• Kompleksowe sprawdzenie samochodu obejmuje także diagnostykę elektroniczną.
  • Wizyta w warsztacie przed kupnem samochodu pozwala uniknąć wyboru auta powypadkowego i takiego, które wymaga natychmiastowych inwestycji.
  • Choć nawet najdokładniejsze sprawdzenie samochodu przed kupnem nie daje gwarancji, że w najbliższym czasie nic się w samochodzie nie zepsuje, jednak w dużym stopniu zmniejsza to ryzyko kupna auta w złym stanie.
  • O solidne oględziny najłatwiej w dobrym warsztacie, gdzie możliwości diagnostyczne są znacznie większe niż na ulicy.

Auta powypadkowe, zwłaszcza naprawiane tuż przed sprzedażą, kuszą połyskiem nowego lakieru, wydają się zadbane i prawie nowe. Przeciętny nabywca takiego pojazdu nie jest w stanie odróżnić dobrze "zrobionego" samochodu powypadkowego od auta, którego nigdy nie było poważnie uszkodzone. Bywa wręcz przeciwnie: „uczciwe” samochody czasem robią na niedoświadczonym nabywcy gorsze wrażenie niż wraki profesjonalnie przygotowane do sprzedaży. To jeden z powodów, dla których warto przed kupnem samochodu odwiedzić zaufany warsztat i zlecić przegląd takiego auta np. w serwisie Q Service Castrol.

Co zobaczy mechanik, czego nie zobaczysz Ty?

Doświadczonemu mechanikowi zazwyczaj wystarczy chwila, aby stwierdzić, że auto ma za sobą powypadkową przeszłość. Można powiedzieć inaczej. Nie ma szans, aby poważnie uszkodzony po wypadku samochód naprawić tak, aby nie pozostawić śladów widocznych dla profesjonalisty. Jeśli zawodowiec nie dostrzega drobnych niedoróbek świadczących o naprawie powypadkowej, to znaczy, że auto jest bezwypadkowe, ewentualnie usterki nie były duże i zostały usunięte we wzorowy sposób. Takie przypadki, że samochód ma za sobą poważną naprawę i tak ukryte istotne wady, że doświadczony mechanik ich nie zauważa, to sytuacje absolutnie marginalne.

W warunkach warsztatowych są też możliwości, których nie ma na ulicy czy na placu w komisie: samochód można sprawdzić na podnośniku i obejrzeć od spodu. Oczywiście nie chodzi tylko o to, aby na podwozie auta popatrzeć, ale o to, aby ocenić stan jego poszczególnych podzespołów i zrobić listę napraw niezbędnych do wykonania od razu oraz w najbliższej przyszłości.

Sprawdzenie samochodu przed kupnem: od czego się zaczyna?

Zazwyczaj oględziny samochodu zaczynają się od oceny stanu nadwozia, co wynika ze słusznego założenia, że ponad połowa kilkuletnich i starszych aut ma za sobą naprawy blacharskie. To ważne, bo jeśli taka naprawa nie została wykonana w profesjonalny sposób, prowadzi do korozji. Może być też ogromnym zagrożeniem podczas kolejnej kolizji czy wypadku. Czasem auto powypadkowe jest niekompletne, może brakować w nim np. pirotechnicznych zabezpieczeń przed skutkami kolejnych wypadków.

Poza wizualną oceną stanu lakieru, mechanik korzysta m.in. z czujnika grubości lakieru. Nie chodzi przy tym nawet o to, aby stwierdzić, gdzie auto było malowane (to profesjonalista widzi zwykle gołym okiem), ale czy zrobiono to dobrze: ile pod lakierem jest szpachli?

Miejsca, w których stwierdzono ślady napraw, bada się już bardzo dokładnie: czy czegoś nie brakuje, czy nie ma korozji, czy użyto nowych części, czy ratowano stare? Ślady niechlujnie przeprowadzonych napraw są wadą, co najmniej powodem do negocjacji ceny.

Sprawdzenie samochodu przed kupnem: co widać od spodu?

Szybki przegląd przed kupnem daje odpowiedź na liczne pytania. W jakim stanie są hamulce i czy czeka nas w najbliższym czasie wymiana klocków hamulcowych, tarcz oraz przewodów układu hamulcowego? Czy auto jest zadbane? W jakim stanie jest układ wydechowy? W jakiej kondycji jest zawieszenie i czy wymaga nakładów finansowych? Czy widoczne są jakieś wycieki? Ile trzeba zapłacić za serwis samochodu, aby można było nim bezpiecznie jeździć? Czy podwozie auta ma ślady korozji?

Wycieki w wielu wypadkach oznaczają duże wydatki, dlatego ważne jest, aby ocenić, skąd cieknie: czasem jest to kwestia drobnej i rutynowej naprawy, a niekiedy skomplikowanej i drogiej!

Sprawdzenie samochodu przed kupnem: czy wszystko działa?

Dla profesjonalnego mechanika ocena wielu awarii czy braków to kwestia kilkuminutowych oględzin komory silnika. Jednak dokładne sprawdzenie całego auta, często wymaga oględzin trwających godzinę, a nawet dwie. Pewne rzeczy wymagają jednak użycia profesjonalnego sprzętu. Komputer diagnostyczny pozwala „zajrzeć” do sterownika silnika, odczytać kody błędów i parametry pracy silnika, a np. tester akumulatora pomaga sprawdzić, w jakim stanie jest bateria i czy np. nie trzeba jej będzie wymienić przed najbliższym sezonem jesienno-zimowym. Ważne jest także, aby mechanik na podstawie odgłosów pracującego silnika, ocenił czy w najbliższej perspektywie nie ma konieczności naprawy jednostki napędowej lub jej osprzętu.

Sprawdzenie samochodu przed kupnem: czy wszystko da się sprawdzić?

Niestety, sprawdzenie samochodu przed kupnem nie daje gwarancji, że nic się nie zepsuje w najbliższym czasie – takiej pewności nie można mieć nawet w przypadku zupełnie nowych samochodów! W czasie przeglądu, który trwa kilkadziesiąt minut, nie sposób też sprawdzić wszystkiego. Ba! Nawet dokładne godzinne oględziny nie dają gwarancji, że auto w najbliższym czasie się nie zepsuje. Upewnienie się co do stanu niektórych podzespołów wymaga skomplikowanej i kosztownej diagnostyki. Tej zwykle nie wykonuje się, jeśli nie ma widocznych objawów usterki.

Niemniej jednak solidny przegląd przed zakupem, wykonany np. przez mechanika warsztatu należącego do sieci Q Service Castrol gwarantuje nam, że nie kupimy przez przypadek samochodu w złym stanie. Jeśli nawet zdecydujemy się na zakup auta wymagającego napraw, to będziemy z góry wiedzieli, czego się spodziewać. To jest tak naprawdę najważniejsze. Chodzi o to, aby nie stanąć przed koniecznością inwestowania w samochód, jeśli nie jesteśmy na to przygotowani.