All Wheel Steering, jest systemem, który umożliwia zwiększenie możliwości skrętnych pojazdu, co prowadzi do efektywniejszego poruszania się po parkingach i wąskich drogach. Zastosowanie AWS pozwala również zachować stabilność podczas poruszania się z większą prędkością przez kręte drogi lub podczas dynamicznego wyprzedzania innych samochodów. Zwiększa wtedy przyczepność, umożliwiając pewniejsze prowadzenie pojazdu w trakcie manewrów, podczas których należy zachować szczególną ostrożność. System, który znany jest również pod innymi nazwami, takimi jak 4Control lub 4WS, opiera się na wykorzystaniu elektroniki w celu zapewnienia zarówno przedniej, jak i tylnej osi skrętnej.

Historia AWS

Koncepcje wszystkich kół skrętnych pojawiły się już w I połowie XX wieku. Najpierw znalazły zastosowanie w ciężarówkach, a 10 lat później w amerykańskich Nash Quad i europejskim wojskowym Mercedesie 170VL. W prototypowych wersjach system był bardzo przydatny podczas wykonywania manewrów w ciasnych miejscach, umożliwiając zmniejszenie promienia skrętu. Problem pojawiał się jednak przy większej prędkości, kiedy stabilność pojazdu pozostawiała wiele do życzenia. Największy rozwój AWS przypadł jednak na II połowę XX wieku, kiedy to siedem państw włączyło się do badań nad technologią. W 1981 roku pojawił się prototyp, który stanowił połączenie dwóch przodów Hondy Accord. Ten system pozbawiony był jednak elektroniki.

AWS zaczęły stosować inne marki. Pod koniec XX wieku swoje systemy zastosowała Mazda i koncern General Motors. Samochody nie przykuły jednak uwagi kierowców, którzy nie byli przekonani do nowych rozwiązań, szczególnie że bywały one kłopotliwe i kosztowne w naprawach. Największy przełom nastąpił za sprawą Renault, który zwiększył precyzję prowadzenia i zaimplementował rozwiązania usprawniające funkcjonowanie całego systemu.

Jak działa AWS?

Układ wszystkich kół skrętnych AWS to system opierający się na obu osiach. Przednia działa nadal w takim sam sposób, jak zawsze. Tylna, klasycznie podążająca za ruchem pojazdu, w tym przypadku wspomaga aktywnie manewrowanie pojazdem. Poniżej określonej prędkości (60 km/h w przypadku Renault Laguna III i Porsche lub 37 km/h w Volkswagenie Touareg) samochód maksymalizuje możliwość skręcania w ciasnych miejscach, zmniejszając średnicę zawracania nawet o metr. W Volkswagenie, wraz ze skręcaniem przednimi kołami, tylne czynią to samo w przeciwną stronę, przesuwając się o maksymalnie 5 stopni.

AWS funkcjonuje również przy większych prędkościach. Podczas normalnego poruszania się drogami, sposób działania systemu jest jednak nieco inny. Tylna oś ustawia się bowiem w tę samą stronę, co przednia, operując w przedziale 0-3,5 stopni. Taki zabieg umożliwia większą płynność prowadzenia pojazdu oraz poprawia stabilność przy wyprzedzaniu lub nagłym omijaniu przeszkód.

AWS - trwałość rozwiązania

Informacje, dotyczące rozwiązań technologicznych odbiegających od normy rodzą naturalne pytanie – jak to działa i czy często ulega awarii? Okazuje się, że wbrew podejrzeniom niektórych osób, sytuacja nie jest tragiczna. Problem jest nieco poważniejszy w starszych modelach, ale nadal posiadanie AWS nie powinno wiązać się z częstymi wizytami u mechanika oraz wysokimi kosztami napraw.

W przypadku jednych z pierwszych samochodów wyposażonych w system wszystkich kół skrętnych - Hondy Prelude IV - występują czasem uszkodzenia drążków kierowniczych, które są jednak odpowiednio sygnalizowane. Nowsze modele pojazdów z AWS zapewniają jednak większą bezawaryjność. Jednym z problemów mogą okazać się jedynie siłowniki. Części 4Control nie należą na szczęście do najdroższych. Wydaje się zatem, że możliwa wygoda i praktyczność rozwiązania przerastają prawdopodobne naprawy i awaryjność technologii.