Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Zużyte łożysko koła - objawy, koszty, wymiana

Zużyte łożysko koła - objawy, koszty, wymiana

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Przeważnie przypominamy sobie łożyskach w chwili, kiedy zaczynają hałasować. I... słusznie – łożyska należy wymieniać dopiero wtedy, gdy się zepsują, ale też nie należy jeździć w ten sposób zbyt długo. Oto wszystko co trzeba wiedzieć na temat łożysk: budowa, działanie, objawy usterki i koszty napraw.

Wymiana łożyska koła
Wymiana łożyska kołaŹródło: Auto Świat
  • Łożyska to części eksploatacyjne – po pewnym przebiegu muszą się zużyć
  • Zużycie łożyska przyspiesza np. wpadnięcie w dziurę i jazda ze źle ustawioną geometrią
  • Objawów usterki łożysk lepiej nie ignorować

W czasie gdy samochód przejeżdża 180-200 tys. km, łożysko w każdym z jego kół potrafi wykonać nawet do 100 milionów obrotów. Sporo. W związku z tym to całkowicie normalne, że po takim okresie – a czasem nawet i wcześniej! – mogą zacząć pojawiać się pierwsze objawy zużycia. Ruch obrotowy to też jednak nie wszystko, bo łożyska muszą stawić czoła wibracjom, wstrząsom (np. najechanie na krawężnik) i pokaźnym obciążeniom – efekt jest taki, że właśnie zazwyczaj po 150-200 tys. km do uszu kierowcy zaczyna dochodzić charakterystyczne buczenie.

Piotr Wróbel