Mazda to marka dobrze znana z innowacyjnych rozwiązań technicznych. To jedyny producent aut seryjnych oferujący auto z silnikiem wankla. To właśnie do jednostki z rotorem japoński producent chce zainstalować nowy system zapłonu. Tradycyjna iskra wytwarzana przez świecę ma zostać zastąpiona promieniami lasera.
W 2007 roku Mazda powróciła do prac nad kolejną ewolucją silnika wankla 16X Renesis
Pojemność jednostki została zwiększona z 1304 cm3 do 1600 cm3, przy czym jej wymiary zewnętrzne zmniejszyły się. Silnik jest częściowo wykonany z aluminium i pracuje pod maską modelu RX-8. Został on wycofany z europy ponieważ nie spełniał wymogów Euro 5, a w przyszłości może nie sprostać normie Euro 6.
Nowa jednostka musi mieć mniejszy otwór w komorze spalania, w którym obecnie znajduje się świeca. W wypowiedzi dla magazynu Autocar przedstawiciele Mazdy przyznali, że rozważają użycie lasera.W Japonii został opracowany wysokiej mocy laser o wymiarach: 9 mm średnicy i 11 mm długości. Taki rozmiar umożliwiłby łatwy montaż w komorze silnika. Użycie promieni lasera do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej zwiększyłoby precyzję zapłonu. W konsekwencji poprawie uległaby kultura pracy silnika, który zużywałby mniej paliwa i emitował mniejszą ilość dwutlenku węgla.