W życiu każdego człowieka problemy z prawidłową pracą serca bywają brzemienne w skutkach. Nie inaczej jest w motoryzacji. Silnik samochodowy – często nazywany przecież sercem auta – może okazać się prawdziwym utrapieniem zarówno podczas eksploatacji, jak i kosztów napraw. Szczególnie jeśli ma kilka wad wrodzonych.

Pamiętajcie, że silnik jest podstawowym elementem każdego samochodu i to właśnie on bywa głównym motorem napędowym podczas zakupu auta. Jego wielkość, moc, kultura pracy, efektywność – wszystko ma znaczenie.

Niestety, konstrukcja jednostek napędowych w ostatnich latach skomplikowała się i to niezależnie od tego, czy mamy na myśli benzyniaki czy diesle. Do tego pogoń za optymalizacją produkcji i jej globalizacją, wyśrubowane normy emisji spalin, moda na downsizing oraz dążenie do jak najwyższej wydajności.

Efekt? Na rynek trafiają produkty bardzo niedopracowane, które wcześniej czy później po prostu muszą się zepsuć, narażając was na poważne wydatki! Owszem, nie należy tego generalizować, ale trzeba o tym pamiętać, nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z renomowanymi producentami, których motory jeszcze w latach 90. XX w. uchodziły za wzór właśnie pod względem trwałości i niezawodności!

1.4 TSIMarka: Audi/Seat/Skoda/VWMoc: 122-185 KMLata produkcji: od 2006 r.

Oto nowoczesny silnik benzynowy, który potrafi być bardziej kłopotliwy w eksploatacji niż... niejeden zajeżdżony diesel. Silnik 1.4 TSI pojawił się w 2006 roku i w założeniach producenta miał być głównym motorem napędzającym różne modele Grupy VW (Audi, Seat, Skoda i Volkswagen) w zakresie mocy od 120 do przeszło 170 KM. Tak też się stało, jednak producent nie przewidział kilku poważnych wpadek jakościowych.

Zakres problemów, które trapiły silnik 1.4 TSI okazuje się bardzo szeroki – od niedomagań sprzęgiełka magnetycznego poprzez kłopoty z układem wtryskowym, a na poważnych wypaleniach tłoków i rozciągnięciu się łańcucha rozrządu kończąc.

Z wieloma z tych usterek producent już sobie poradził, ale popularność silnika 1.4 TSI i występowanie go w wielu modelach Grupy VW sprawiają, że na rynku wtórnym jest wiele aut, które zaliczamy do pojazdów wysokiego ryzyka.

1.6 THPMarka: BMW/Citroën/PeugeotMoc: 102-211 KMLata produkcji: od 2006 r.

W założeniu pomysł był super! BMW oraz PSA (Peugeot/Citroën) opracowują mały silnik z doładowaniem – lekki, mocny, oszczędny i rozwinięty technicznie. Na sukcesy nie trzeba było długo czekać. Zwycięstwa w plebiscycie „Silnik Roku” w kategorii od 1,4 do 1,8 l mówią same za siebie.

Motor 1.6 THP zadebiutował w Mini, ale już kilka miesięcy później trafi ł pod maski większości modeli produkowanych przez PSA, a od 2011 r. także do BMW serii 1. Niestety, na teoretycznie idealnym wizerunku jednostki THP pojawiło się kilka skaz. Kłopoty z turbosprężarkami, łańcuchowym napędem rozrządu, pękającymi kolektorami czy wałkami rozrządu bez wątpienia mogą narazić was na poważne wydatki.

Niektóre z tych problemów da się niedrogo usunąć, jednak większość napraw bywa kosztowna. W 2011 r. silnik przeszedł spore modyfi kacje – miejmy nadzieję, że także jakościowe.

1.9 dCiMarka: Renault/Nissan/SuzukiMoc: 80-130 KMLata produkcji: 1999-2008

Na temat silnika 1.9 dCi krąży wiele negatywnych opinii. Owszem, jednostka ta ma swoje problemy (często bardzo poważne!), ale też istotne dla użytkowników zalety (wielu z nich ją chwali). Tym bardziej że wraz z wiekiem motor był rzeczywiście udoskonalany i odmiany z końca produkcji – szczególnie wersja 130-konna – są uznawane przez mechaników za całkiem udane.

Patrząc na skalę produkcji silnika 1.9 dCi i liczbę aut, w których był montowany (Renault, Nissan oraz Suzuki), liczba potencjalnych problemów jest duża. Pamiętajcie, że wiele z nich należy do awarii dużego kalibru. Przykłady: obracające się panewki, awarie turbin, niedomagania układu wtryskowego.

Mimo że potencjalnych zagrożeń silnika 1.9 dCi jest jeszcze więcej, wielu mechaników podkreśla fakt, że naprawy nie są już tak kosztowne jak jeszcze kilka lat temu, a oferta niedrogich części zamiennych jest bardzo bogata.

Właśnie te i inne motory są bohaterami Katalogu "Silniki do kontroli". 132 strony zapełniliśmy poradami i bardzo szczegółowym opisem 35 najpopularniejszych silników, które trafiają lub trafiały pod maski setek samochodów!

Opisy są szczegółowe, a liczba informacji – naprawdę duża. Znajdziecie tu wszystko to, co jest związane z eksploatacją jednostek napędowych – od serwisu, poprzez typowe usterki, a na kosztach ich usunięcia kończąc. Nie zapomnieliśmy o podaniu najważniejszych dat z historii i szczegółowych danych technicznych, a także o analizie okresów produkcji prezentowanej jednostki napędowej.

Na końcu są przydatne porady, z których dowiecie się, jak dbać o silnik w swoim aucie, by działał długo i bezawaryjnie, jak redukować koszty napraw i bieżącej obsługi, a także na czym oszczędzać nie wolno.

Poza opisaniem problemów typowych dla poszczególnych silników podpowiadamy, z którymi usterkami zmagają się jednostki benzynowe, a z którymi motory Diesla. Wszystkie informacje są podane w łatwy i przystępny sposób, a same wnioski – bardzo ciekawe.

Foto: Auto Świat