Logo
PoradyJak przygotować motocykl do zimowego postoju? Przewodnik krok po kroku

Jak przygotować motocykl do zimowego postoju? Przewodnik krok po kroku

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Allegro

Gdy robi się zimno, a zwłaszcza deszczowo i śnieżnie, już tylko najtwardsi i nieliczni użytkownicy jednośladów wyjeżdżają od czasu do czasu na drogę. Zdecydowana większość żegna się z motocyklem czy też motorowerem do wiosny. To oznacza, że jeśli chcemy wejść w kolejny sezon płynnie i bez większych wydatków, trzeba teraz zabezpieczyć sprzęt, przygotować go do zimy. Podpowiadamy, co zrobić.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Przygotowanie motocykla do zimy
istock
Przygotowanie motocykla do zimy
  • Motocykl przed pozostawieniem na dłuższy czas powinien zostać dokładnie umyty
  • Przed dłuższym postojem szczególnego przygotowania wymaga akumulator i układ paliwowy, zwłaszcza w motocyklu gaźnikowym
  • Starannej konserwacji wymaga łańcuch

W naszym klimacie motocykl to sprzęt sezonowy, który — jak każda maszyna z napędem spalinowym — bardzo źle znosi bezczynność. Chyba że odpowiednio o niego zadbamy przed pozostawieniem na kilkumiesięczny postój.

W naszym klimacie motocykl czy skuter to pojazd sezonowy
W naszym klimacie motocykl czy skuter to pojazd sezonowyŻródło: istock

Żeby jednak zadbać o swój sprzęt, trzeba się samemu do tego przygotować, co sprowadza się głównie do zgromadzenia kilku specjalistycznych preparatów i narzędzi. Zdobyć je łatwo — wszystko można zamówić np. na Allegro.pl, zgodnie ze schematem: jeśli zamówimy potrzebne rzeczy dziś, to jest szansa, że już kolejnego dnia będą do odbioru w automacie paczkowym.

Szykujemy motocykl do jesiennego postoju: co nam będzie potrzebne?

Do porządnej konserwacji motocykla przyda nam się kilka rzeczy. Zdecydowanie warto inwestować w materiały dobrej jakości. Większość z preparatów i narzędzi, które kupimy dziś, wystarczy nam na długi czas. Powinniśmy zaopatrzyć się w:

preparat myjący, to może być zwykły szampon samochodowy

specjalistyczny środek odtłuszczający do motocykla, usuwający smary i tłuszcze bez zagrożenia dla innych powierzchni

preparat konserwujący różne powierzchnie

gąbkę, szczotkę do czyszczenia kół i innych elementów

smar do łańcucha

dodatek do paliwa wiążący wodę, spowalniający starzenie się benzyny

ładowarkę do akumulatora z funkcją podtrzymywania napięcia przez długi czas

pompkę do kół

Jak przygotować motocykl do zimowania: mycie

Zaczynamy od umycia jednośladu — ręcznie albo na samoobsługowej myjni dotykowej. Najlepiej zrobić to ręcznie przy użyciu wody, gąbki, szczotki i szamponu samochodowego i ewentualnie odtłuszczacza, a najszybciej i najwygodniej za pomocą myjki ciśnieniowej. W tym drugim przypadku należy zachować jednak dużą ostrożność. Zwłaszcza elementy elektryczne i elektronikę łatwo uszkodzić, narażając je na kontakt z wodą pod zbyt wysokim ciśnieniem. Co do napędu, to trzeba mieć świadomość, że po intensywnym myciu łańcuch i stalowe zębatki będą podatne na korozję — trzeba w dalszej kolejności pamiętać o ich zabezpieczeniu specjalnym preparatem.

Przygotowanie motocykla do zimy
Przygotowanie motocykla do zimyŻródło: istock

Nie wolno myć z bliska m.in. piast kół i innych elementów łożyskowanych — owszem, to wszystko jest uszczelnione, ale jeśli woda pod ciśnieniem dostanie się do łożysk, to już tam zostanie — i szybko potrzebny będzie serwis.

Jeśli chcemy doczyścić elementy przeniesienia napędu, przyda nam się specjalistyczny odtłuszczacz, a także pędzelek lub szczotka do łańcucha

W sprzedaży są specjalne zestawy chemii do czyszczenia i zabezpieczania motocykli — kupno takiego zestawu to nie jest zły pomysł.

Smarować czy nie smarować łańcucha motocyklowego?

Zbyt częste smarowanie łańcucha motocyklowego wcale nie jest dla niego dobre, ale po umyciu motocykla i zmyciu smaru z napędu jest to wręcz konieczne, inaczej szybko — być może w ciągu jednego dnia — pojawią się na nim pierwsze ślady korozji.

Do smarowania łańcucha nie używajmy byle czego — powinien być to specjalny smar do łańcucha motocyklowego (nie rowerowego, który narażony jest na dużo mniejsze obciążenia!) nakładany za pomocą spreju albo butelki z aplikatorem na każde ogniwo. Smar powinien być dopasowany do typu łańcucha, jak mamy w swoim jednośladzie (O, X, Z — ring), a także do warunków eksploatacji.

Po zakonserwowaniu łańcucha nie należy od razu jeździć, preparat powinien odparować, wyschnąć. Nie ma to oczywiście znaczenia, gdy motocykl odstawiamy na zimę.

To samo dotyczy preparatów do konserwacji amortyzatorów zapewniających poślizg i płynną pracę — nie powinny pod żadnym pozorem trafić na tarcze hamulcowe czy klocki.

Jak przygotować motocykl do zimowania: układ paliwowy

Przede wszystkim należy napełnić zbiornik paliwa, aby zminimalizować proces skraplania się wody na ściankach zbiornika. Ma to szczególne znaczenie w przypadku zbiorników metalowych. Odkąd w sprzedaży jest paliwo z większą zawartością bioetanolu, problem jest większy niż dawniej. Etanol jest higroskopijny, takie paliwo źle się przechowuje, gdy "złapie" wodę, wywołuje korozję. Można to zjawisko zmniejszyć, dolewając wcześniej do baku preparatu uszlachetniającego paliwo — jednak dobrze, aby to zrobić chwilę wcześniej i przynajmniej przejechać na "ulepszonym" paliwie kilka km.

Jeśli nasz motocykl ma gaźnik, warto zakręcić kranik i osuszyć gaźnik — chodzi o to, że w ciągu kilku miesięcy paliwo może odparować z niego, pozostawiając osad "zaklejający" dysze. Jeśli nasz jednoślad ma wtrysk paliwa, ten problem nie występuje.

Jak przygotować motocykl do zimowania: zadbaj o akumulator

Zwłaszcza jeśli mamy starego typu akumulator kwasowo-ołowiowy, powinniśmy pamiętać, że ulega on dość szybkiemu samorozładowaniu, a rozładowany akumulator ulega zasiarczeniu, które jest tylko częściowo odwracalne. Dodatkowo narażenie rozładowanego akumulatora na działanie mrozu powoduje zamarzanie elektrolitu — a to oznacza, że wiosną przed uruchomieniem motocykla będziemy musieli kupić nowy akumulator.

By temu zapobiec, najlepiej akumulator przechowywać w temperaturze pokojowej, w razie potrzeby wymontować go. Podczas zimy należy akumulator albo doładować przynajmniej raz w miesiącu, albo na stałe podłączyć do inteligentnej ładowarki z funkcją podtrzymywania napięcia. Taka ładowarka po naładowaniu akumulatora wyłączy się, aby go nie przeładować, ale będzie kontrolować napięcie. W razie spadku napięcia sama się uruchomi, doładuje akumulator i ponownie wyłączy — w ten sposób można zostawić akumulator na długi czas.

Wysokiej klasy ładowarka z funkcją podtrzymywania napięcia to wydatek zaledwie ok. 200 zł.

Jak przygotować motocykl do zimowania: napompuj opony trochę bardziej niż do jazdy

Napompuj odpowiednio opony
Napompuj odpowiednio oponyŻródło: istock

Opony bardzo nie lubią być niedopompowane, zwłaszcza jeśli są obciążone — mogą się odkształcić. Dlatego pozostawiając motocykl na zimę, warto dopompować koła, ciśnienie może być nieco wyższe niż to, na którym jeździmy (ale nie wyższe od wartości wskazanej na boku opony, także obręcze mogą mieć swoje ograniczenia); przed jazdą trzeba pamiętać, by sprawdzić ciśnienie — zbyt wysokie jest równie złe, jak zbyt niskie, ponieważ zmniejsza komfort jazdy i ogranicza przyczepność.

A na koniec…

Odstawiamy motocykl najlepiej do garażu, a przynajmniej pod dach. Jeśli nie możemy jednośladowi zapewnić postoju pod zadaszeniem, powinniśmy postarać się o dobry pokrowiec, który przynajmniej częściowo ochroni go przed wilgocią.

Im lepiej zadbamy o stan sprzętu przed zimą, tym łatwiej uruchomimy go wiosną.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Allegro
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium