Zaczynamy od czynności, którą powinno wykonywać się niemal codziennie (ale nikt tego nie robi) – sprawdzenia poziomu cieczy w układzie chłodzenia. Ewentualne braki uzupełniamy płynem – nigdy wodą, bo współczesne samochody jej obecności nie tolerują! Niezależnie od zapewnienień producentów o możliwości mieszania różnych płynów ze sobą, najlepiej dolać tego samego płynu, który jest już w układzie – mieszanie różnych środków może źle wpłynąć na ich własności antykorozyjne oraz zdolność do zapobiegania powstawaniu osadów.
Jeśli płyn w układzie jest już "przechodzony", to z wymianą można poczekać do jesieni, ale tymczasem warto dodać do niego środka przeciwdziałającego korozji i narastaniu kamienia.
Podczas zimy układ chłodzenia funkcjonował zapewne bez konieczności uruchamiania wentylatora chłodnicy – włączał się on tylko w autach stojących w miejskich korkach. Aby uniknąć niespodzianek, warto sprawdzić, czy wiatrak nie zawiedzie nas, gdy zrobi się naprawdę ciepło. W tym celu uruchamiamy auto na postoju (najlepiej przeprowadzić taki test bezpośrednio po podróży, kiedy motor jest już nagrzany ioczywiście nie pod oknami sąsiadów!) i obserwujemy wskaźnik temperatury silnika. Zanim strzałka wejdzie na czerwone pole, powinien włączyć się wentylator (wentylatory) chłodnicy. Jeśli jest inaczej, wyłączamy silnik i po jego ochłodzeniu jedziemy prosto do elektryka samochodowego.
strona 2
Po solidnym nagrzaniu jednostki napędowej sprawdzamy też, czy nie pojawiają się wycieki płynu z układu chłodzenia, "pocenie" chłodnicy itp. Uwaga – podczas oględzin należy zachować ostrożność, by nie poparzyć się oraz nie zostać uderzonym przez łopatki włączającego się wiatraka!
Wentylator chłodnicy - Wiatrak wymuszający przepływ powietrza przez chłodnicę w czasie, kiedy auto się nie porusza, we współczesnych autach napędzany jest z reguły przez silnik elektryczny. W starszych konstrukcjach stosowano napęd od wału korbowego, niekiedy za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego.
Czujnik temperatury - Czujnik temperatury płynu w układzie chłodzenia jest elementem decydującym o włączeniu silnika wentylatora chłodnicy. Ponadto nowoczesne auta wyposażone są często w moduł sterujący wentylatorem, który reguluje prędkość obrotową wiatraka w zależności od temperatury.