"Chociaż upłynęło już 47 % czasu przeznaczonego na wykonanie inwestycji, zaangażowanie finansowe sięga zaledwie 16 %. Dotrzymanie końcowego terminu, który wyznaczono na grudzień 2006 wydaje się w tej sytuacji nierealne" - mówi Zbigniew Rapciak dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Nieprawidłowości w realizacji inwestycji były widoczne od początku - kierownik projektu monitował wykonawcę i zarazem informował o sytuacji zamawiającego (czyli GDDKiA w Warszawie). Na wniosek oddziału wiosną br. zmieniono dyrektora budowy.

Obecnie sytuacja stała się na tyle poważna, że Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystosował pismo do właściciela firmy MOTA w Portugalii. W piśmie stanowczo domaga się zwiększenia potencjału firmy na budowach w Polsce, gdyż przy obecnym - zbyt małym - zaangażowaniu ludzi i sprzętu, firma nie ma szans na wywiązanie się z zawartych kontraktów w terminie.

Budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Myślenicami a Lubniem wraz z obwodnicą Lubnia jest kolejnym etapem opracowanej w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wielkiej modernizacji "Zakopianki". Pierwszym była, realizowana w latach 2000 - 2002 przebudowa odcinka Chabówka - Rdzawka. Pozostała część 95-kilometrowej trasy pomiędzy Krakowem a Zakopanem została podzielona na etapy poddawane kolejno przebudowie tak, by w 2010 roku ze stolicy małopolski do stolicy Tatr można było przejechać drogą dwujezdniową - do Rabki ekspresową, a dalej o parametrach głównej przyspieszonej (GP) lub głównej (G), o co aktualnie czynimy starania.

Budowa "Zakopianki" na odcinku Myślenice - Lubień wraz z obwodnicą Lubnia została podzielona na dwa etapy: I/ od Myślenic do granicy gmin Pcim i Lubień (12,2 km) oraz II/ od granicy gmin Pcim i Lubień wraz z obwodnicą Lubnia do włączenia w stary przebieg na wysokości Witkówki (4,3 km).

Zainaugurowana 2 listopada 2004 roku budowa drogi ekspresowej na odcinku Myślenice - Pcim jest realizowana przez wyłonioną w drodze przetargu międzynarodowego portugalską firmę MOTA - ENGIL Engenharia e Construcao SA. Wartość kontraktu wynosi 241.997.170,00 złotych netto (295.236.547,40 złotych brutto). Inwestycja jest finansowana przez budżet państwa oraz z pożyczki zaciągniętej przez rząd polski w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W ciągu 780 dni wykonawca ma zakończyć wszystkie prace na odcinku pomiędzy Myślenicami a granicą gmin Pcim i Lubień.

"Zakopianka" na tym odcinku zyska zupełnie nowy wygląd. Z Myślenic do Lubnia będą prowadziły dwie jezdnie z pasami awaryjnymi oraz poboczami, rozdzielone pasem zieleni. Nawierzchnia zostanie przystosowana do przenoszenia dużych obciążeń (115 kN/oś), a jej wierzchnią warstwę będzie tworzyła odporna na koleinowanie mieszanka bitumiczna SMA. Na trasie powstaną dwa dwupoziomowe węzły drogowe: w Stróży i w Pcimiu na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Oprócz drogi głównej w ramach inwestycji będą zbudowane łącznice o długości 2,6 km, prawie 12 km dróg dojazdowych oraz ciągi piesze pod "Zakopianką". Sumując: w ramach inwestycji powstanie prawie 40 km nowej jezdni.