8,5 tys. litrów powietrza, zatem gdyby całe to powietrze trafiało do silnika, omijając filtr, wszystkie drobinki kurzu, pyłki i twardsze ziarnka piasku trafiałyby w niebagatelnej ilości wprost do komór spalania i cylindrów! Efekt w krótkim czasie murowany: remont silnika! Na szczęście w prawie każdym samochodzie jest filtr, a jego zanieczyszczenie (przynajmniej do pewnego stopnia) nie sprawia, że do silnika dociera brudne powietrze. Po prostu trafia go tam nieco mniej (to takie zjawisko, jakie znamy z odkurzaczy: gdy jest pełen, przepływ powietrza maleje), a jedyne odczuwalne objawy to wzrost zużycia paliwa (co przy dzisiejszych cenach jest dość przykre) i spadek mocy. Dodatkowo, jeśli mamy w aucie mieszalnikową instalację gazową, zapchany filtr powoduje "kichanie" silnika i "strzały". Na szczęście w większości aut wymiana filtra trwa ok. trzech minut, zwykle nie potrzeba narzędzi i może to zrobić każdy. Wystarczy znaleźć pod maską plastikową puszkę z zatrzaskami, odpiąć je, wyjąć stary filtr i włożyć w jego miejsce nowy. To naprawdę łatwe!Jak często potrzebna jest wymiana filtra?Większość instrukcji obsługi samochodów zaleca wymianę filtra powietrza co ok. 30-40 tys. km.Jeśli jednak jeździmy głównie w mieście albo – co gorsza – przejeżdżamy często przez zapylone miejsca (np. obok placów budów), stan filtra powietrza sprawdzajmy częściej.Szczególnie w samochodach z zasilaniem gazowym brudny filtr powietrza powoduje wzrost spalania, spadek osiągów i ryzyko "strzałów".Tzw. sportowe filtry powietrza (bez obudowy) – jeśli są montowane w przypadkowych miejscach – nie wywołują wzrostu mocy, a mogą być powodem przegrzania silnika.
Kiedy wymienić filtr powietrza?
Myśleliście kiedyś, czym oddycha wasz samochód? Powietrzem oczywiście! Jednak warto sobie uświadomić, że wlot powietrza znajduje się w większości aut nisko, przez co zasysa pył unoszący się znad drogi. Na spalenie litra benzyny potrzeba ok.