Prawie połowa Polaków odwiedziła w ciągu ubiegłego roku autoryzowany serwis naprawczy lub warsztat niezależny. Ponad połowa badanych, którzy odwiedzili warsztat, wybrała niezależnego mechanika - podaje TNS OBOP.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP, 28 proc. Polaków odwiedza warsztat w celu zrobienia przeglądu pojazdu, zaś ponad połowa respondentów - 57 proc. udaje się tam w celu dokonania bieżących napraw.

Polacy odwiedzają warsztat samochodowy średnio około dwa razy w roku. Połowa respondentów naprawiała samochód w warsztacie tylko jeden raz, co trzeci badany wykonywał naprawy dwa razy, a co dziesiąty trzy razy w roku. Tylko 4 proc. respondentów serwisowało swój samochód w warsztacie więcej niż 3 razy w ciągu ubiegłego roku.

Ponad dwie trzecie Polaków naprawia swoje samochody u niezależnych mechaników, co zwykle wiąże się z niższymi kosztami takiej usługi. Co piąty badany korzysta z autoryzowanych warsztatów naprawczych.

Korzystanie z określonych miejsc napraw jest silnie skorelowane z tym, czy samochód został kupiony jako nowy czy też używany. W przypadku zakupu nowego auta, serwisowanie odbywa się w serwisie danej marki. Żaden z respondentów, którzy kupili auto jako używane, nie korzystał  z dedykowanego, autoryzowanego serwisu.

- Polski rynek motoryzacyjny zdominowany jest przez samochody używane, w dość zaawansowanym wieku. Dane z badania TNS OBOP pokazują, że auta te są naprawiane głównie samodzielnie przez ich właścicieli lub przez niezależnych mechaników w małych warsztatach naprawczych. Stosunkowo niewielka częstotliwość wizyt w warsztatach wskazuje, że Polacy korzystają z nich w ostateczności, kiedy samodzielna naprawa wydaje się zbyt trudna, przekraczająca ich własne techniczne umiejętności - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.