Czym jest tzw. pauza weekendowa?

Praca kierowcy wykonującego przewozy drogowe pojazdami powyżej 3,5 tony obejmuje tzw. pauzę weekendową, czyli tygodniowy odpoczynek. Co ważne, nie musi on przypadać na okres weekendu (sobota i niedziela). Reguły dotyczące pauzy weekendowej określa Rozporządzenie 561/2006 (WE). W art. 4 p. h) czytamy, że „tygodniowy okres odpoczynku” oznacza tygodniowy okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny tygodniowy okres odpoczynku” lub „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”:

  • „regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin,
  • „skrócony tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający krócej niż 45 godziny, który można, na warunkach ustalonych w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin; Z kolei art. 8, ust. 6, określa zasady odbierania odpoczynku tygodniowego. Czytamy w nim, że: "W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu."

Kary za brak pauzy weekendowej i inne naruszenia czasu jazdy

Prowadzenie pojazdów z naruszeniem czasu jazdy ma swoje konsekwencje prawne. Kierowcy, którzy nie stosują się do obowiązujących przepisów, mogą otrzymać mandat. Jego wysokość zależy od konkretnej sytuacji:

1) Przekroczenie dziennego czasu jazdy powyżej 9 godzin, w przypadku, gdy kierowca już dwukrotnie w ciągu tygodnia wydłużył czas jazdy do 10 godzin:

  • od 15 minut do 1 godziny – 50 zł;
  • od 1 godziny do 2 godzin – 150 zł;
  • od 2 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 200 zł;
  • za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w sytuacji braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 40 minut – 550 zł.

2) Przekroczenie dziennego czasu jazdy powyżej 10 godzin w przypadku, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone:

  • do 1 godziny – 100 zł;
  • od 1 godziny do 2 godzin – 200 zł;
  • od 2 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 250 zł;
  • za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut - 550 zł.

3) Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu jazdy:

  • od 30 minut do 4 godzin – 150 zł;
  • od 4 godzin do 9 godzin – 250 zł;
  • od 9 godzin do 14 godzin – 350 zł;
  • od 14 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 550 zł.

4) Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu jazdy:

  • do 10 godzin – 250 zł;
  • od 10 do 15 godzin – 350 zł;
  • od 15 godzin do 22 godzin i 30 minut – 550 zł;
  • od 22 godzin i 30 minut za każdą rozpoczętą godzinę – 700 zł.

5) Skrócenie regularnego okresu odpoczynku:

  • do 1 godziny – 100 zł;
  • od 1 godziny do 2 godzin i 30 minut – 200 zł;
  • od 2 godzin i 30 minut za każdą rozpoczętą godzinę – 350 zł.

6) Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego odpoczynku:

  • skrócenie do 1 godziny – 150 zł;
  • od 1 godziny do dwóch godzin – 350 zł;
  • od 2 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 550 zł.

7) Skrócenie skróconego odpoczynku dziennego, w obu przypadkach (załogi jednoosobowej i kilkuosobowej):

  • do 1 godziny – 150 zł;
  • od 1 godziny do 2 godzin – 350 zł;
  • powyżej 2 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 550 zł.

8) Skrócenie tygodniowego odpoczynku po kolejnych 12 okresach 24 godzin:

  • do 2 godzin – 150 zł;
  • od 2 do 4 godzin – 300 zł;
  • powyżej 4 godzin, za każdą godzinę – 400 zł.

9) Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych, po wykonaniu regularnego tygodniowego odpoczynku:

  • do 3 godzin – 150 zł;
  • od 3 do 12 godzin – 300 zł;
  • od 12 godzin, za każdą godzinę – 400 zł.

10) Jeśli kierowca przekroczy tygodniowy 60-godzinny wymiar czasu pracy, kara finansowa również może zostać nałożona w zależności od ilości godzin:

  • do 1 godziny – 50 zł;
  • od 1 do 5 godzin – 100 zł;
  • od 5 do 10 godzin – 200 zł;
  • od 10 godzin wzwyż za każdą rozpoczętą godzinę – 300 zł.

11) Przekroczenie maksymalnego tygodniowego 48-godzinnego czasu pracy kierowcy, gdy nie może on już tego czasu wydłużyć:

  • do 2 godzin – 50 zł;
  • od 2 do 8 godzin – 100 zł;
  • od 8 do 12 godzin – 250 zł;
  • od 12 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 350 zł.

12) W przypadku przekroczenia dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy w porze nocnej wysokość kar jest następująca:

  • do 1 godziny – 50 zł;
  • od 1 godz. do mniej niż 3 godz. – 100 zł;
  • od 3 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 200 zł.