Rover Discovery III.

Chevrolet Kalos (3 gwiazdki)Drugi najmniejszy Chevy uzyskał w laboratoriach Euro NCAP najgorszy wynik z wszystkich czterech samochodów. Kalos uzyskał tylko 3 gwiazdki w zakresie ochrony dorosłych (6 punktów za zderzenie czołowe, tzn. 38% z całości oraz 11 punktów za zderzenie boczne, tzn. 61% z całości). I tak wynik jest lepszy od drugiego małego Chevroleta - modelu Aveo, który parę miesięcy temu uzyskał bardzo niskie oceny.

Przy uderzeniu w deformującą się barierę kabina samochodu okazała się niestabilna i obciążona tak, że tylko nieco mocniejsze uderzenie skończyłoby się poważnymi obrażeniami pasażerów. Manekin kierowcy zdeformował górną część kierownicy. Dolna część kierownicy została zniszczona przez uderzenie klatką piersiową. Plastikowe elementy deski rozdzielczej podwyższają ryzyko kontuzji kolan oraz ud kierowcy i pasażera jadącego z przodu.

Zderzenie boczne przy prędkości 50 km/h oznacza także duże zagrożenie dla podróżujących Kalosem. Euro NCAP ocenił ochronę klatki piersiowej pasażerów jadących z przodu za bardzo słabą. Za ochronę dzieci Chevrolet uzyskał zaledwie 3 gwiazdki (26 punktów, tzn. 53% z całości), a za zderzenie z pieszym 11 punktów, tzn. 31% całości.

Nissan Note (4 gwiazdki)Euro NCAP odkryło usterkę w mocowaniu fotelika ISOFIX na tylnych siedzeniach. Przy zderzeniu bocznym jedno z mocowań złamało się, uniemożliwiając tym samym prawidłowe działanie fotelika, powodując że głowa dziecka uderzyła w elementy wystroju wnętrza. Nissan przeprowadził analizę przyczyn tego uchybienia, która wykazała, że model pochodził z pierwszych serii produkcyjnych, gdzie wadliwy element był źle przyspawany. Producent uczynił odpowiednie kroki, żeby problem ten nie powtarzał się oraz zapewnił, że wadliwy element naprawiony zostanie również w sprzedanych już samochodach.

Nissan Note wykazał się stabilną konstrukcją karoserii, która podróżującym przy zderzeniu czołowym zapewniła przeciętną ochronę, uzyskując 14 punktów (88%), za zderzenie boczne auto uzyskało 15 pkt (83%), za kontrolkę i sygnalizację dźwiękową informującą o niezapiętych pasach z przodu Note uzyskał kolejne 2 pkt, co razem daje 31 pkt, czyli 4 gwiazdki.

W zakresie ochrony dziecka przyznano 3 gwiazdki (32 pkt, tzn. 65% z całości), a za ochronę pieszych 2 gwiazdki (15 pkt, tzn. 42% z całości).

Toyota RAV4 (4 gwiazdki)Poduszki powietrzne Toyoty RAV4 otworzyły się za późno. Przyczyną był poluzowany kabel czujnika, który dostarcza jednostce sterującej potrzebne informacje o zderzeniu. Toyota w reakcji na wyniki testów inaczej poprowadziła okablowanie oraz zmieniła algorytm jednostki sterującej, która teraz odpala poduszki także w razie problemów z okablowaniem. Powtórzony test wykazał ponowne uszkodzenie kabla, jednak tym razem poduszki zadziałały tak, jak powinny. Toyota co prawda zmieniła konstrukcję auta, ale nie planuje z tej przyczyny zmiany w konstrukcji aut już sprzedanych.

Za ochronę przy zderzeniu czołowym Toyota uzyskała 12 pkt (75%), za ochronę przy zderzeniu bocznym 18 pkt (100%) oraz 2 pkt za informację o niezapiętych pasach z przodu.

Organizacja Euro NCAP wyraziła zadowolenie nad wynikiem Toyoty RAV4 w zakresie ochrony pieszych. RAV4 to dopiero drugie auto w kategorii mini-SUV (po Hondzie CR-V), które otrzymało 3 gwiazdki, chociaż nie wykorzystuje ono w tym zakresie żadnych specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych. Ochrona dzieci również jest na dobrym poziomie, co oznacza 4-gwiazdkowy wynik (39 pkt, tzn. 80% z całości).

Land Rover Discovery III (4 gwiazdki)Nawet 2,6 tony masy własnej nie pomogło Land Roverowi w uzyskaniu 5-gwiazdkowego wyniku. Podczas zderzenia czołowego elementy deski rozdzielczej zagrażały nogom kierowcy i pasażera, tak więc "odkrywca" uzyskał jedynie 11 pkt (69%) za zderzenie czołowe. Natomiast w zderzeniu bocznym auto uzyskało maksymalną ilość 18 punktów. Nieźle auto zaprezentowało się także w zakresie ochrony dzieci, uzyskując 39 pkt (80%). Jednak uważać na Discovery III powinni piesi, którym spotkanie z wysokim, kanciastym i twardym autem nie zapewnia zbyt dużej ochrony - wynik: 1 gwiazdka, 8 pkt (22%). Dotychczas żaden duży off-road testowany przez Euro NCAP nie uzyskał więcej niż 2 gwiazdki w zakresie ochrony pieszych.

Pełną listę aktualnych wyników można znaleźć na www.euroncap.com

Źródło: EuroNCAP