- Tylko Michelin twierdzi, że jego opon można bez obaw używać do minimalnej głębokości bieżnika
- Cztery na sześć testowanych modeli opon rzeczywiście na półmetku testu wyraźnie osłabło
- To, że opony są tanie, nie znaczy wcale, że koszt ich użytkowania będzie niski. To zależy od trwałości
Niemal wszyscy producenci opon zalecają, żeby gumy używane zimą wymieniać, kiedy głębokość ich bieżnika spadnie do połowy stanu wyjściowego. To trochę tak, jakby jabłko wyrzucać po zjedzeniu połowy albo wylewać drugie pół kufla piwa. Dlaczego więc opony zimowe i całoroczne powinno się wymieniać, kiedy ich bieżnik z wyjściowych 8-9 mm obniży się do 4 mm? Nie wymagają tego przepisy – minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, niezależnie od sezonu.
Renomowany fiński producent opon zimowych – firma Nokian – opatentował nawet Winter Safety Indicator, czyli umieszczone na bieżniku znaczniki, które przestają być widoczne, kiedy ten staje się płytszy niż wspomniane wcześniej 4 mm. Wtedy właśnie, zdaniem producenta, opony należy wymienić, żeby zagwarantować przyczepność na ośnieżonej, oblodzonej lub pokrytej wodą nawierzchni.
W kwestii bezpiecznej głębokości bieżnika niemal wszyscy producenci ogumienia są wyjątkowo zgodni. Od tej reguły od pewnego czasu jest jednak wyjątek. Przedstawiciele firmy Michelin twierdzą, że ich opony są skonstruowane w taki sposób, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać z nich do momentu osiągnięcia minimalnej dopuszczalnej przez prawo głębokości bieżnika. Firma wręcz prowadzi kampanię pod hasłem „Long Lasting Performance”, w której zwraca uwagę na to, jak długo opony tej marki zachowują właściwe osiągi.
Konkurenci Michelina z reguły nerwowo reagują na takie deklaracje. No bo skoro na właściwości Michelinów zużycie bieżnika ma mniejszy wpływ niż w przypadku konkurencji, to znaczy, że opony tej marki są lepsze, czyż nie? A może to tylko marketingowe przechwałki, obliczone na to, że klimat się ociepla i zimowe warunki zdarzają się sporadycznie? W każdym razie lobbyści firm oponiarskich zabiegają od pewnego czasu o to, żeby wprowadzić przepisy określające minimalną głębokość bieżnika opon zimowych i całorocznych na 3 mm – są kraje, w których takie unormowania już funkcjonują.
Zresztą my również przez długie lata zalecaliśmy, żeby z opon zimowych nie korzystać przesadnie długo. Postanowiliśmy więc możliwie obiektywnie zbadać, czy przedstawiciele francuskiego producenta opon nie wyprowadzają kierowców na niebezpieczne manowce. Do testu wybraliśmy opony całoroczne w rozmiarze 185/65 R 15, poddaliśmy je testom w zróżnicowanych warunkach – na śniegu, oraz na suchej i mokrej nawierzchni.
Wszystkie testy powtórzyliśmy z bieżnikiem o głębokości 8, 4 i 2 mm. Żeby zapewnić absolutnie powtarzalne warunki prób, właściwą głębokość bieżnika uzyskiwaliśmy przy użyciu specjalnej maszyny do docierania opon. W testach uczestniczyły też referencyjne opony letnie i zimowe. Kierowcy testowi musieli sprawdzić łącznie 24 warianty ogumienia – po osiem kompletów w trzech stanach zużycia.
Żeby zapewnić maksymalną czytelność wykresów, na każdym z nich przerywaną czerwoną linią zaznaczyliśmy wartości, przy których – naszym zdaniem – kończą się wyniki, które można uznać za bezpieczne. Na koniec oceniliśmy osiągi testowanych opon całorocznych – zarówno przy pełnej głębokości bieżnika, jak i w stanie zaawansowanego zużycia.
Wnioski? Generalizowanie, że wszystkie opony z bieżnikiem zużytym do 4 mm zimą nie nadają się do jazdy, to już nadużycie, a przedstawiciele Michelina nie bez powodu mają zaufanie do swoich opon. W przypadku czterech spośród sześciu testowanych modeli ogumienia całorocznego przy 4 mm głębokości bieżnika – ze względu na bezpieczeństwo jazdy – warto pilnie pomyśleć o ich wymianie. Za to całoroczne Micheliny oraz Goodyeary nawet ze stosunkowo płytkim bieżnikiem zapewniają co najmniej minimum bezpieczeństwa.
Opony całoroczne w najlepszych cenach - sprawdź teraz!
- Michelin CrossClimate+ 185/65 R15 - sprawdź cenę!
- Goodyear Vector 4Seasons 185/65 R15 - sprawdź cenę!
- Pirelli Cinturato All Season 185/65 R15 - sprawdź cenę!
- Hankook Kinergy 4S 185/65 R15 - sprawdź cenę!
- Vredestein Quatrac 5 185/65 R15 - sprawdź cenę!
- Nokian Weatherproof 185/65 R15 - sprawdź cenę!
Galeria zdjęć
Według większości fachowców opony zimowe i całoroczne przestają należycie spełniać swoją funkcję, kiedy ich bieżnik wytrze się do połowy. Sprawdziliśmy więc, jak pogarszają się osiągi ogumienia wraz z postępującym zużyciem.
W przypadku opon marek Vredestein oraz Pirelli wraz ze zużywaniem się bieżnika widać bardzo wyraźny spadek trakcji. Na Nokianach i Michelinach różnice są znacznie mniejsze.
Wprawdzie z nienaruszonym bieżnikiem Michelin rozpoczyna próbę pod koniec stawki, ale wraz z postępującym zużyciem niemal nie pogarszają się jego osiągi!
Również w tej próbie opony całoroczne marek Vredestein i Pirelli wraz z bieżnikiem tracą najwięcej, choć od opon letnich pozostają i tak bez porównania lepsze.
W porównaniu z oponami zimowymi gumy całoroczne spisują się naprawdę dobrze. Z 2 mm bieżnika na torze poradził sobie tylko Michelin.
W przypadku 8-milimetrowej warstwy wody na drodze nawet nowe opony szybko tracą kontakt z podłożem. W tej próbie również Michelin źle znosi ubytek bieżnika.
Wraz z postępującym zużyciem najbardziej pogarszają się osiągi opon marki Nokian. Na Goodyearach Vector 4S płytszy bieżnik nie robi wrażenia.
Im płytszy bieżnik, tym gorzej. Warto jednak zwrócić uwagę, że Michelin z 2 mm bieżnika hamuje lepiej od wielu konkurentów z 4-milimetrowym bieżnikiem.
Z fabrycznie nowym bieżnikiem na oponach Nokian i Vredestein jedzie się bezpiecznie, przy 2 mm bieżnika tak dobrze już niestety nie jest.
Lepiej mieć mniej? Na suchym torze opony z niższym bieżnikiem prowadzą się pewniej i dają więcej przyjemności z jazdy. Tu wraz ze zużyciem osiągi się nawet poprawiają.
Im płytszy bieżnik, tym lepsze wyniki: na Nokianach droga hamowania przy 2 mm bieżnika skróciła się w porównaniu z nową oponą aż o 6,5 m.
W przypadku emisji hałasu trudno znaleźć jakąś regułę – poszczególne modele opon różnie się zachowują w miarę zużywania się ich bieżników. Różnice są jednak niewielkie.
Informacja dla skąpców: im płytszy bieżnik, tym mniejsze opory toczenia – jeżdżąc na mocno wyeksploatowanych oponach, można obniżyć zużycie paliwa nawet o 6 proc.
Opony Michelin CrossClimate+ zużywają się znacznie wolniej od modeli konkurencji. W przypadku wszystkich opon trwałość wyliczamy do osiągnięcia 1,6 mm głębokości bieżnika. Na prawym wykresie widać, że zakup drogich opon, takich jak Micheliny, może się okazać rozsądną inwestycją. Niestety, w przypadku delikatnych, a przy tym wcale nietanich opon całorocznych marki Pirelli taka kalkulacja bierze w łeb.
Generalna zasada, żeby wymieniać opony przeznaczone do jazdy w zimowych warunkach już wtedy, kiedy zużyją się do połowy, w przypadku wielu modeli opon wydaje się uzasadniona. W naszym teście tylko dwie spośród sześciu opon okazały się stosunkowo odporne na zużycie, pozostałe źle zniosły ubytek bieżnika.