Budowa obwodnicy, która wyeliminuje uciążliwości spowodowane natężonym ruchem przygranicznym to bez wątpienia najważniejsza i najpilniejsza sprawa dla miasta.  Ponad 14 kilometrowa obwodnica Suwałk ma biec od drogi Suwałki- Augustów, dalej  prowadzić w pobliże lotniska, Krzywólki i łączyć się z drogą Suwałki- Budzisko przed wsią Szwajcaria. I jak dodają samorządowcy - "jest to wariant mający dobre wskaźniki ekonomiczne, nawet przy budowie drogi dwujezdniowej".

Dyrektor Białostockiego Oddziału GDDKiA Tadeusz Topczewski poinformował, że ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji i przedstawił swój harmonogram prac przy budowie obwodnicy Suwałk. Wynika z niego, że:

  • zakładane uzyskanie decyzji o " środowiskowych uwarunkowaniach"- pierwszy kwartał 2007 roku,
  • zakładane uzyskanie decyzji o " ustaleniu lokalizacji drogi"- koniec 2007 roku,
  • wykup gruntów do końca 2009 roku,
  • rozpoczęcie realizacji w 2010 roku.

Zdaniem dyrektora T. Topczewskiego budowa obwodnicy Suwałk rozpocznie się najpóźniej ze wszystkich planowanych budów obwodnic na trasie drogi krajowej nr 8 Warszawa- Białystok- Suwałki- Budzisko. Wcześniej rozpoczną się budowy obwodnic: Zambrowa, Wiśniewa, Jeżewa, Korycina, Suchowoli, Sztabina.

Jednak o zupełnie innych terminach informuje Ministerstwo Transportu. Minister Jerzy Polaczek zapowiedział, że budowa obwodnicy Suwałk jest przewidziana do realizacji dopiero w latach 2011-2013.

Rozbieżności w składanych deklaracjach przez ministra i dyrektora GDDKiA w Białymstoku delikatnie mówiąc "zaniepokoiły" lokalnych działaczy na rzecz obwodnicy. Prezydent Suwałk Józef Gajewski, przewodniczący Rady Miejskiej w Suwałkach Mieczysław Jurewicz oraz Sławomir Drejer- przewodniczący Komitetu do wsparcia  budowy obwodnicy Suwałk i Drogi Via Baltica wysłali wspólny protest do  Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Protestują przeciwko przewidywanym terminom realizacji obwodnicy Suwałk oraz domagają się weryfikacji harmonogramów i przyspieszenia prac przy budowie obwodnicy. " Czujemy się oszukani i rozgoryczeni, iż nasze lokalne problemy z ruchem tranzytowym nie obchodzą decydentów. Deklaracje składane przez Pana Dyrektora Topczewskiego  o możliwości rozpoczęcia budowy obwodnicy Suwałk już w niedługim czasie okazały się nic nie wartymi deklaracjami.(...) Czy naprawdę nikogo w Warszawie i Białymstoku nie interesuje los mieszkańców Suwałk? (...) Czy to jest tylko stwarzanie pozorów, bez żadnych efektów w postaci decyzji o budowie obwodnicy, na którą mieszkańcy czekają 20 lat? Czy nasze inicjatywy i starania zwłaszcza z ostatnich trzech lat pójdą na marne? Przecież ustalono już korytarz trasy obwodnicy Suwałk i tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie aby zintensyfikować dalsze działania, przyspieszyć opracowania środowiskowe, tak aby wykupy nieruchomości pod realizację obwodnicy rozpocząć już w przyszłym roku i aby móc przystąpić do jej realizacji już w 2008 roku."

Obwodnica Suwałk to część większego projektu, który przewiduje budowę drogi ekspresowej S8 z Warszawy przez  Suwałki do Budziska. Rocznie przez  Suwałki oraz  Suwalszczyznę przejeżdża prawie półtora miliona tirów i autobusów. Z roku na rok ich  liczba rośnie o jedną trzecią. Rośnie też liczba ofiar najgroźniejszych wypadków na drodze krajowej nr 8 z udziałem tirów i autobusów.  W Suwałkach nie ma dnia bez wypadku lub kolizji na drodze krajowej nr 8. Biegnie ona przez centrum miasta i przez  największe osiedle mieszkaniowe w Suwałkach.