Przy czym nie chodzi tu wyłącznie o dopasowanie filtra, ale o jego jakość. „Tanie” produkty działają krócej i mniej skutecznie, a przy tym… okazują się niewiele tańsze od markowych. Natomiast, jeśli wliczymy w to ewentualne naprawy wywołanych przez nie szkód – okaże się, że „tani” znaczy po prostu „wyjątkowo drogi”.

Filtr powietrza

Nazywany jest płucami silnika. Gdy zawiedzie, grozi nam utrata mocy silnika, wyższe spalanie, zwiększenie poziomu hałasu, zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i wzrost emisji zanieczyszczeń.

Filtr oleju

To także istotny element. „Tani” może doprowadzić do zwiększenia emisji zanieczyszczeń oraz zużycia oleju i paliwa, spadku mocy, a nawet zahamowania dopływu oleju do silnika (co oznacza konieczność remontu jednostki napędowej).

Filtr paliwa

Jest w stanie odseparować 93% wody zawartej w paliwie, co odczuwają zwłaszcza silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim. Gdy zawiedzie, może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy, a w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny – także zasobnika common rail oraz zaworu regulacji ciśnienia.

Filtr kabinowy

Okazuje się szczególnie ważny, jako że bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo (nieoczyszczone powietrze pogarsza koncentrację i samopoczucie kierowcy). Jeśli jest sprawny, filtr ten poprawia efektywność klimatyzatora oraz wydłuża jego okres eksploatacji. Pomaga również wyeliminować z powietrza przyczynę reakcji alergicznych oraz zapobiega parowaniu szyb ograniczającemu widoczność. W tym wypadku jakość ma więc szczególne znaczenie.