Auto Świat Piotr Parys mistrzem Polski KLR 2014

Piotr Parys mistrzem Polski KLR 2014

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Ostatnia runda Kia Lotos Race w sezonie 2014 wyłoniła Mistrza Polski. Został nim piętnastoletni Piotr Parys z Lublina. Bohaterem w Zolder był jednak inny kierowca.

Piotr Parys mistrzem Polski KLR 2014
Zobacz galerię (15)
ACZ / Kia
Piotr Parys mistrzem Polski KLR 2014

Historyczny belgijski tor Zolder gościł ostatnią rundę Kia Lotos Race. Eliminacja zdecydowała nie tylko o mistrzowskim tytule, ale także o kolejności na podium. Po pięciu weekendach wyścigowych szansę na pierwszą trójkę w klasyfikacji generalnej miało aż ośmiu zawodników. Sobotnie emocjonujące wyścigi pokazały, że nie zawsze na podium staje ten, kto jest najszybszy.

Do Belgii po ostatnie punkty w sezonie przyjechało trzynastu kierowców. Zachowywali się inaczej niż zwykle – wyczuwalna była nerwówka schowana za uśmiechniętymi twarzami. W końcu walczyli o mistrzostwo Polski, a stres wypłynął już w kwalifikacjach. Po raz pierwszy w tym roku nastąpił tak duży rozstrzał czasowy. Najszybszy Konrad Wróbel uzyskał czas 2:06.009 min, ale już dziesiąty zawodnik był ponad trzy sekundy wolniejszy. Dla porównania na poprzedniej rundzie w Moście dwunastu kierowców mieściło się w jednej sekundzie.

WYŚCIG 1

Pierwszy wyścig rozpoczął się dość spokojnie. Konrad Wróbel, Michał Śmigiel i Karol Urbaniak szybko odskoczyli rywalom. Już na trzecim zakręcie prowadzenie objął Śmigiel, którego na krok nie odstępował młody Urbaniak z BM Racing Team. Na następnym okrążeniu Piotr Belka jadący w środku stawki wpadł w poślizg i przy dużej prędkości wpadł w opony. Dzwon wyglądał dość groźnie, ale zawodnik wyszedł z auta bez szwanku.

Na tym zakręcie zawisła żółta flaga. Walczący o pierwsze miejsce Śmigiel i Urbaniak minęli zakręt i na długiej prostej doszło do kontaktu między zawodnikami. W efekcie Śmigiel wypadł z toru, uszkodził auto i zakończył jazdę – jak się później okazało nie był w stanie pojechać w drugim wyścigu. Karol Urbaniak wykorzystał swoją pozycję i w niesamowitym tempie pędził w stronę mety. Na każdym okrążeniu był blisko 2 sekundy szybszy od drugiego Wróbla i z ogromną przewagą nad resztą stawki przekroczył linię mety. Zbliżył się także do podium na koniec sezonu. Na dalszych pozycjach uplasowali się Konrad Wróbel, Karol Lubas, Rafał Berdys, Marcin Jaros i lider klasyfikacji generalnej Piotr Parys.

Karol Urbaniak nie cieszył się jednak długo ze zwycięstwa. Sędziowie dopatrzyli się przewinienia z jego strony. Mimo żółtej flagi wywieszonej w jednym z zakrętów, kierowca nie zdjął nogi gazu. Dodatkowo doszło do kontaktu z Michałem Śmiglem. W efekcie został zdyskwalifikowany z wyścigu i pozbawiony punktów. To dotkliwa kara, która w tym roku została wykorzystana po raz pierwszy. Szkoda, że w tak istotnym momencie, ale na pewno jest dobrą nauczką na przyszłość.

Wyniki wyścig 1
Wyniki wyścig 1Żródło: Auto Świat / ACZ

WYŚCIG 2

W drugim wyścigu pierwsza dziesiątka startowała w odwróconej kolejności. Ukarany Karol Urbaniak z ostatniego pola. Stawkę otwierał nasz kolega Piotrek Sielicki z serwisu moto.pl, który wziął gościnny udział w rundzie. Zaraz po starcie wymieszała się kolejność. Po wyjściu z pierwszego zakrętu na prowadzenie wysunął się Paweł Malczak, Piotr Parys i... Karol Urbaniak. Zdeterminowany po karze zawodnik BM Racing Team po prostu jechał jak w transie. Po pierwszym okrążeniu był już trzeci, a trzy kółka później „usiadł” na zderzaku kolegi z zespołu – Pawła Malczaka.

Karol był jednak szybszy od Pawła i na piątym okrążeniu przejął prowadzenie. Zespołową jazdę przerwała niestety drobna awaria samochodu Malczaka, który ewidentnie zwolnił, co kosztowało go utratę podium i oznaczało spadek na piątą pozycję. Karol Urbaniak ponownie zdominował wyścig i bezpiecznie, z dużym zapasem czasowym jechał po drugie zwycięstwo. Przy okazji dokonał historycznego wyczynu w Kia Lotos Race – nikt wcześniej nie zdołał wygrać wyścigu startując z ostatniego pola. Kierowca BM Racing Team pokazał wyścigową klasę. Podium drugiego biegu uzupełnili Piotr Parys i Karol Lubas.

Wyniki wyścig 2
Wyniki wyścig 2Żródło: Auto Świat / ACZ

Runda w Zolder wyłoniła Mistrza Polski Kia Lotos Race. Został nim najmłodszy w serialu, piętnastoletni Piotrek Parys. Zawodnik z Lublina wygrał tylko jeden wyścig, ale skutecznie kolekcjonował punkty. Oprócz cennego tytułu otrzymał nagrodę główną w wysokości 35 000 zł. Na drugim miejscu uplasował się Karol Lubas (nagroda 20 000 zł), a trzeci stopień podium zdobył Konrad Wróbel (nagroda 10 000 zł). Zwycięzca największej ilości wyścigów w sezonie (4 wygrane) Karol Urbaniak zajął piąte miejsce.

KOMENTARZE

Karol Urbaniak: „To podobno pierwszy przypadek w dziewięcioletniej historii wyścigów Kia, że ktoś wygrał startując z końca stawki. Szkoda tego, co stało się w pierwszym wyścigu.”

Piotr Parys: „Trudno mi opanować wzruszenie. Radość wręcz mnie rozsadza. W czasie obu wyścigów byłem bardzo skoncentrowany. Zachowałem spokój nawet w najtrudniejszych sytuacjach”.

Karol Lubas: „Dwa razy stanąłem dzisiaj na podium – trudno więc nie uznać tego dnia za udany. Chwilami odnosiłem wrażenie jakby moje auto na prostych było wolniejsze od pozostałych – tym bardziej więc się cieszę”.

Konrad Wróbel: „Od wczoraj walczyłem z potężnym przeziębieniem. Już po kwalifikacjach ledwo trzymałem się na nogach. Zrobiłem wszystko, na co było mnie stać”.

Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający Kia Motors Polska: „Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ci młodzi zawodnicy są wspierani przez najbliższych. To dla nas szczególna satysfakcja, bowiem dzięki temu Kia Lotos Race, będący przedsięwzięciem opartym o czyste zasady biznesowe, jest także wydarzeniem rodzinnym. Przez dziewięć lat istnienia markowego Pucharu Kia udało nam się doprowadzić do tego, że jesteśmy jedną wielką wyścigową rodziną. To także ogromny kapitał. I także dlatego jesteśmy przekonani o konieczności kontynuacji Kia Lotos Race także w sezonie 2015.”

KLASYFIKACJA GENERALNA

Klasyfikacja generalna KLR 2014
Klasyfikacja generalna KLR 2014Żródło: Auto Świat

Organizatorzy Kia Lotos Race czekają już na zgłoszenia chętnych do rywalizacji w następnym sezonie. Wszelkie zapytania należy wysyłać na adres klr@kia.com.pl.

Organizatorem Mistrzostw Polski Kia Picanto jest Kia Motors Polska wraz z Lotos Oil, a wsparcia udzielają BNP Paribas, Otomoto oraz PZU. Wszelkie informacje o serii dostępne są pod adresem www.kialotosrace.pl lub na profilu facebook Kia Lotos Race.

Autor Radosław Turek
Radosław Turek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków