Jazda po łuku dla wielu początkujących kierowców może być zadaniem niewykonalnym. Choć całe zadanie polega na przejechaniu od punktu A do punktu B, to stres podczas egzaminu może sprawić, że zapomnimy o całkowicie podstawowych sprawach i nie zaliczymy zadania. Co więcej, kursanci często są dodatkowo zestresowani kierowaniem innym niż dotychczas samochodem.

Jeśli podejrzewamy, że taka sytuacja wyprowadzi nas z równowagi, warto skorzystać z opcji oferowanej przez wiele ośrodków szkoleniowych – odbycia całego kursu na tym samym modelu auta, z którym będziemy mieli do czynienia na egzaminie w WORD. Istnieje również inna metoda bardzo pomocna w zrozumieniu, na czym polega udana jazda po łuku – symulator dostępny w wybranych ośrodkach szkoleniowych. O czym jeszcze warto pamiętać i co może sprawić, że zadanie egzaminacyjne nie będzie aż tak trudne?

Jak wygląda jazda po łuku na egzaminie na prawo jazdy?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy rozpoczynają pytania o budowę samochodu. Jeśli poprawnie wskażemy konkretny rodzaj świateł oraz zbiorniki płynów eksploatacyjnych, egzaminator wyda nam pierwsze polecenie związane z praktyczną obsługą pojazdu. Jest to jazda po łuku. Auto będzie ustawione w kopercie, czyli prostokątnym miejscu wyznaczającym początek i koniec zadania. Pamiętajmy, by po wejściu do pojazdu nie zapomnieć o zamknięciu drzwi, zapięciu pasów, regulacji lusterek i fotela i włączeniu świateł. Pominięcie którejś z tych czynności skutkuje zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym.

Jazda po łuku kat. B polega na przejechaniu tak zwanego rękawa, czyli wyznaczonego pasa zakręcającego w prawo. Po dotarciu do koperty na drugim końcu trasy należy wycofać samochód i wrócić na miejsce, z którego zaczynaliśmy zadanie. Choć całość nie wydaje się trudna, to wąski pas ruchu, stojące wzdłuż linii słupki oraz duże napięcie nerwowe są w stanie sprawić, że nie uda nam się jazda po łuku. Jak to zrobić bezbłędnie?

Jazda po łuku – o czym należy pamiętać?

Jazda po łuku – jak kręcić kierownicą? To pytanie zadaje sobie wielu kursantów, którzy mają trudności z bezbłędnym przejechaniem całego wyznaczonego odcinka bez najechania na linie i uderzenia w słupek. Podstawową zasadą jest jechanie bez nadmiernego używania gazu. Place manewrowe WORD mają wypoziomowaną powierzchnię, więc nie musimy martwić się o to, że samochód niekontrolowanie zacznie zjeżdżać z powodu nierównej drogi.

Po uruchomieniu pojazdu wrzucamy pierwszy bieg, a następnie powoli spuszczamy nogę ze sprzęgła. Drugą nogę trzymamy nad pedałem hamulca, by w każdej chwili móc zareagować. W tym czasie skupmy się na tym, by nasza jazda po łuku przebiegła bezbłędnie – nie wykonujmy gwałtownych ruchów kierownicą i pamiętajmy o tym, by regularnie kontrolować położenie samochodu w lusterkach bocznych. Dzięki temu będziemy mieli całkowitą kontrolę nad autem.

Jazda po łuku – wskazówki

Metody „na słupki” czy „na lusterka”, o których można przeczytać w internecie, mogą czasami pomóc w zaliczeniu jazdy po łuku, ale nie sprawią, że nauczymy się wykonywania tego manewru w rzeczywistych warunkach na drodze. Jazda po łuku w mieście to na przykład parkowanie prostopadle przodem i tyłem. Na parkingu pod sklepem czy na osiedlu nie znajdziemy jednak wyznaczonych linii lub słupków. Warto zatem nauczyć się panowania nad samochodem, by nabyć realną umiejętność jazdy po drodze.