Teren inwestycji aż do czasu jej zakończenia nadal pozostaje placem budowy, dlatego też kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność z uwagi na obecność sprzętu drogowego i robotników wykonujących prace m. in. przy montażu ekranów akustycznych i oświetlenia. Zakończenie kontraktu planowane jest na wrzesień 2005 roku.

Wykonawcą prac budowlanych na zlecenie GDDKiA O/Kraków jest Joint Venture PRInż SA - Holding, w skład którego wchodzą  Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA - Holding z Katowic, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów SA z Tarnowa oraz MOTA-ENGIL Polska S.A. Wartość całej inwestycji, tzn. budowa wraz z wykupami, odszkodowaniami, dokumentacją, nadzorem to koszt około 100 mln złotych.

Wykonawca rozpoczął roboty w kwietniu 2003 roku i - zgodnie z cyklem realizacji inwestycji (24 miesiące) miał zakończyć je w kwietniu 2005 roku, jednak termin zmieniono na wrzesień 2005 roku. Wynikało to z problemów z wejściem w teren na odcinku Kraków - Wieliczka na skutek wycofania udzielonego prawa do dysponowania gruntem przez 3 właścicieli.

Zakres - będącej już na ukończeniu - inwestycji obejmował wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Targowisko (21,5 km) do obciążenia 115 kN/oś (11,5 tony na oś) oraz dobudowę drugiej (południowej) jezdni na odcinku 1,5 km pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Droga zyskała klasę GP.

Dla poprawy bezpieczeństwa przebudowano 19 skrzyżowań, w tym 3 z sygnalizacją świetlną, 3 skanalizowanych (z wyspami i pasami dla lewoskrętów) i 6 skanalizowanych z sygnalizacją świetlną. Dzięki przebudowie skrzyżowań i budowie sygnalizacji świetlnych łatwiejsza i - przede wszystkim - bezpieczniejsza stała się komunikacja z drogami lokalnymi.

Ponadto, inwestycja objęła modernizację lub całkowitą przebudowę 20 istniejących obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu na rzece Serafie w Wieliczce, całkowitą rozbiórkę i budowę dwóch wiaduktów oraz budowę dwóch nowych kładek pieszo - jezdnych w Sułkowie i w Brzeziu.

Zadanie modernizacji drogi krajowej nr 4 na trasie Kraków - Tarnów podzielono na dwa etapy I/ Kraków - Targowisko i II/ Targowisko - Tarnów. Zakończono już postępowanie przetargowe dla II etapu, jego wyniki zatwierdził prezes Urzędu Zamówień Publicznych, a po akceptacji Ministra Infrastruktury umowa z wykonawcą zostanie podpisana.

Po zakończeniu realizacji obydwu etapów inwestycji, z końcem 2006 roku, trasa Kraków - Tarnów stanie się o wiele bardziej komfortowa i bezpieczna. Dodajmy, że nie będzie to droga szybkiego ruchu, lecz droga ogólnie dostępna, przechodząca przez centra miejscowości (co wiąże się z ograniczeniem prędkości), z której korzystają piesi. Dla ruchu tranzytowego od 2006 roku będzie budowana autostrada Kraków - Tarnów i to na nią za kilka lat powinien przenieść się cały ruch tranzytowy jadący dalej na wschód, zwłaszcza ciężki.