Jeśli ktoś parkuje na własnej działce albo na parkingu, na którym jest dostęp do zasilania w energię elektryczną, wystarczy mu instalacja elektrycznego ogrzewania postojowego. Bezapelacyjnym liderem w produkcji takich systemów jest norweska firma DEFA,a jej dystrybutorem w Polsce spółka Inter Cars, w której filiach można zakupić produkty Norwegów. Sama grzałka do silnika kosztuje najczęściej poniżej 400 zł, a za ok. 1200 zł kupimy kompletny zestaw montażowy obejmujący grzałkę do silnika, ogrzewacz kabiny, automatyczną ładowarkę akumulatora oraz sterowaną pilotem o dużym zasięgu, programowalną centralkę zarządzającą pracą systemu grzewczego. A jak jest z montażem? Po pierwsze - dobra wiadomość. Polski dystrybutor nie stawia żadnych warunków w rodzaju wymogu instalacji w autoryzowanym warsztacie. Oznacza to, że elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA możemy zainstalować w aucie samodzielnie. Czy jest to możliwe? W wielu wypadkach tak. Wszystko zależy w gruncie rzeczy od sposobu montażu grzałki - jeśli np. zakłada się ją na przewody układu chłodzenia, to jest to zadanie, które nawet amator powinien wykonać bez trudu. W wypadku grzałek wkładanych do bloku silnika przez otwory technologiczne może być gorzej - osoba nieobeznana z mechaniką może mieć problemy z wyjęciem blaszanej zaślepki otworu w kadłubie (tzw. broku), szczególnie wtedy, gdy dostęp do niej jest utrudniony. Jednak każdy mechanik powinien z tym sobie poradzić bez trudu! Na pewno można zrobić naprawdę dużo samodzielnie, a w razie potrzeby - po prostu skorzystać z pomocy znajomego mechanika (w przypadku problemów z montażem grzałki) lub alarmiarza (gdy nie czujemy się na tyle pewnie, by uruchamiać obwody elektroniki). Zapewne pomogą chętnie, choćby z ciekawości, jak też TO działa!Instalacja grzałkiWidoczny poniżej stopień trudności podany został trochę na wyrost. W wypadku znacznej części aut z montażem poradzi sobie osoba mająca podstawowe doświadczenie warsztatowe - w szczególności dotyczy to grzałek montowanych na króćcach układu chłodzenia (zamiast odcinków przewodów) czy też naklejanych na kadłubie. Więcej problemów przysporzyć mogą grzałki instalowane w istniejących otworach technologicznych bloku silnika. Chodzi tu nie tyle o samo włożenie elementu, co jest zazwyczaj proste, ale o zlokalizowanie otworu oraz usunięcie zaślepiającego go korka z blachy (zwanego brokiem). W warunkach utrudnionego dostępu do otworu może to być dość trudne.Inna grzałkaGrzałka widoczna na zdjęciu przeznaczona jest do montażu poza blokiem silnika - po prostu umieszcza się ją w króćcu, na który nałożony jest widoczny za nią gruby przewód wodny. Z prawej: wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania systemu grzewczego DEFA. Ma zasięg do 1200 m, komunikacja z elektronicznym modułem sterującym pracą systemu grzewczego jest dwustronna. Dzięki temu na ekranie można sprawdzić bieżące wskazanie czujnika temperatury (a także najwyższą i najniższą wartość zarejestrowaną w okresie od ostatniego wymazania pamięci systemu), napięcie na zaciskach akumulatora samochodu oraz skontrolować, czy przyłączono przewód zasilający. Za pomocą pilota włącza się i wyłącza system grzewczy, a także programuje jego działanie w cyklu tygodniowym.Jak powstaje ciepło? Ogrzewacz powietrzny, będący pod względem konstrukcyjnym bliskim "kuzynem" opalarki i suszarki do włosów, grzeje kabinę. Ciepło dla silnika wytwarza grzałka, właściwie niemal taka sama jak używana do gotowania wody na herbatę w czasach, kiedy czajniki elektryczne nie były jeszcze popularne. Kolejny element zestawu to ładowarka akumulatora, wyposażona w zabezpieczenie przed przeładowaniem (działa ona zawsze po podłączeniu zasilania do systemu, niezależnie od tego, czy włączy się system grzewczy). Poszczególne elementy łączy się kablem w izolacji odpornej na działanie wody i wysokiej temperatury. Za pomocą wiązki dołącza się elektroniczny moduł sterujący, są w niej także antena i czujnik temperatury zewnętrznej. Całość uzupełniają zielony (ekologia!) przewód zasilający oraz pilot. Montaż okablowania i ładowarkiTen etap montażu nie powinien sprawić trudności nawet amatorowi, wystarczy, by był obeznany z podstawowymi regułami zakładania akcesoriów w samochodzie. Instalacja gniazda i okablowania wymaga bowiem nie tyle wiedzy, co raczej odrobiny sprytu i staranności. Przewody należy przeciągać i układać tak, by nie były narażone na uszkodzenia mechaniczne oraz na przetarcie instalacji o ostre krawędzie blach. Najlepiej mocować je do fabrycznych wiązek instalacji samochodu, korzystając z istniejących uchwytów montażowych, a w razie potrzeby pomagając sobie opaskami zaciskowymi z tworzywa. Uwaga na gorące i ruchome elementy auta!Montaż elektroniki sterującejTen etap bardzo przypomina montaż prostej instalacji alarmowej, a w konsekwencji wymaga podobnych umiejętności i narzędzi. Do centralki sterującej należy podłączyć zasilanie oraz przewód masowy, a następnie dodatkowy przewód łączący ją z modułem ładowania akumulatora. Kolejny ruch to odnalezienie i przyłączenie przewodu, na którym pojawia się napięcie +12 V po włączeniu stacyjki (potrzebny, by zadziałał układ wyłączający system grzewczy w sytuacji, kiedy kierowca uruchomi silnik, zapominając o odłączeniu zasilania 230 V). Centralka ma także przewód pozwalający na zdalne uruchamianie ogrzewacza spalinowego, jeżeli tylko jest zainstalowany w aucie (gdy nie jest potrzebny, należy go zaizolować). Na koniec podłączamy do centralki antenę i czujnik temperatury.Montaż ogrzewacza kabinyTen etap montażu instalacji grzejnej potrafi zrealizować właściwie każdy - producent ogrzewania dostarcza w komplecie wygodny szablon, dzięki któremu wybranie miejsca instalacji ogrzewacza kabiny i wykonanie otworów montażowych jest dziecinnie łatwe. Największy problem osobie początkującej może sprawić zdemontowanie fragmentu deski rozdzielczej. Jeśli ogrzewacz przykręcamy do fragmentu deski, którego nie można wyjąć z auta, należy koniecznie upewnić się, że wiercąc otwory, nie uszkodzimy elementów wyposażenia znajdujących się z drugiej strony. Pewien problem może stanowić przeprowadzenie kabla zasilającego - najlepiej skorzystać z fabrycznych otworów w przegrodzie czołowej. Uwaga na 230 VSamodzielny montaż elektrycznego ogrzewacza powinien udać się nawet amatorowi mającemu pewne doświadczenie w pracach przy aucie. Trzeba jednak pamiętać, że w wiązkach łączących poszczególne elementy zestawu znajdują się przewody, które po przyłączeniu zasilania będą pod napięciem 230 V. Należy starannie zadbać, by nie były narażone na przetarcie lub uszkodzenie przez gorące elementy samochodu. Sprawdźmy również prawidłowość połączenia uziemiającego w gnieździe 230 V, do którego przyłączać będziemy auto.
Montaż ogrzewania postojowego
Okorzyściach płynących z montażu ogrzewania postojowego pisaliśmy już w "Poradniku" przed miesiącem. Teraz przypomnijmy więc tylko, że aby skończyć z problemami z rozruchem w zimne dni i zapewnić sobie miłe ciepło zaraz po wejściu do auta, nie trzeba wydawać wielkich pieniędzy.