W dniu 12 lutego 2004 r. została podpisana umowa pomiędzy GDDKiA w Bydgoszczy a wykonawcą firmą Hermann Kirchner GmbH & Co. KG Baunnternehmung na budowę 12,5 km południowej obwodnicy Torunia. Wartość kosztorysowa zadania oszacowana została na 90,57 mln zł, z czego udział środków Phare wynosi 10,56 mln euro.

W wyniku prac powstanie jedna jezdnia o szerokości 7,0 m, pobocze utwardzone 2x2,0m, pobocza ziemne 2x0,75m, modernizacją i budową objęte zostanie również 9 obiektów inżynierskich i bocznica kolejowa a dopuszczalna ładowność pojazdów zwiększy się z 100 kN na oś do 115 kN na oś. Roboty budowlano-montażowe zakończone zostaną już w tym roku natomiast ostateczne zakończenie inwestycji planowane jest na 2006 r.

Obecnie trwa budowa jednego z najtrudniejszych obiektów inżynieryjnych - wiaduktu pod torowiskiem w podtoruńskich Czerniewicach. Wiadukt o rozpiętości ponad 80 m będzie stanowił połączenie obwodnicy z węzłem Czerniewice oraz mostem autostradowym.

Zgodnie z polityką komunikacyjną kraju, południowa obwodnica Torunia zostanie włączona w ciąg przyszłej drogi ekspresowej S-10 Szczecin - Bydgoszcz - Toruń - Płońsk, która ma wspólny przebieg z autostradą A-1 na przejściu przez rzekę Wisłę. Dzięki temu powstanie kompleksowy węzeł komunikacyjny wokół Torunia, łączący autostradę A-1

i drogę ekspresową S-10 z drogą krajową nr 1 Gdańsk - Toruń - Łódź i drogą krajową nr 15 Inowrocław - Toruń - Ostróda.

Wybudowanie Obwodnicy pozwoli na znaczne ograniczenie zagrożeń jakie niesie ze sobą duże natężenie ruchu dla zabytkowej części Torunia. Ponadto wpłynie na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej całego regionu. Stworzone zostaną także warunki dla aktywizacji terenów (około 150 ha) położonych w południowej części miasta wokół obwodnicy.