Zmiany w SUV-ach na 2009 rokZacznijmy od spraw lżejszego kalibru. Kurację odświeżającą przeszedł znany crossover - model Outlander. Kosmetyka skutecznie odświeżyła wygląd pojazdu, który jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjny. Dodatkowo w przyszłym roku w ofercie pojawi się zaawansowana przekładnia Twin Clutch SST, co z pewnością ucieszy wymagających klientów.Pozostałe znane modele off roadowe japońskiego producenta - czyli L200 oraz Pajero otrzymają przekonstruowane układy napędowe. Po co te zmiany? Nowa specyfikacja będzie bardziej przyjazna europejskim użytkownikom, bo właśnie z myślą o specyfice używania samochodu na naszym kontynencie została zaprojektowana. Mitsubishi PajeroDodatkowo przeprojektowano silnik Mitsubishi Pajero, dzięki czemu ze znanego Diesla o pojemności 3.2 litra uzyskano 200 koni mechanicznych. Jest to znaczący przyrost w porównanie do opcji wyjściowej, bo wynosi aż 20 - 25% (w zależności od skrzyni biegów). Obecne 441 Nm momentu obrotowego pozwala na całkiem sprawne poruszanie się samochodem po drogach, a przy tym podnosi skuteczność auta w terenie. Aby to osiągnąć konstruktorzy musieli sporo zmienić. Zaingerowano między innymi w: łożyska, głowice cylindra, tłoki, korbowody, wały rozrządcze, mechanizm rozrządu zaworowego, turbosprężarkę, pompę olejową, systemu wtryskowey i jednostki sterującej pracą silnika. Lista imponująca podobnie jak efekty zmian. Dodatkowego smaczku dodaje zupełnie nowa, automatyczna, pięciobiegowa skrzynia biegów dostępna w terenówce. W tej wersji auto dostępne powinno być już na przełomie roku.Mitsubishi L200 "High-Power"Podobnie, jak w Pajero 2009, inżynierowie Mitsubishi Motors z centrum badawczo-rozwojowego Okazaki opracowali nowy silnik High-Power 2.5 Di-D dla modelu L200. Nowa jednostka o mocy 178KM będzie dostępna obok silnika Mid-Power o mocy 136KM. Nowe L200 "High-Power" pojawi się na rynku wiosną 2009 roku. W rezultacie, nowe L200 2009 2.5 Di-D High-Power będzie mogło poszczycić się:- mocą 178KM przy 4 000 obr./min. (+29% w wersji ze skrzynią manualną i automatyczną w porównaniu z wariantem Mid-Power)- momentem obrotowym 400 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią manualną (+27% w porównaniu z wariantem Mid-Power)- momentem obrotowym 350 Nm przy 2 000 obr./min. w wersji ze skrzynią automatyczną (+11% w porównaniu z wariantem Mid-Power)- emisją CO2 na poziomie 223 g/km i spalaniem 8,5 l/100 km (podobne wartości uzyskuje mniejsza jednostka o mocy 136KM)Więcej udoskonaleń we wszystkich modelachObok udoskonaleń technicznych, we wszystkich trzech modelach Mitsubishi wprowadzono zmiany z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i stylistyki:- Pajero: nowe 17- i 18-calowe obręcze aluminiowe, unowocześniony system Mitsubishi Multi Communication- L200: niższy poziom hałasów i wibracji, boczne poduszki powietrzne w wersji Club Cab, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne w wersji Double Cab, nowy design przednich siedzeń o ulepszonym podparciu bocznym- Outlander: nowy pakiet chrom, w którego skład wchodzi m.in. rama chłodnicy, boczna linia okien i klapa bagażnika (Instyle) oraz większe boczne spoilery, unowocześniony system Mitsubishi Multi CommunicationCzas na gwóźdź programu - Racing LancerMitsubishi Motors Corporation oraz oddział sportów motorowych Repsol Mitsubishi Ralliart - w porozumieniu ze swoimi partnerami, firmami Repsol, Valeo i BF Goodrich - anonsują udział nowych, wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla aut rajdowych o nazwie "Racing Lancer" w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Impreza odbędzie się na terenie Argentyny oraz Chile i potrwa od soboty 3 stycznia do niedzieli 18 stycznia 2009 r.Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie kolejny sezon od wystawienia nowych samochodów wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla. Cztery takie pojazdy staną na starcie Dakaru 2009.Skład czterech załóg, jakie zasiądą w "Racing Lancerach" jest identyczny z tym, jaki reprezentował barwy teamu w rajdach cross-country od 2005 r. Samochody poprowadzą zatem Stephane Peterhansel (Francja), Hiroshi Masuoka (Japonia), Luc Alphand (Francja) i Joan "Nani" Roma (Hiszpania).Moc DieslaOfensywa Mitsubishi będzie stanowiła podstawę strategii koncernu związanej z produkcją samochodów osobowych na potrzeby rynków europejskich, łącząc sportowe dziedzictwo z "zieloną" technologią pod wspólnym hasłem "Jeden segment / Jedno (zielone) rozwiązanie".Tak, jak niezwykła jest rola Racing Lancera jako ambasadora technologii Diesla koncernu MMC, tak niecodzienne są "zielone" rozwiązania zaproponowane przez firmę na potrzeby segmentu C/D, w którym współzawodniczy Lancer.Od zupełnie nowego, 4-cylindrowego silnika 4N13 Euro V, który zostanie zaprezentowany w 2009 roku w modelu Lancer, do 3-litrowej, turbodoładowanej jednostki napędowej V6 modelu Racing Lancer, wszystkie silniki będą charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją szkodliwych substancji, w pełni wykorzystując zalety technologii Diesla.Jet FighterDział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia wykorzystującego panele z włókien węglowych, wzorowane na nadwoziu Lancera Sportbacka, poczynając od osłony chłodnicy w stylu myśliwca - znaku rozpoznawczego Mitsubishi - a kończąc na opadającej klapie bagażnika. Prace projektowe zakończono po ostatnich próbach, jakim poddano samochód w tunelu aerodynamicznym.Podwozie:- Zarówno geometria przedniego, jak i tylnego zawieszenia została zmieniona na potrzeby nowej konstrukcji. Wielodrążkowe zawieszenie wyposażono w sprężyny śrubowe, stabilizatory i regulowane amortyzatory BOS. - Wykorzystano także nowe rajdowe opony cross-country BF Goodrich low energy 245/80 -16 oraz obręcze kół ze stopów lekkich OZ 16x7JJ.- Wentylowane 16-calowe tarcze hamulcowe obu osi wyposażono w sześciotłoczkowe zaciski Brembo.Zespół napędowy:- Potężny, 3-litrowy diesel V6 wspomagany jest dwustopniową turbosprężarką, korzystającą z wirników o różnych rozmiarach, ulokowanych po obu stronach silnika. Ich praca i wykorzystanie jest uzależnione od stopnia obciążenia jednostki i prędkości obrotowej wału.- Na dzień dzisiejszy, maksymalny moment obrotowy wynosi 66.3 kgfm (650 Nm), podczas gdy maksymalna moc to 206 kW (280 KM).- Silnik V6 współpracuje z pięciobiegową, sekwencyjną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by przenosić wysoki moment obrotowy silnika.- Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera z samoblokującymi się dyferencjałami, jest identyczny z tym, jaki stosowany był w Mitsubishi Pajero EvolutionŹródło: Moto Target, Mitsubishi
Mitsubishi w Paryżu
Dzieje się w świecie off-roadu. Najlepszym przykładem na to jest firma Mitsubishi, która podczas Targów Samochodowych w Paryżu odsłoniła przed nami kilka nowinek, których możemy spodziewać się w popularnych modelach producenta.