Kwota 9,6 mln euro za kilometr to realna, średnia cena wynikająca z podpisanych umów z wykonawcami polskich autostrad. Koszty budowy poszczególnych autostrad różnią się w zależności od m.in. ukształtowania terenu czy gęstości zabudowy.

Dla przykładu w Austrii, cena za kilometr dochodzi tam czasami nawet do 100 mln euro, ale są to miejsca, gdzie wymagana jest budowa tuneli itp. Inny przykład z Niemiec: 3,2 km autostradowej obwodnicy Berlina kosztowało ponad 420 mln euro czyli 131 mln euro za jeden kilometr.

Taka sama przyczyna występuje i w Polsce. Wyższy od średniej, koszt budowy np. autostrady A1 Maciejów-Sośnica (6 km) wynika z tego, że na połowie długości całego odcinka wybudowano aż 13 obiektów inżynierskich nad i w ciągu autostrady (mosty, wiadukty, estakady i przepusty dostosowane do migracji małych i średnich zwierząt), w tym ponad półtorakilometrową estakadę.

Polskie autostrady budowane są za średnią europejską Foto: Auto Świat
Polskie autostrady budowane są za średnią europejską

Źródło: GDDKiA