Felgi są podstawowym elementem koła samochodowego. Dzielą się na wersje aluminiowe oraz stalowe. Pierwsze z nich są lżejsze, co wpływa na mniejsze zużywanie się elementów zawieszenia samochodu. Posiadają również atrakcyjniejszy wygląd, ponieważ można wybrać między bardziej sportowym lub eleganckim. Cechuje je również większa dokładność wykonania oraz lepsze chłodzenie zacisków hamulcowych. Budowa felg sprawia, że intensywniej przepływa powietrze, które chłodzi tarcze i bębny. Wśród nich można znaleźć rodzaj, który produkuje się poprzez składanie kilku elementów wykonanych różnymi metodami. Są to felgi skręcane. W związku z dużą wytrzymałością należą również do najdroższych tego rodzaju części.

Z czego składają się felgi skręcane?

Felgi skręcane w pierwszym etapie produkcji nie różnią się znacznie od innych felg aluminiowych. Wszystko zaczyna się od odlewu, czyli wlewania płynnego aluminium do specjalnej formy. Istnieje kilka sposobów na wykonanie tego zadania. Najprostszym jest odlew grawitacyjny, który do wypełnienia formy wykorzystuje znane powszechnie prawo fizyki. Jest to droga do zapewnienia niższej ceny produkcji, jednak gęstość aluminium jest mniejsza. W celu uzyskania odpowiedniej wytrzymałości będzie niestety rosnąć masa takich felg. Inne sposoby to:

  • odlew niskociśnieniowy — szybsze wrzucanie aluminium do formy, większa gęstość, dobra relacja między ceną a jakością);
  • pełzanie i flow-forming — podobne do wersji niskociśnieniowej, lecz połączone z obraniem formy, ogrzewaniem jej wnętrza oraz wydłużaniem obręczy za pomocą maszyny;
  • kucie — najwyższa klasa, która zapewnia produkty luksusowe, polegająca na modelowaniu felgi z kawałka aluminium, który zostaje poddany silnym naciskom.

Felgi skręcane, w procesie produkcji różnią się od klasycznych jednoczęściowych odlewanych felg jedynie tym, że każda z części jest produkowana osobno. Umożliwia to stosowanie różnych metod oraz materiałów.

Felgi skręcane a felgi odlewane

Luksus, z którym związane są felgi skręcane, wynika przede wszystkim z ich wytrzymałości oraz dość niestandardowego wyglądu. Nie są one spotykane w samochodach niskiej lub średniej klasy, a najczęściej zobaczyć je można w pojazdach wyścigowych, sportowych i pozycjach nieco droższych od popularnych na rynku wtórnym modeli. Możliwości ich konfiguracji są dosyć szerokie, łącznie z wyborem koloru oraz osobną barwą śrub. Najczęściej przeznaczone są do kół, których średnica wynosi minimum 18 cali. Warto jednak obserwować wskazania producentów, ponieważ z powodu zawężania w łączeniach, niejednokrotnie trzeba będzie sięgnąć po rozmiar większy niż nasze koła. Felgi odlewane są bardziej uniwersalne. Dziwi również fakt, że czasem wspomina się, jakoby felgi skręcane wymagały częstszej regeneracji i większego dbania o ich stan — powodem mogą być częste problemy z uszczelnieniem.

Felgi skręcane — zakup, który odczuje nasz budżet domowy

Koszt ich produkcji jest wyższy niż w przypadku przeciętnych wersji odlewanych. Felgi skręcane są zatem o wiele droższe. Często w cenie dwóch klasycznych można otrzymać jedną bardziej luksusową. W przypadku omawianych części, ceny kompletu rozpoczynają się od ok. 2000 zł. Rekompensuje to wysoka jakość wykonania i zwiększona wytrzymałość. Uszkodzeniom najczęściej ulegają śruby. Zapobiega to oddawaniu całych felg do naprawy lub spawania. Wystarczy jedynie wymienić uszkodzoną śrubę na nową, co jest niewątpliwie szybszym i tańszym rozwiązaniem. Odpowiedzialne za takie ułatwienia jest lepsze rozkładanie siły obciążenia, wywoływane przez codzienną jazdę. Dla porównania, ceny zwykłych felg aluminiowych zaczynają się od poziomu kilkuset zł za komplet.