Tylko jaki rodzaj auta wybrać? Postanowiliśmy sprawdzić, co się najbardziej do tego nadaje: kombi klasy średniej, van czy może SUV? Tym razem porównujemy samochody różnych klas jednej marki. Przedstawicielami Forda są Mondeo Turnier, S-MAX oraz debiutująca Kuga. W Hondzie o klienta rodzinnego walczą nowy Accord Tourer, 6-osobowy FR-V oraz CR-V. I wreszcie Volkswagena reprezentują Passat Variant, Sharan – będący najdłużej na rynku wśród testowanych modeli – i zeszłoroczny debiutant Tiguan. Wydawać by się mogło, że to porównanie nie ma sensu, bo wiadomo przecież, że najlepszymi samochodami dla rodzin są vany. Kiedy jednak przyjrzeć się bliżej różnym pojazdom, okazuje się, że nie wszystko jest takie oczywiste. Nie wdając się w szczegóły, które przedstawiamy na następnych stronach, widać, że o przydatności rodzinnej mogą decydować drobiazgi, na które nie zawsze zwracamy uwagę. Kombi powinny wystarczyć nawet dla dużej rodziny, ale nie zawsze mają wystarczającą ilość miejsca na bagaż. Poza tym ich wadą jest to, że maksymalnie zmieszczą 5 osób. W dodatku miejsca nie są do końca pełnowartościowe, bo dłuższe podróżowanie przy komplecie pasażerów z tyłu nie będzie przyjemne. I nie da się tu dostawić dodatkowych foteli. Ten luksus to przywilej vanów. Tu możemy mieć do dyspozycji 6, a nawet 7 foteli. Można je w różny sposób ustawiać oraz wyjmować. Problemem jest mała ilość miejsca na bagaż przy komplecie pasażerów. Za to po wyjęciu foteli tworzy się przestrzeń ładunkowa niczym w dostawczaku. SUV-y wydają się najmniej przyjazne rodzinie. Są wprawdzie duże, ale nie zawsze idzie to w parze z przestronnością oraz pojemnym bagażnikiem. Poza tym mają większy promień skrętu, co utrudnia manewrowanie. Kłopot jest również podczas załadunku, bo podłogi ich bagażników są wysoko poprowadzone. Jednak porównanie pokazało, że i ten typ samochodów nie stoi na straconej pozycji, gdy rodzina poszukuje optymalnego środka transportu. Funkcjonalność według FordaMondeo kombi, van o sportowej stylistyce S-MAX czy debiutujący SUV Kuga? Oto rodzinne propozycje FordaBez wątpienia na największą przestrzeń można liczyć w S-MAKSIE. Jest tu dużo miejsca na nogi oraz na szerokość. Za to nad głowami więcej centymetrów znajdziemy w pozostałych modelach. Poza tym mamy tu 5 pełnowartościowych miejsc, a w razie potrzeby na krótkim dystansie można jeszcze przewieźć dwie osoby (dopłata za 3. rząd siedzeń 3700 zł). Gdy podróżuje 5 osób, do dyspozycji jest także ogromny bagażnik. Mondeo okazuje się tylko nieznacznie mniej przestronne. Ma mniejszy bagażnik, ale i tak jego pojemność jest dobra jak na kombi klasy średniej. Najmniej przyjazna rodzinie Kuga oferuje mało miejsca dla pasażerów i na bagaż. Najlepszą dynamiką mogą się cieszyć kierowcy Mondeo. Oni potrzebują też najmniej pieniędzy na paliwo. Poza tym auto okazuje się najbardziej poręczne podczas jazdy w mieście.Zalety napędu na obie osie Kuga pokazuje podczas ruszania na śliskiej nawierzchni. Ten model okazuje się także najlepszy do holowania przyczep. Mondeo jest tańsze, ale ma gorsze wyposażenie z zakresu komfortu. Bezpieczeństwo w każdym modelu jest bardzo dobre. Wszystkie zdobyły po 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.Mondeo 2.0 TDCi AmbientePrzestronne kombi z pojemnym bagażnikiem. Silnik Diesla zapewnia dobrą dynamikę przy niskim spalaniu. W podstawowej wersji Ambiente standardem są airbagi czołowe, boczne, kolanowy kierowcy i kurtyny oraz ABS i ESP. W serii są też elektrycznie sterowane przednie szyby, lusterka i manualna klimatyzacja.S-max 2.0 TDCi TrendVan o sportowej stylistyce. Na szczęście ten design nie przeszkodził funkcjonalności pojazdu. W odmianie Trend są airbagi czołowe, boczne i kolanowy kierowcy oraz kurtyny powietrzne. Standardem są również ABS i ESP. Bez dopłaty są elektr. sterowane szyby, lusterka, automatyczna klimatyzacja oraz komputer.Kuga 2.0 TDCINowość Forda w klasie SUV-ów. Do wyboru jest wersja z napędem na jedną oś lub 4x4. Samochód do sprzedaży w Polsce trafi na początku lipca. Na razie nieznane są jeszcze ceny oraz wyposażenie tego modelu. Dlatego w tabeli punktacyjnej nie oceniliśmy kosztów oraz bezpieczeństwa.PodsumowanieRodzina będzie najbardziej zadowolona z S-Maxa, który gwarantuje najwięcej miejsca dla pasażerów i na bagaż. Mondeo też jest praktyczne, a przy tym okazuje się poręczniejsze na co dzień. Kugę wybiorą aktywne rodziny częściej wykorzystujące napęd 4x4.Janusz Borkowski, dziennikarzKtóry dla familii?Do sprzedaży trafia właśnie nowa Honda Accord. Czy w wersji kombi może być alternatywą dla modeli CR-V lub FR-V?Kierowcy ceniący sportową stylistykę zwrócą z pewnością uwagę na nową Hondę Accord. To auto prowadzi się świetnie, układ kierowniczy jest precyzyjny, a silnik zapewnia dobrą dynamikę. Wnętrze oferuje wystarczającą ilość miejsca, ale w porównaniu z innymi testowanymi modelami Hondy Accord okazuje się ciaśniejszy. Wadą auta jest niewielki jak na kombi bagażnik. W stosunku do poprzednika zmniejszył się on o 123 l. Minivan FR-V może zabrać na pokład 6 osób. Siedzą one w dwóch rzędach. Takie rozwiązanie powoduje, że kierowca i zewnętrzny pasażer z przodusiedzą przytuleni do drzwi. Środkowy fotel daje się cofnąć, dzięki czemu przy komplecie jadących nie ma ścisku. Bagażnik jak na minivana nie zachwyca pojemnością. Silnik nie jest ospały, ale w tym trio ma najgorszą dynamikę. Mile zaskoczył nas CR-V. W porównaniu z pozostałymi modelami jest bardziej przestronny w obu rzędach siedzeń. Poza tym ma pojemny bagażnik. Trudność może tylko stanowić jego załadunek, bo krawędź poprowadzono wysoko. Dynamika silnika jest dobra, ale zużycie paliwa wyższe. Wada auta to wysoka cena przy uboższym wyposażeniu. Accord 2.0 ComfortWchodzący do sprzedaży nowy Accord to auto o sportowym stylu. Takich cech nie brakuje również wersji kombi. Najtańsza odmiana w standardzie ma 4 airbagi, kurtyny powietrzne, ABS i ESP. Komfort zapewniają: automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio z CD. W serii są również alufelgi.Fr-v 1.8 TrendVan z trzema miejscami z przodu mieści łącznie 6 osób w dwóch rzędach. Auto z silnikiem benzynowym w podstawowej wersji Trend ma airbagi czołowe i boczne z przodu, kurtyny powietrzne, ABS, ESP, automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane wszystkie szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz CD.Cr-v 2.0 ComfortDecydując się na SUV-a Hondy z silnikiem benzynowym w najtańszej, ale i tak droższej niż rywale odmianie Comfort oprócz napędu 4x4 otrzymujemy: ABS, ESP, cztery airbagi i kurtyny powietrzne, układ stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), klimatyzację man., el. sterowane szyby przednie, tylne oraz lusterka.Podsumowanie Accord budzi najwięcej emocji, ale ma mały bagażnik. FR-V może przewieźć 6 osób, ale w niezbyt komfortowych warunkach, a jego bagażnik też nie zachwyca. Za to CR-V jest przestronny i ma pojemną część ładunkową. Szkoda tylko, że kosztuje najwięcej. Tomasz kamiński, dziennikarzPriorytet to funkcjonalnośćVolkswageny nie grzeszą urodą, ale praktyczności im nie brakuje. Wybór auta dla rodziny może być trudnyKto ceni wielkość auta, będzie zachwycony Passatem. To kombi klasy średniej zapewnia mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń, a jego bagażnik bez trudu połknie cały urlopowy ekwipunek. Zaletą wnętrza są również wygodne fotele. Dzięki 140-konnemu dieslowi auto jest dynamiczne i niedużo pali. Dzięki sztywnemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu Passat świetnie się prowadzi. Na dobrym poziomie jest również komfort resorowania. Po Sharanie widać wiek konstrukcji. Dużo tu niewykorzystanego miejsca. Pasażerowie mają mniej przestrzeni niż w pozostałych modelach. Za to wielkość bagażnika oraz możliwość różnorodnej konfiguracji wnętrza to niewątpliwe atuty Sharana. Wyposażenie także świadczy o wieku samochodu. W standardzie brakuje układu ESP. Także ochrona pasażerów nie jest dobra, bo auto w teście Euro NCAP otrzymało tylko 3 gwiazdki. Passat i Tiguan mają ich po 5. Tiguan kusi dużą przestrzenią z tyłu i napędem 4x4, ale przeszkadza w nim mały bagażnik. Sytuację ratuje przesuwana oraz składana kanapa. Dynamika na poziomie Passata, ale Tiguan ma najwyższe spalanie.Passat 2.0 Tdi TrendlinePrzestronność wnętrza i pojemny bagażnik to atuty, na które zwrócą uwagę wszyscy rodzice. Już w podstawowej wersji można liczyć na dobre wyposażenie. Obejmuje ono: 4 airbagi, kurtyny powietrzne, ABS, ESP, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby oraz radio z CD.Sharan 2.0 TDI TrendlineVan oferowany już od 1995 r. Pomimo dwóch liftingów pod względem praktyczności zaczyna ustępować nowszym konstrukcjom. W standardzie otrzymujemy: airbagi czołowe i boczne, kurtyny powietrzne, ABS, elektr. sterowane lusterkaoraz szyby i automatyczną klimatyzację. Trzeci rząd siedzeń kosztuje 2770 zł.Tiguan 2.0 tdi Trend&FunZeszłoroczna nowość to propozycja dla rodzin, które planują podróżowanie w niezbyt trudnym terenie. Za bezpieczeństwo odpowiadają ABS, ESP, 4 airbagi oraz kurtyny powietrzne. Komfort zapewniają elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD oraz komputer pokładowy. PodsumowanieRodziny z dwójką dzieci będą zadowolone z Passata. To przestronne auto z olbrzymim bagażnikiem. Kto ma więcej latorośli, zainteresuje się Sharanem, ale za dodatkowe miejsca musi dopłacić. Tiguan to alternatywa dla osób, które potrzebują napędu 4x4.M. Krasnodębski, dziennikarzKażdy ma swoje priorytety przy wyborze auta.Mama: zdecydowanie preferuje SUV-y. Co z tego, że nie zawsze są wystarczająco pojemne, mniej zwrotne, a w terenie radzą sobie średnio? Ważne, że dzięki napędowi 4x4 czuje się pewniej, jadąc po śliskiej nawierzchni, a patrząc z góry, ma lepszą widoczność. Poza tym wygląda bardziej seksownie w dużym aucie.Tata: nie będzie jeździł jakąś rodzinną kolubryną. Jeżeli już potrzebuje przestrzeni, to niech to będzie kombi, które lepiej się prowadzi, a dzięki niższej masie ma lepszą dynamikę. Dzieci: jeszcze nie kierują autem, ale już potrafią docenić jego walory. W żadnym innym pojeździe nie zmieszczą tylu zabawek potrzebnych w podróży co w vanie. W licznych schowkach można upchnąć kredki, pluszaki czy cukierki, a dodatkowe miejsca przydadzą się dla dziadków, z którymi lubią podróżować.
Kombi, SUV czy Van? Wybieramy najlepsze rodzinne auto
Zapakowanie całej rodziny wraz z urlopowym ekwipunkiem to wieczna udręka. Przecież oprócz rodziców i dzieci muszą się jeszcze zmieścić namiot, plecaki, wędki, ulubione zabawki… Gdzie to wszystko zmieścić? Na szczęście producenci samochodów wyszli naprzeciw takim potrzebom i stworzyli samochody, które nadają się zarówno do transportu całej rodziny, jak i na codzienne dojazdy do pracy czy do marketu.