Struktura zatrudnienia

Według nomenklatury GUS producenci motoryzacyjni są skupieni w grupie 34 - Produkcja pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów. W 2005 r. w tej grupie zatrudnienie wzrosło o 7 tys. nowych miejsc pracy, co daje blisko 7,5-procentową dynamikę wzrostu.  Największy przyrost zatrudnienia przypadł na I kwartał, kiedy zatrudnienie znalazło 5,6 tys. osób, podczas gdy w pozostałych 9 miesiącach 2005 r. zatrudniono jedynie dodatkowo 1,4 tys. pracowników. Siłą napędową byli producenci komponentów i części, u których zatrudnienie przekroczyło 63,6 tys. pracowników (+5,6 tys.).

"Należy pamiętać, że dane GUS nie odzwierciedlają całości zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym, ponieważ również w innych grupach klasyfikacyjnych są firmy silnie powiązane z sektorem samochodowym. Z monitoringu PIM wynika, że na przełomie 2005/2006 r., producenci wiązek elektrycznych do pojazdów (kod EKD 31) zatrudniali co najmniej 18 tys. osób, producenci opon i elementów z tworzyw sztucznych (kod EKD 25) - blisko 12 tys., producenci foteli (kod EKD 36) - 6,5 tys. a pozostali (m.in. odlewnie i kuźnie, producenci szyb - EKD 28, 27 i 26) - kolejnych 10,2 tys. pracowników" - mówi Rafał Orłowski, Dyrektor Biura Polskiej Izby Motoryzacji. Według analiz Polskiej Izby Motoryzacji zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym przekroczyło 150 tys. osób.

I kwartał 2006 r.

Wstępne dane PIM  dotyczące grudzień 2005 - styczeń 2006 wskazywały, że szczególnie w sektorze poddostawczym, w części istniejących już zakładów nastąpiła redukcja zatrudnienia, która w skali całego sektora mogła wynieść około 1,1 tys. osób. Wskazywałoby to na wyczerpywanie się większości bodźców, które w ostatnich 4 latach stymulowały wzrost zatrudnienia.

Jednak w skali całego sektora tendencja ta została zniwelowana poprzez zatrudnienie w nowopowstających zakładach. Tylko w grupie 34 w pierwszych 3 miesiącach br. powstało 6,2 tys. nowych miejsc pracy, czyli o 0,6 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku 2005. Najwięcej powstało u  poddostawców i producentów części - 3,1 tys. Wart podkreślenia jest fakt, że również u producentów pojazdów i silników znalazło zatrudnienie 2,4 tys. osób, podczas gdy w całym 2005 r. grupa ta stworzyła tylko 0,6 tys. nowych miejsc pracy.

Podsumowanie

Pierwsze 3 miesiące br. potwierdziły tendencję wzrostu zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Polska Izba Motoryzacji przewiduje, że zatrudnienie w ciągu całego 2006 r. wzrośnie o 10-12 tys. osób. Możliwe będzie to dzięki dalszym inwestycjom (m.in. uruchomieniu produkcji modelu Astra III w fabryce Opla w Gliwicach) oraz zwiększeniu produkcji przez pozostałych producentów pojazdów ale przede wszystkim w wyniku kolejnych inwestycji sektorze poddostawczym (tabela poniżej). W dobie kryzysu w branży sprzedaży nowych samochodów cieszy fakt, że rośnie zatrudnienie w zakładach produkcyjny związanych z branżą motoryzacyjną.