W przełomowym katalizatorze po raz pierwszy na świecie zawartość metali szlachetnych udało się zmniejszyć o połowę w porównaniu z tradycyjnymi katalizatorami.

Do produkcji katalizatorów samochodowych zużywana jest znaczna część światowych zasobów metali szlachetnych - 50% platyny i 80% rodu.

W konwencjonalnych katalizatorach wysoka temperatura powoduje zlepianie się cząstek metali szlachetnych i zmniejszenie użytecznej powierzchni metalu, co prowadzi do obniżenia skuteczności katalizatora. Zrekompensowanie tego zjawiska wymaga stosowania większych ilości metali szlachetnych w celu utrzymania skuteczności oczyszczania spalin.

W pionierskiej technologii firmy Nissan metal szlachetny pokrywający rdzeń katalizatora oddzielony jest "ścianką", która zapobiega zlepianiu się cząstek metalu, co poprawia skuteczność katalizatora. Szef Ośrodka Badawczego Nissana Masanori Nakamura wyjaśnił zastosowywaną koncepcję poprzez porównanie jej do "gniazda chroniącego ptasie jaja", dodając, że "inżynierowie Nissana podeszli do problemu z perspektywy fizycznej, a nie chemicznej i dzięki temu dokonali przełomu".

W nowym katalizatorze podpodłogowym, który zostanie wprowadzony w modelu Cube kolejnej generacji, zmniejszono o połowę zawartość metali szlachetnych, z 1,3 g do 0,65 g. Poprawiła się skuteczność urządzenia, a emisja tlenków azotu (NOx) i węglowodorów niemetanowych (NMHC) spadła o połowę, poniżej poziomu wymaganego japońskimi normami dotyczącymi emisji spalin z 2005 r.

Katalizatory o ultraniskiej zawartości metali szlachetnych będą produkowane w zakładach Nissana w Jokohamie i będą stosowane w pojazdach przeznaczonych na rynek krajowy. Technologia została opracowana w ramach Sojuszu Renault-Nissan i w przyszłości będzie stosowana w pojazdach marki Renault, silnikach Diesla, a także poza branżą motoryzacyjną. W ramach Zielonego Programu Nissan 2010 firma Nissan będzie oferować zaawansowane technologie, produkty i usługi, które mogą doprowadzić do faktycznego obniżenia emisji CO2 i spalin.