Nowa kampania "Premia za złom" wystartowała z początkiem grudnia. W pierwszej połowie miesiąca wpłynęła blisko setka wniosków od właścicieli starych samochodów, z czego ponad 50 dotyczyła dopłat do zakupu roweru elektrycznego w zamian za leciwe auto – przekazała PAP Fińska Agencja Transportu i Łączności (Traficom).

"To pierwszy raz, kiedy w ramach tego rodzaju kampanii państwową dopłatą objęty jest zakup rowerów elektrycznych" – powiedział PAP Matti Kurth z departamentu opłat drogowych Traficom.

Zainteresowani elektrycznym jednośladem mogą uzyskać nawet 1 tys. euro premii. Na taką maksymalną kwotę mogą też liczyć wnioskodawcy, którzy zgłoszą chęć zakupu długookresowego biletu komunikacji publicznej (np. na autobus czy pociąg). Dotychczas tego rodzaju wniosków wpłynęło poniżej 10 proc.

"Oczekujemy, że na wiosnę zainteresowanie rowerami elektrycznymi będzie jeszcze większe" – przyznał Kurth. Przeciętna cena roweru ze wspomaganiem elektrycznym to ok. 3 tys. euro. Państwowa dopłata znacząco zmniejsza koszt zakupu takiego jednośladu.

Dojazdy rowerem do pracy czy szkoły są w Finlandii od dawna bardzo popularne. Ponadto w czasie epidemii koronawirusa podróże jednośladami, w tym rowerami miejskimi, objęto oficjalną rekomendacją Fińskiego Instytutu Zdrowia i Spraw Socjalnych (THL) – monitorującego stan epidemii – uznając rower za najlepszą alternatywę wobec komunikacji zbiorowej.

Premia w największej wysokości – do 2 tys. euro - dotyczy wymiany starego auta na samochód elektryczny lub hybrydowy. Przy zakupie nowszych samochodów na benzynę czy diesli, nowszej generacji, emitujących mniej spalin, można uzyskać 1 tys. euro dopłaty. Oprócz tego dodatkowe 500 euro pochodzi z puli oferowanej przez branżę motoryzacyjną wspierającą kampanię. Spośród najwcześniej złożonych wniosków w pierwszej połowie grudnia ponad 30 proc. dotyczyło dopłaty do zakupu nowego auta.

Traficom szacuje, że w ramach trwającej do końca 2021 roku kampanii, zezłomowanych zostanie ok. 6 tys. pojazdów (dziesięcioletnich lub starszych). Na wypłatę premii zarezerwowano 8 mln euro.

W Finlandii przeciętny wiek samochodów poruszających się po drogach przekracza 12 lat i jest wyższy od średniej europejskiej (ponad 10 lat). Z kolei pojazdy oddawane na złom mają średnio ok. 20,5 roku.