Gdy przed kilku laty pojawiła się moda na SUV-y producenci zmarginalizowali produkcję aut kompaktowych w praktycznych wersjach nadwoziowych. Z kombi zrezygnował najpierw Nissan, później Honda, następnie Toyota. Obecnie kompaktowych kombi nie mają w ofercie także Mitsubishi i Citroen. Coś się jednak ostatnio zmieniło, bo po kilku latach przerwy zarówno Toyota (jesienią 2013 r.) jak i Honda (luty 2014 r.) ponownie zaczęły oferować klientom tego typu auta. Nadwozie kombi otrzymała także najnowsza generacja Seata Leona. W teście sprawdzimy, czy debiutujący właśnie Leon ST ma szansę odnieść rynkowy sukces.
Prosta recepta na kombi
Seat Leon ST powstał na podwoziu MQB (platformie na której będą budowane nowe samochody koncernu VW od Polo do Passata), którego użyto także do produkcji VW Golfa, Audi A3 i Skody Octavii.
W stosunku do młodszego Leona hatchbacka (debiut w 2013 roku) kombi ma o 271 mm dłuższe nadwozie i o 16 mm większy rozstaw osi. Zwiększony tylny zwis pozwolił uzysać większą pojemność bagażnika, która w stosunku do hatchbacka urosła aż 207 litrów i obecnie wynosi 587 litrów. Zmodyfikowano też kształt tylnej części nadwozia z pokrywą powiększonego bagażnika. Ta ostatnia jest nieznacznie pochylona, a dach w tylnej części lekko opada. Zdaniem specjalistów od designu Seata zabieg ten ma sprawić, że Leon ST szczyci się linią coupe.
LP | Marka i model | Poj. min. (l) | Poj. maks. (l) |
1 | Honda Civic Tourer | 624 | 1668 |
2 | Skoda Octavia Combi | 610 | 1740 |
3 | VW Golf Variant | 605 | 1620 |
4 | Seat Leon ST | 587 | 1470 |
5 | Toyota Auris Touring Sports | 530 | 1658 |
6 | Kia ceed Sportwagon | 528 | 1642 |
7 | Renault Megane kombi | 524 | 1600 |
8 | Peugeot 308 kombi | 508 | 1140 |
9 | Opel Astra Sport Tourer | 500 | 1550 |
10 | Ford Focus Turnier | 476 | 1516 |
Nie tylko pojemny, ale i praktyczny
Nisko opadająca linia dachu zapewnia Leonowi ST dynamiczną sylwetkę, jednak ogranicza nieco ilość miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Osobom o wzroście 180 cm jeszcze wystarczy miejsca, ale wyżsi pasażerowie będą mieli kłopot ze zmieszczeniem się. Z przodu jest znacznie przestronniej, a ilość miejsca na nogi i nad głowami jest porównywalna z bratnim Volkswagenem Golfem.
Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem w Leonie ST są uchwyty w bagażniku umożliwiające składanie oparć tylnej kanapy
Jeśli już nawiazujemy do koncernowego brata to warto wspomnieć o pojemnym bagażniku. Leon ST ma o 18 litrów mniejszy kufer od Golfa, ale to wcale nie oznacza jest mały. Wręcz przeciwnie, z pojemnością 587 litrów kompaktowe kombi Seata plasuje się w środku klasowej stawki (patrz tabela powyżej).
Po złożeniu oparć tylnych foteli jego pojemność rośnie do 1470 l. W Leonie ST do dyspozycji jest dwupoziomowa podłoga, dzięki której po złożeniu oparć tylnej kanapy (składają się w układzie 1/3 i 2/3) powstaje płaska powierzchnia. W oparciu wersji Style znajduje się praktyczne okno do przewożenia długich przedmiotów, które pełni także funkcję podłokietnika.
Leon już nie taki twardy
Ponieważ w Leonie ST wraz z wydłużeniem nadwozia zwiększono rozstaw osi oraz dodatkowo usztywniono zawieszenie samochód prowadzi się dobrze. Podwozie jest twardsze, ale komfort jazdy pozostał na zadowalającym poziomie. I znów, gdybyśmy chcieli porównać je z zawieszeniem Golfa to trzeba przyznać, że u koncernowego brata zachowuje się ono lepiej. Nadwozie Leona ST mocniej wychyla się na zakrętach, a na dziurawych nawierzchniach wcześniej kończą się możliwości pochłaniania nierówności.
Jeśli chodzi o układ kierowniczy to nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń - jest tak jak być powinno w rodzinnym kombi!
Bardzo żwawe 122 konie mechaniczne
Benzynowy silnik 1.4 TSI wykonany w technice downsizingu (turbo i wtrysk bezpośredni) dysponuje mocą 122 KM. Motor jest elastyczny i przy rozsądnym traktowaniu pedału gazu całkiem oszczędny (śr. zużycie paliwa w teście 6,7 l/100 km). Jedynym mankamentem jest jego głośna praca pod obciążeniem (po pełnym wciśnięciu pedału gazu). By móc bezpiecznie przekazać dużą moc silnika na przednie koła (zwłaszcza po obciążeniu bagażnika) auto wyposażono w elektroniczną szperę XDS, która dba o dobrą trakcję.
Aż 4 lata gwarancji!
Wszystkie nowe samochody Seata objęte są teraz 4-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 120 tys. km(w tym pierwsze dwa lata bez limitu przebiegu). Gwarancja nie ma ograniczeń terytorialnych i przypisana jest do pojazdu, nie do właściciela. Oznacza to, że w przypadku odsprzedaży samochodu będącego w okresie gwarancji utrzymuje ona swoje działanie.
WIĘCEJ NA TEMAT JAZD TESTOWYCH SEATEM LEONEM ST SZUKAJCIE W AUTO ŚWIAT NR. 9/2014
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1395 cm3 |
Moc maks. | 122 KM/5000-6000 obr./min |
Moment | 200 Nm/1400-4000 obr./min |
Poj. bagażnika | 587-1470 l |
Masa własna/ładowność | 1269/571 kg |
Rozstaw osi | 2636 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4335/1816/1454 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 9,6 s |
Prędkość maks.* | 202 km/h |
Śr. spalanie* | 5,3 l/100 km |
Cena | 78 200 zł |
* Dane fabryczne
Obejrzyj jakie zdanie o nowym Seacie Leonie mają redaktorzy: Rybicki i Szypulski | Wideo