Płynna jazda samochodem przekłada się na większy komfort jazdy, mniejsze zniszczenia części w wielu podzespołach oraz zużycie paliwa. Szarpanie pojazdu przy ruszaniu z parkingu czy na zielonej sygnalizacji świetlnej może przysporzyć o sporo stresu i nerwów. Gasnące auto, pulsacyjne zarzucanie tyłem pojazdu lub nagłe zwiększenie obrotów — od tej pory nie to już problem! Sprawdź, jak ruszać samochodem bez szarpania i które układy kontrolować, jeżeli problem pojawia się zbyt często.

Technika płynnego ruszania z miejsca

Kursanci prawa jazdy w pierwszej części zajęć praktycznych uczą się, jak ruszać samochodem bez szarpania. Technika wydaje się bardzo prosta, jednak dla nowicjuszy może sprawiać sporo problemów. Wymaga to połączenia jazdy na sprzęgle oraz pedale gazu.

Jak skutecznie nauczyć się płynnego ruszania z miejsca?

  1. Zawsze ruszaj z pierwszego biegu. 
  2. Sprzęgło trzymaj dociśnięte do samego końca.
  3. Upewnij się, że nie masz zablokowanej dźwigni lewarka hamulca ręcznego.
  4. Drugą nogą delikatnie dodaj gazu. Na liczniku tablicy rozdzielczej powinno się uzyskać ok. 2500 obrotów. Jest to optymalny wynik, ponieważ mniejsza moc sprawiłaby, że pojazd zgaśnie, natomiast większa, spowodowałaby poślizg kół.
  5. Puszczaj sprzęgło, aż zacznie „brać”. Oznacza to moment, gwałtownego opadania obrotów silnika, mocniejszych wibracji, a tym samym ruszania do przodu.
  6. Jeżeli sprzęgło zaczyna „brać”, staraj się przytrzymać go w miejscu przez ok. 1-2 sek. Jest to najważniejszy etap ruszania.
  7. Gdy pojazd porusza się 5-10 km/h, dodaj więcej gazu i sprzęgło. Lewą nogę pozostaw na podnóżku. 

Gdy samochód nabiera rozpędu, możesz ruszać. Jazda powinna być płynna, dynamiczna, stanowcza, ale jednocześnie spokojna i niegwałtowna. Jeżeli chcesz zmienić bieg na mocniejszy, musisz zdjąć nogę z gazu, ponownie wcisnąć sprzęgło, a następnie wykonać manewr zmiany biegu. Bieg musi być dostosowany do prędkości pojazdu. Warto obserwować zwiększające się obroty samochodu. Jeżeli zaczynają przekraczać 3500, oznacza to, że czas zmienić bieg na wyższy. Warto pamiętać o tym, że nie powinno się zwiększać lub zmniejszać biegów o kilka poziomów np. z 2 na 5, z 6 na 3. Jazda musi być płynna, co wymaga stopniowego regulowania mocy.

Warto przyjąć następujące etapy zwiększania biegów:

  • 1 bieg — ruszanie, prędkość maks. 5-10 km/h
  • 2 bieg — auto stabilnie porusza się do przodu, do ok. 40 km/h,
  • 3 bieg — samochód przekracza 40 km/h,
  • 4 bieg — pojazd nabiera prędkości 50-60 km/h,
  • 5 bieg — porusza się 70-120 km/h,

Jeżeli posiadasz 6 bieg w pojeździe, warto wykorzystać go przy prędkości większej niż 120 km/h.

Czy szarpanie silnika może zwiastować jego awarię?

Początkujący kierowcy często zadają sobie pytanie, jak ruszać samochodem bez szarpania. Usilnie próbują dodawać dużo gazu, co przekłada się na nagłe zwiększenie obrotów. Kolejny wybór pada na zmniejszenie nacisku na pedał gazu, czego skutkiem jest gaśnięcie silnika.

Czasami jednak nawet wieloletni kierowcy mają problem z szarpaniem przy ruszaniu, mimo że wcześniej się to nie zdarzało. Skąd wynika problem? Odpowiedzi warto szukać nie w stylu prowadzenia auta, a ewentualnym błędzie technicznym lub usterce.

Jeżeli praca silnika jest nierównomierna, a samochód szarpie przy odpalaniu lub ruszaniu, to problem może tkwić w mechanice. Na co warto zwrócić uwagę, gdy wystąpi taka sytuacja?

  • źle zamontowaną instalację LPG,
  • problem z układem zapłonowym,
  • zużycie w obrębie kabli lub świec zapłonowych,
  • niepoprawnie działającą kopułkę (popękana od wewnątrz lub zużyta),
  • przeczyszczenie kopułki i palca rozdzielczego,
  • popękanie cewki zapłonowej,
  • problem w zespole wydechu i czujników,
  • niepoprawną pracę w układzie dolotowym.

Wielu użytkowników samochodów na gaz skarży się, że pojazd w momencie przełączenia z benzyny na gazowe paliwo, zaczyna szarpać i dusić. W pierwszej kolejności nasuwa się myśl, że to źle zamontowana instalacja LPG. Jest to jakiś punkt zaczepny do zweryfikowania, jednak często główne źródło problemu tkwi w układzie zapłonowym. Zdarza się, że mieszanka gazowo-powietrzna stawia większy opór napięcia pomiędzy elektrodami w świecach niż benzynowo-powietrzna. W takiej sytuacji trzeba skontrolować stan przewodów zapłonowych.

W samochodach na benzynę problem szarpania może również wiązać się z układem zapłonowym. Warto sprawdzić zużycie świec oraz poprawność podłączenia kabli. Niewidoczną usterką nierzadko są jednak przebicia. Całkowite uszkodzenie cewki zapłonowej skutkuje brakiem szansy na odpalenie pojazdu, jednak to jej przebicie może prowadzić do nierównej pracy silnika.

Problem z układem wydechowym i czujnikami może prowadzić do szarpania i niepoprawnej pracy samochodu. Może to wynikać z niekontrolowanego przedstawiania się powietrza do komory spalania, uszkodzenia czujnika temperatury cieczy chłodzącej oraz niepoprawnego zgięcia rur, czy też pracy katalizatora.