Logo
Jazda z przyczepą nie jest trudna

Jazda z przyczepą nie jest trudna

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Jazda z przyczepą wymaga od kierowcy szczególnej uwagi, tym bardziej że rzadko ma on szansę doskonalić swoje umiejętności.Przyczepa sprawia, że auto jest bardziej obciążone i de facto dłuższe. Na skrzyżowaniach i ostrych zakrętach potrzebujemy więcej miejsca do wykonania manewru. Z kolei w trakcie cofania oś przyczepy skręca w kierunku przeciwnym do przedniej osi auta. Oznacza to, że w momencie kręcenia kierownicą w lewo przyczepa zacznie skręcać w prawoi odwrotnie.

Warto to wcześniej przećwiczyć na wolnym placu. Nie należy cofać, jeśli kąt między autem a przyczepą zrobi się zbyt ciasny – grozi to uszkodzeniem pojazdów. W takiej sytuacji trzeba podjechać do przodu i ponowić próbę. W przypadku ograniczonej widoczności lub wykonywania manewrów na ciasnym parkingu warto skorzystać z pomocy pasażera, który po opuszczeniu auta udzieli cennych wskazówek. Gdy pozwala na to ukształtowanie terenu można odpiąć przyczepę i wstawić ją na miejsce ręcznie.

Jazda z przyczepą nie jest trudna
Jazda z przyczepą nie jest trudnaŻródło: Auto Świat

Podczas jazdy może dochodzić do kołysania przyczepą, zwłaszcza w trakcie wykonywania nagłych manewrów (np. omijanie przeszkody). W takiej sytuacji najlepiej zredukować prędkość lub zahamować. Przyspieszanie lub kontrowanie kierownicą raczej nie ustabilizuje układu. Nowe samochody, np. prezentowany na zdjęciu Opel Insignia Sports Tourer, mogą być wyposażone w system stabilizacji toru jazdy przyczepy – TSA. Jest on aktywowany automatycznie po podłączeniu przyczepy do auta za pośrednictwem 13-pinowego złącza elektrycznego. TSA stale monitoruje zachowanie się przyczepy i w momencie wykrycia zbyt mocnego kołysania w ciągu milisekund tak koryguje zachowanie auta poprzez przymknięcie przepustnicy i we współpracy z ESP Plus (program stabilizacji toru jazdy samochodu) przyhamowanie poszczególnych kół, że równowaga przyczepy zostaje przywrócona. Dzięki odpowiednio zaprogramowanym parametrom granicznym wychyleń przyczepy nie ma obaw, że system niepotrzebnie wyhamuje samochód, gdy stwierdzi lekkie kołysanie, np. na autostradzie. Nie włączy się także wtedy, gdy trzeba nagle skręcić w trakcie omijania przeszkody.

Pamiętaj podczas jazdy z przyczepą:1. Samochód musi być przystosowany do jej holowania, a więc wyposażony w odpowiedni hak oraz właściwy wpis w dowodzie rejestracyjnym (dokonywany przez stację kontroli pojazdów po badaniu technicznym).2. Istotne dla bezpieczeństwa jazdy jest właściwe rozmieszczenie ładunku. Najcięższe bagaże powinny być umieszczone nad osią przyczepy. Zbyt duży nacisk na przód wpływa negatywnie na prowadzenie auta, natomiast obciążenie tyłu zwiększa prawdopodobieństwo wypięcia dyszla z zaczepu. 3. Na obszarze zabudowanym prędkość zespołu pojazdów (auto+przyczepa) nie może przekraczać 50 km/h, natomiast poza miastem 70 km/h. 4. Na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu dla każdego kierunku samochód z przyczepą można rozpędzać do prędkości 80 km/h.

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Technika jazdy
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium