Logo
WiadomościAktualnościRewolucja w napędach: klienci w Europie żegnają diesla i nie cieszą ich benzyniaki. Ale co w zamian?

Rewolucja w napędach: klienci w Europie żegnają diesla i nie cieszą ich benzyniaki. Ale co w zamian?

Nie, samochody elektryczne, choć coraz częściej zauważalne na drogach, nie są najczęściej wybierane przez nabywców nowych samochodów w Europie, choć jeszcze parę lat temu wydawało się, że w 2025 r. już tak będzie. "Udział rynkowy samochodów elektrycznych w lipcu 2025 r. jest daleki od poziomu, na którym powinien być" – narzeka Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. A jednak diesli jest coraz mniej i samochodów z silnikami benzynowymi jest coraz mniej. To co rośnie?

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Napędy hybrydowe wyprzedzają benzyniaki, elektryki i diesle
Krzysztof Słomski / Auto Świat
Napędy hybrydowe wyprzedzają benzyniaki, elektryki i diesle
  • Wśród sprzedawanych w Europie samochodów osobowych coraz większy udział mają hybrydy
  • Zwłaszcza jeden rodzaj hybryd pomału monopolizuje rynek
  • W odwrocie są diesle i benzyniaki
  • Udział samochodów elektrycznych w europejskim rynku rośnie, ale powoli
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Licząc od początku roku do końca lipca, udział samochodów elektrycznych w puli nowych samochodów rejestrowanych w UE wyniósł 15,6 proc. To podobno nie jest powodem do zadowolenia, ale warto zauważyć, że w analogicznym okresie 2024 r. udział ten wynosił tylko 12,5 proc.

Poznaj kontekst z AI

Jaki procent samochodów w UE ma napęd hybrydowy?
Jak zmienił się udział samochodów elektrycznych w 2025 roku?
Ile nowych samochodów benzynowych zarejestrowano w 2025 roku?
Które kraje zanotowały wzrost rejestracji samochodów elektrycznych?

Hybrydy rosną w siłę

Renault Rafale e-tech 4x4 300 – 300-konna hybryda Plug-in
Renault Rafale e-tech 4x4 300 – 300-konna hybryda Plug-inMaciej Brzeziński / Auto Świat

Już ponad co trzeci nowy samochód rejestrowany w UE wyposażony jest w napęd hybrydowy, w większości przypadków mowa o napędach hybrydowych na bazie silników benzynowych.

Mowa jest o samochodach, do których zaliczają się zarówno "pełne" hybrydy (HEV jak Hybrid Electric Vehicle – ang.), jak i tzw. miękkie hybrydy (mHEV - Mild Hybrid) – czyli samochody wyposażone w silniki spalinowe wspomagane przez napędy elektryczne o niewielkiej mocy. Nie zaliczają się do nich hybrydy z wtyczką – te reprezentują osobną kategorię napędów.

Udział w rynku tych pojazdów wyniósł, licząc cały okres od stycznia do końca lipca 2025 r., aż 34,7 proc.

Jeśli dodamy do tego 8,6 proc. hybryd Plug-in (PHEV), dostajemy imponującą wartość 43,3 proc.

W analogicznym okresie 2024 r. hybrydy Plug-in miały skromniutki udział w europejskim rynku nowych samochodów – zaledwie 6,6 proc. Pozostałe hybrydy miały 29,6 proc. – tak więc wzrosty są potężne.

Rok temu rządziły benzyniaki, ale to już nie wróci

Rok temu w okresie styczeń-lipiec najpopularniejszym napędem był silnik benzynowy bez żadnych dodatków. Po nowe samochody benzynowe sięgało 35,1 proc. klientów. Minął rok i już tylko 28,3 proc. nowych samochodów w Unii Europejskiej to benzyniaki. Zmiany technologiczne nie tyle postępują, co wręcz pędzą – coraz mniej kierowców ma ochotę na samochód, który może i nie wydaje dziwnych dźwięków, ale zużywa duże ilości paliwa, oferując przy tym często mało atrakcyjne osiągi.

Coraz więcej producentów prezentuje nowe hybrydowe układy napędowe – i oto skutek.

Diesel robi się coraz mniejszy...

Diesel
DieselDiPres / Shutterstock

Rok temu 12,8 proc. nowych samochodów zarejestrowanych w okresie styczeń-lipiec miało pod maską silnik Diesla. Po roku udział ten zmalał do 9,5 proc.

Znów: to zasługa hybryd, które oferują zbliżoną do diesli energooszczędność zwłaszcza w warunkach miejskich, niezłe osiągi, a jednocześnie są lepiej dostosowane do jazdy w miejskich korkach – bardziej niezawodne, tańsze w eksploatacji.

Elektryki i hybrydy rosną nierówno

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2025 r. w EU zarejestrowano 1 mln. 11 tys. 903 samochody na baterie (BEV). Ciekawostką jest, że trzy spośród czterech największych rynków samochodowych zanotowały wzrost rejestracji samochodów elektrycznych:

  • Niemcy – wzrost o szokujące 38,4 proc.
  • Belgia – solidny wzrost o 17,6 proc.
  • Holandia – rozsądny wzrost o 6,5 proc.
  • Francja – spadek o 4,3 proc. pomino niezłego wzrostu w samym lipcu 2025 r. o 14,8 proc.

Co do hybryd, to zarejestrowano ich w EU od stycznia do lipca 2025 aż 2 mln 255 tys. 80 sztuk. Na wybranych rynkach w EU wzrost hybryd wygląda tak:

  • Francja – wzrost o 30,5 proc.;
  • Hiszpania – 30,2 proc.;
  • Niemcy – 10,7 proc.;
  • Włochy – 9,4 proc.

W ostatnich miesiącach największy wzrost udziału rynkowego notują hybrydy Plug-in. Dzieje się tak za sprawą wielu promocji (producenci aut starają się w tym roku sprzedać tak dużo hybryd Plug-in jak to możliwe), ale też z powodu ofensywy chińskich producentów, którzy opierają swoją ofertę najczęściej na autach zelektryfikowanych.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium