Logo
Mini Countryman: Minimalizm z 4x4

Mini Countryman: Minimalizm z 4x4

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Jedną z koncepcji budowy Countrymana był Minimalism, polegający na efektywnym wykorzystaniu małych jednostek. Firma chciała zapewnić dobre osiągi nie windując zużycia paliwa. Patrząc na parametry silników, trzeba przyznać, że zadanie zostało wykonane! Na nasz rynek auto powinno trafić we wrześniu

Mini Countryman: Minimalizm z 4x4
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Mini Countryman: Minimalizm z 4x4

Mini swój sukces zawdzięcza nabywcom niszowych samochodów. Taką taktykę firma stara się przenieść również do kategorii SUV (czy raczej SAV – Sport Activity Vehicle). W drugiej połowie 2008 r. Brytyjczycy pokazali auto koncepcyjne. Na model finalny czekaliśmy aż półtora roku. Ale chyba było warto, bo w bardzo licznej już klasie SUV-ów Countryman prezentuje kilka ciekawych, wyróżniających go cech.

Nie podano dokładnych gabarytów, koncept miał długość nieco ponad 4 m i rozstaw osi 2,6 m. Nie był więc duży. Już na pierwszy rzut oka widać nawiązanie Countrymana do innych modeli Mini, które z kolei odwołują się do tradycji marki. Model produkcyjny zachował nietypowy układ 4 foteli przesuwanych wzdłuż nadwozia. Kanapa 3-miejscowa ma być oferowana bez dopłaty. Przez środek auta biegnie centralna szyna (Center Rail) pozwalająca zakotwiczyć w różnoraki sposób schowki czy uchwyty na kubki, a także podłączyć zewnętrzne nośniki audio. Przewidziano też szereg opcji materiałowych i kolorystycznych pozwalających wykreować własną stylistykę. W opcji czeka m.in. panoramiczny szyberdach.

Pod maską znalazły się silniki 1.6 – 2 wysokoprężne oraz 3 benzynowe. Warto zwrócić uwagę na niesamowite parametry jednostek – zużycie paliwa słabszego diesla ma zamknąć się bardzo dobrym wynikiem 4,3 l/100 km. To zasługa nie tylko dopracowania jednostek (np. w benzynowych system płynnej zmiany skoku zaworów opracowany przez BMW), lecz także układów wspomagających – odzyskiwania energii podczas hamowania, systemu start/stop, wskaźnika zmiany biegu czy zarządzania energią dostarczaną do agregatów ściśle według potrzeb (dostępne w zależności od wersji).

Na szczycie gamy umieszczono zadziornego Coopera S. Silnik (tu również 1.6) dzięki turbodoładowaniu i systemowi bezpośredniego wtrysku paliwa oferuje fantastyczne osiągi przy minimalnym spalaniu. Dla chcących podróżować naprawdę szybko przygotowano m.in. obniżone o 10 mm zawieszenie oraz felgi o średnicy do 19 cali!

Niestety, nie wszystkie auta będą korzystać z dobrodziejstw 4x4. Podstawowe wersje muszą zadowolić się napędzaną przednią osią. ALL4 (nazwa Mini dla 4x4) to opcja dla najmocniejszego benzyniaka oraz dla 112-konnego diesla. Wykorzysta one międzyosiowe sprzęgło, w terenie trzeba będzie polegać na systemie DTC kontrolującym trakcję. Małe zwisy mogą zapewnić korzystne kąty, ale prześwit pozostaje nieznany.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy: