Auto Świat Porady Prawo Czy wiesz, czym się różni autostrada od drogi ekspresowej? Nie tylko ograniczeniem

Czy wiesz, czym się różni autostrada od drogi ekspresowej? Nie tylko ograniczeniem

Polscy kierowcy każdą szerszą, przyzwoitą drogę traktują jak autostradę – obecność dwóch pasów ruchu uważają za znak znoszący ograniczenia prędkości, a obowiązujący na autostradach limit 140 km/h to dla wielu minimalna prędkość jazdy.

Autostrada A2
ACZ / Auto Świat
Autostrada A2
  • Polscy kierowcy traktują szersze drogi jak autostrady, nawet jeśli są to drogi ekspresowe
  • Autostrady są oznaczone znakiem D-9, a drogi szybkiego ruchu — D-7
  • Różnice są spore pomiędzy jedną i drugą klasą dróg i nie kończą się na ograniczeniu

Prawie jak autostrada — jednak nie każda szeroka droga naprawdę jest autostradą. Wiele z nich to tzw. drogi ekspresowe, czyli drogi o kategorii "o oczko" niższej. Zacznijmy jednak od tego, co łączy autostrady (drogi klasy A) i drogi ekspresowe (klasy S).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jest sporo podobieństw

Przede wszystkim i jedne, i drugie przeznaczone są wyłącznie dla pojazdów samochodowych, co oznacza, że nie mogą po nich jeździć pojazdy wolnobieżne, rowery i motorowery, ciągniki rolnicze oraz pojazdy zaprzęgowe. Nie wolno się po nich poruszać również pieszym. Zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe nie służą do obsługi ruchu lokalnego – liczba wjazdów i zjazdów jest ograniczona.

Nie wolno też na nich zawracać (z wyjątkiem skrzyżowań i miejsc do tego przeznaczonych), cofać, zatrzymywać pojazdu na pasie między jezdniami oraz generalnie w miejscach innych niż wyznaczone (z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, w przypadku których kierowca ma jednak obowiązek ostrzec innych uczestników ruchu o zagrożeniu oraz usunąć pojazd z jezdni).

O różnicy w ograniczeniach wiedzą wszyscy

Co zatem odróżnia te dwa typy dróg? Najbardziej widoczne są oczywiście różnice w oznakowaniu. Autostrady oznaczone są znakiem pionowym D-9 oraz numerem drogi poprzedzonym literą "A". Numery dróg ekspresowych poprzedza litera "S", a ich odcinki oznaczone są znakiem D-7. Kierowcy, którzy uważali na kursie na prawo jazdy, pamiętają zapewne, że po autostradach można jeździć z prędkością do 140 km/h, a na drogach ekspresowych maksymalnie 120 km/h (80 km/h dla ciężarówek na obu klasach dróg). Jest tak nie bez powodu, bowiem różnic jest więcej, niż mogłoby się wydawać!

Droga ekspresowa S6
Droga ekspresowa S6GDDKiA

Między autostradą i "ekspresówką" jest bardzo dużo różnic

Po pierwsze, autostrady nie mogą mieć żadnych kolizyjnych skrzyżowań, a drogi ekspresowe – w pewnych przypadkach – tak. Na tym nie koniec. Na "ekspresówkach" skrzyżowania i węzły występują częściej. Na drodze ekspresowej mogą być umieszczone co 5 km (co 3 km w terenie zabudowy w granicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego miasta), a na autostradach co 15 km (w pobliżu dużego miasta dystans można zmniejszyć do 5 km). "Ekspresówki" mają ciaśniejsze łuki, mogą też być bardziej pochylone (do 8 proc., a autostrady tylko do 4 proc.). Co więcej, mogą na nich występować nawet sygnalizacje świetlne.

Pozornie niewielka, ale bardzo istotna w praktyce jest też różnica w szerokości pasów ruchu: 3,5 m na drodze ekspresowej to mniej niż 3,75 m na autostradzie. Na tej drugiej wrażenie przestronności drogi potęgowane jest też przez szersze pobocza, które mają 1,25 m, a na drodze szybkiego ruchu 75 cm. Pasy rozdzielające jezdnie także są szersze, a pasy awaryjne na drogach klasy "A" mają 3 m, a na "S" - 2,5 m.

Autostrada
AutostradaŻródło: Auto Świat

Droga szybkiego ruchu nie jest tak zaawansowana

Dodatkowo drogi oznaczone jako ekspresowe (znak D-7) mogą mieć jedną jezdnię (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku), ale wtedy ograniczenie prędkości dla osobówek wynosi 100 km/h. W wyjątkowych przypadkach zamiast pasów awaryjnych są specjalne zatoki. Wyjątkiem jest tutaj stara autostrada A4, gdzie również są zatoki, jednak obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 110 km/h. Ponadto starsze autostrady mogą mieć szerokości pasów, jak "ekspresówki", bowiem kiedyś parametry budowy autostrad były nieco inne.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków