Logo
Nowy ekopodatek w Niemczech

Nowy ekopodatek w Niemczech

1 lipca to w Niemczech oficjalna data wprowadzenia w życie nowego systemu opodatkowania samochodów, którego stawki obok pojemności silnika uwzględniają poziom emisji CO2.

Wydech
Onet
Wydech

Rozwiązania te odnoszą się tylko do aut zarejestrowanych po raz pierwszy od tego właśnie dnia. Przedstawiciele rządu w Berlinie podkreślają, że przyjęte rozwiązania są w zgodzie ze staraniami Unii Europejskiej, którą dąży do obniżenia poziomu emisji CO2.

Czytaj także: Ekopodatek w Polsce

Nowy podatek roczny w Niemczech ma następującą strukturę:

- za każde rozpoczęte 100 cm3 pojemności silnika płaci się 2 euro w przypadku auta z silnikiem benzynowym oraz 9,50 euro za diesla;

- za każdy gram emitowanego CO2 powyżej poziomu 120 g/km płaci się 2 euro.

Od roku 2012 opodatkowana będzie emisja CO2 powyżej 110 g/km, a od roku 2014 będzie to granica 95 g/km.

Co ważne, nowy podatek obowiązuje automatycznie w przypadku samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy od dnia 1 lipca 2009.

W przypadku samochodów z silnikiem Diesla, które spełniają normę Euro VI, przysługuje w latach 2011-2013 ulga podatkowa o wartości 150 euro.

Ciekawe rozwiązanie przyjęto w przypadku samochodów z normą czystości spalin Euro IV, które zarejestrowano między 5 listopada 2008 a 30 czerwca 2009 i które zgodnie z przyjętym przez rząd pakietem stymulacyjnym dla niemieckiej gospodarki są przez rok zwolnione z podatku rocznego. Otóż po zakończeniu rocznego okresu zwolnienia z podatku właściciel auta będzie obciążony opłatami na starych lub nowych zasadach w zależności od tego, który system będzie dla niego korzystniejszy.

W przypadku samochodów, których silniki spełniają normę emisji Euro V lub Euro VI, okres zwolnienia z podatku wynosi nawet do dwóch lat (jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2010).

W przypadku aut z normą Euro V, zarejestrowanych po raz pierwszy w Niemczech przed 5 listopada 2008, od dnia 1 stycznia 2009 również przysługuje roczne zwolnienie z podatku.

W przypadku pozostałych samochodów, które zarejestrowano w Niemczech przez 5 listopada 2008, będzie do 31 grudnia 2012 obowiązywać dotychczasowy mechanizm naliczania podatku (w oparciu o pojemność skokową silnika). Od roku 2013 pojazdy te zostaną objęte systemem podatkowym na zasadach opisanych wyżej.

Powiązane tematy: