Ponadto efekty chiptuningu choć są zauważalne, to jednak nie takie, jak obiecują producenci chipów. Osiągi da się łatwo podnieść najwyżej o kilka-kilkanaście proc. Ponadto im bardziej nowoczesny, wysilony diesel, tym przeróbka bardziej ryzykowna. Jak działa chip?Chiptuning sprawdza się w autach, które mają silniki turbodoładowane. To stara i skuteczna metoda: albo poprzez zmianę modułu w sterowniku silnika, albo poprzez podłączenie zewnętrznego chipa zmienia się nastawy elektroniki, tak aby do silnika trafiało więcej paliwa. O dodatkowe powietrze dba bardziej wysilona turbosprężarka. VW Golf IV 2.0 TDi seryjnyCzy 140 KM i 320 Nm to mało? Naszym zdaniem wystarczająco, szczególnie biorąc pod uwagę niskie zużycie paliwa. Takie wyniki to we współczesnych "dużych" dieslach normalna rzecz. A chciałoby się mieć auto szybsze niż inne... Problem w tym, że nawet seryjne, wysilone samochody psują się, jeśli w pełni korzystamy z ich osiągów. Najbardziej narażone na uszkodzenia są sprzęgła, półosie, dwumasowe koła zamachowe, a także turbosprężarka silnika. Co gorsza często, w takich sytuacjach dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji jest kłopotliwe. A wymiana koła dwumasowego ze sprzęgłem to wydatek kilku tys. zł.VW Golf IV 2.0 TDi po tuninguPo chiptuningu wzrost osiągów jest odczuwalny natychmiast. Jednak z przetestowanych przez "Auto Bild" 8 urządzeń żadne nie zadziałało w takim stopniu, jak obiecywali producenci. Wyniki zbiorcze przedstawiamy obok. Jeżeli chodzi o efekty uboczne, to wystąpił w każdym przypadku wzrost emisji cząstek stałych (w starszych dieslach odczuwalny głównie jako dymienie na czarno, w nowszych to zagrożenie dla filtrów cząstek stałych), a także wzrosły do wartości niebezpiecznych obroty turbosprężarki i temperatura spalin. Zwiększyło się też zużycie paliwa nawet w przypadku chipa SKN, który miał je zmniejszyć! Co się może zepsuć?Wszystko! Im nowszy i bardziej wysilony silnik, tym większe ryzyko. Wynika to z faktu, że nawet fabryczne, niewzmocnione chipem mocne diesle pracują na granicy wytrzymałości. Z testów długodystansowych "Auto Świata" wynika, że poważne awarie skrzyń biegów, półosi, przegubów to coraz większy problem. W samym silniku wiele zależy od ustawień "chipa". Błędy warsztatów mogą powodować zniszczenie turbiny, tłoków, bloku silnika.
Galeria zdjęć
Mocy tyle ile chcesz
Mocy tyle ile chcesz
Mocy tyle ile chcesz
Mocy tyle ile chcesz