Przy czym nie chodzi tu wyłącznie o dopasowanie filtra, ale o jego jakość. „Tanie” produkty działają krócej i mniej skutecznie, a przy tym… okazują się niewiele tańsze od markowych. Natomiast, jeśli wliczymy w to ewentualne naprawy wywołanych przez nie szkód – okaże się, że „tani” znaczy po prostu „wyjątkowo drogi”.
Nazywany jest płucami silnika. Gdy zawiedzie, grozi nam utrata mocy silnika, wyższe spalanie, zwiększenie poziomu hałasu, zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i wzrost emisji zanieczyszczeń.
Filtr oleju
To także istotny element. „Tani” może doprowadzić do zwiększenia emisji zanieczyszczeń oraz zużycia oleju i paliwa, spadku mocy, a nawet zahamowania dopływu oleju do silnika (co oznacza konieczność remontu jednostki napędowej).
Filtr paliwa
Jest w stanie odseparować 93% wody zawartej w paliwie, co odczuwają zwłaszcza silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim. Gdy zawiedzie, może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy, a w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny – także zasobnika common rail oraz zaworu regulacji ciśnienia.
Filtr kabinowy
Okazuje się szczególnie ważny, jako że bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo (nieoczyszczone powietrze pogarsza koncentrację i samopoczucie kierowcy). Jeśli jest sprawny, filtr ten poprawia efektywność klimatyzatora oraz wydłuża jego okres eksploatacji. Pomaga również wyeliminować z powietrza przyczynę reakcji alergicznych oraz zapobiega parowaniu szyb ograniczającemu widoczność. W tym wypadku jakość ma więc szczególne znaczenie.