Auto Świat HAMULEC POSTOJOWY

HAMULEC POSTOJOWY

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Początkowo działał poprzez hamulec taśmowy na wał napędowy. Dziś wzależności od konstrukcji auta działa na koła osi przedniej, tylnej lubobu (np. w niektórych pojazdach typu 4x4 hamuje nie poprzez układhamulcowy, ale blokadę centralnego mechanizmu różnicowego). Najczęściej jednak spotykaną formą jest hamulecdziałający na koła tylne

HAMULEC POSTOJOWY
Auto Świat
HAMULEC POSTOJOWY

Utarło się określenie "ręczny", ponieważ najczęściej uruchamiany jest dźwignią zaciąganą ręcznie. Niemniej na rynku jest wiele samochodów, w których hamulec postojowy aktywowany jest nogą za pośrednictwem specjalnego dodatkowego pedału lub - w najnowszych, elektronicznych konstrukcjach - przyciskiem.

Klasyczny hamulec postojowy działa mechanicznie jako dźwignia uruchamiająca elementy głównego układu hamulcowego, które w czasie hamowania pedałem uruchamiane są hydraulicznie lub pneumatycznie.

I od tego są wyjątki - jeśli tylne koła mają hamulce tarczowe, często w ich wnętrzu montuje się małe hamulce bębnowe właśnie na potrzeby hamulca postojowego. To rozwiązanie jest dość skomplikowane, ale w efekcie ułatwia działanie, ponieważ hamulec bębnowy łatwiej zablokować.

Dzięki temu hamulec postojowy działa skuteczniej. W sportach motorowych, gdzie hamulec ręczny pomaga wprowadzić samochód w poślizg, stosuje się również sterowanie hydrauliczne.

Hamulec postojowy może mieć dodatkowe funkcje pomocnicze, jak wspieranie ruszania pod górę. Próby z tego typu funkcją ponad 20 lat temu prowadziło Subaru, dziś stosowana jest w modelach np. Land Rovera, porównaj Hill-holder.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków