Jak wynika z danych zebranych przez firmę analityczną JATO Dynamics, październik tylko dla dwóch producentów z czołowej dziesiątki okazał się lepszy od analogicznego okresu zeszłego roku.

Są to BMW, które zajmuje dziewiąta pozycja w zestawieniu (+6,3 proc.) oraz Audi, które zamyka zestawienie Top-10 (+1,4 proc.).

Jako lider rynku europejskiego w październiku, marka Volkswagen sprzedała nieco ponad 126 tys. nowych samochodów, a więc o prawie 13 proc. mniej niż rok wcześniej. W ujęciu narastającym od początku roku na liście Top-10 rynku europejskiego firm, które osiągnęły wynik lepszy niż rok wcześniej, mamy już nieco więcej. W kolejności są to:

- Renault: druga pozycja w zestawieniu (+7,9 proc.)

- Peugeot: czwarta pozycja w zestawieniu (+2,3 proc.)

- Audi: ósma pozycja w zestawieniu (+0,7 proc.)

- BMW: dziewiąta pozycja w zestawieniu (+5,2 proc.)

Wynik sklasyfikowanego na pierwszym miejscu Volkswagena daje spadek wolumenu w ujęciu narastającym od początku bieżącego roku o 5,7 proc.

W październiku wynik sprzedaży dla rynku europejskiego to według danych JATO łącznie 1 056 108 egzemplarzy (-16,2 proc.), a narastająco od początku bieżącego roku 11 569 795 sztuk (-4,6 proc.).

Dużo więcej powodów do radości mają natomiast poszczególne marki samochodowe w Polsce, gdzie październik okazał się dla branży ogólnie udanym miesiącem. Zgodnie z wyliczeniami IBRM Samar, w omawianym okresie klientów znalazło 30 380 nowych aut, a więc o ponad 20,3 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej.

Oto marki plasujące się na liście Top-10, które w październiku zwiększyły sprzedaż w stosunku rok do roku:

- Skoda: pierwsza pozycja w zestawieniu (+11,4 proc.)

- Volkswagen: druga pozycja w zestawieniu (+24,7 proc.)

- Ford: trzecia pozycja w zestawieniu (+7 proc.)

- Opel: piąta pozycja w zestawieniu (+52,6 proc.)

- Renault: szósta pozycja w zestawieniu (+22 proc.)

- Toyota: siódma pozycja w zestawieniu (+2 proc.)

- Hyundai: ósma pozycja w zestawieniu (+56,5 proc.)

- Kia: dziewiąta pozycja w zestawieniu (+63,1 proc.)

- Citroen: dziesiąta pozycja w zestawieniu (+66,9 proc.)

Jak wynika z raportu IBRM Samar, w okresie styczeń-październik sprzedano w Polsce łącznie 263 703 nowych samochodów osobowych, czyli o 0,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Pomimo utrzymującego się spadku, wynik ten należy uznać za dobry, ponieważ jeszcze miesiąc wcześniej spadek oscylował wokół poziomu 2,5 proc.

Oto marki plasujące się na liście Top-10, które w okresie styczeń-październik zwiększyły sprzedaż w stosunku rok do roku:

- Opel: szósta pozycja w zestawieniu (+3,7 proc.)

- Renault: siódma pozycja w zestawieniu (+8,7 proc.)

- Kia: ósma pozycja w zestawieniu (+6,3 proc.)

- Peugeot: dziewiąty wynik zestawienia (+12,5 proc.)

- Hyundai: dziesiąty wynik zestawienia (+14 proc.)