Auto Świat Porady Prawo Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Fotoradary: jak to działa w Europie, jak to działa w Polsce?

Co kraj to obyczaj – także w kwestii sposobów na wyłapywanie kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Są kraje, w których – jak np. w Polsce – fotoradar ma funkcję prewencyjną – ostrzegają przed nim znaki drogowe, wymuszając na kierowcach zmniejszenie prędkości często na kilkaset metrów i więcej przed punktem pomiaru, a są i takie, w których fotoradary przemyślnie ukrywa się przed kierowcami, stosując wychowawczą metodę kija – pod postacią wysokich mandatów, które grożą kierowcy, ilekroć przekroczy dozwoloną prędkość.

Fotoradar w Czechach
Auto Świat / Piotr Czypionka
Fotoradar w Czechach
  • Najwięcej fotoradarów w przeliczeniu na 1000 km dróg działa w Belgii – ponad 37
  • Dużo fotoradarów ustawiono we Włoszech, jednak stan wizualny wielu z ich wskazuje na to, że nie działają od dawna
  • W Polsce na 1000 km dróg działa nieco ponad 1,5 urządzeń rejestrujących wykroczenia automatycznie, większość z nich oznaczono niebieskimi tabliczkami

Nie było tabliczki ostrzegawczej, a mandat i tak przyszedł... nie było, bo zapewne nie musiało być... Prawo drogowe wielu krajów ostrzeżeń o kontrolach fotoradarowych nie przewiduje. Co więcej, fotoradary bywają przemyślnie ukrywane, aby kierowcy nie mogli ich w porę dostrzec i by nie mogli wzajemnie się ostrzegać. Co kraj to obyczaj!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Belgia

Ten kraj dysponuje najbardziej rozbudowaną siecią fotoradarów – jest ich ok. 37 na 1000 km dróg. Fotoradary te nie są oznakowane. Co więcej, belgijskie służby korzystają z urządzeń maskujących – np. śmietników, a nawet worków na śmieci, w których ukrywają urządzenia mierzące automatycznie prędkość. Fotoradary mobilne (w Polsce zabudowywano je niegdyś m.in. w samochodach straży gminnych, obecnie tylko w pojazdach GITD) montowane są np. w kufrach dachowych przewidzianych do wożenia nart. Zasada jest oczywista: masz się bać, ilekroć przekraczasz dozwoloną prędkość!

Wielka Brytania

Pomiar prędkości w Wielkiej Brytanii
Pomiar prędkości w Wielkiej BrytaniiIstockphoto

To kraj należący do najbezpieczniejszych – biorąc pod uwagę statystyki wypadków drogowych – krajów w Europie. Jest tak m.in. za sprawą nowoczesnej sieci urządzeń kontrolujących prędkość, które nie muszą być oznakowana, choć najczęściej mają na sobie przynamniej taśmę odblaskową. Urządzenia fotoradarowe to tylko część sprzętu do pomiaru prędkości – w wielu punktach prędkość mierzona jest za pomocą czujników w drogach, policja korzysta z mobilnych urządzeń laserowych, działają też urządzenia powiązane ze zmiennymi ograniczeniami prędkości, które – uwaga – działają cały czas, niezależnie od tego, czy tablice świetlne informują o szczególnych ograniczeniach prędkości czy też nie.

Holandia

Fotoradar w Holandii
Fotoradar w HolandiiIstockphoto

Jakkolwiek liczba tradycyjnych fotoradarów maleje, to sieć punktów automatycznej kontroli ruchu drogowego rośnie – są to kamery automatycznie odczytujące numery rejestracyjne, urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, itp. Tabliczki ostrzegawcze są używane, zdarzają się też ostrzeżenia przed kontrolą prędkości na tablicach świetlnych.

Włochy

Trzeci kraj w Europie, biorąc pod uwagę liczbę fotoradarów oraz odcinkowych pomiarów prędkości zainstalowanych na każde 1000 km. Przed urządzeniami (dużo pracuje na autostradach) umieszczane są tabliczki z napisem „Controllo elettronico della velocita”. Ile naprawdę działa tych urządzeń we Włoszech, nie wiadomo – bardzo wiele, szczególnie poza autostradami, jest wyraźnie zdewastowanych. Im dalej na południe, tym bardziej zdewastowana infrastruktura i tym mniejsze ryzyko mandatu. Niewielkie przekroczenia prędkości w praktyce ścigane są rzadko, większe częściej, także za sprawą działań policji autostradowej wyposażonej w szybkie samochody.

Niemcy

Fotoradar w Nieczech
Fotoradar w NieczechŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Zdarzają się tabliczki informujące o obszarach objętych kontrolą prędkości, same fotoradary nie muszą i zwykle nie są oznaczane. Lotne kontrole policji, często przeprowadzane za pomocą rozbudowanego sprzętu, nigdy nie są oznaczane. Zdarzają się natomiast „obywatelskie” akcje ostrzegania kierowców przed punktami pomiar prędkości – wzbudzają one w tym kraju liczne kontrowersje.

Francja

Fotoradar we Francji
Fotoradar we FrancjiŻródło: Auto Świat

Dawniej przed fotoradarami ostrzegały znaki drogowe, obecnie zdarzają się jedynie tabliczki informujące, że na danym terenie prowadzone są (bywają) pomiary prędkości. Fotoradary są wszechobecne, a mandaty – po odliczeniu marginesu błędu pomiaru urządzenia – wystawiane są nawet za symboliczne przekroczenia prędkości rzędu kilku km/h.

Szwajcaria...

...to kraj, w którym co do zasady odradza się nawet symboliczne przekroczenia prędkości. Przekroczenia powyżej 30 km/h traktowane są jako przestępstwo i karane są wysokimi grzywnami, a nawet aresztem. Fotoradarów jest dużo, a ich „urobek” – zupełnie inaczej niż w Polsce – wykorzystywany w niemal 100 procentach.

Polska

Fotoradar w Polsce
Fotoradar w PolsceŻródło: Auto Świat

W całym naszym kraju jest nie więcej niż ok. 500 punktów automatycznego pomiaru prędkości, czyli – na tle Europy – bardzo mało. Każdy z nich jest oznakowany niebieską tabliczką z napisem „Fotoradar”, „Kontrola prędkości”, albo „Kontrola średniej prędkości na dystansie...”. Zgodnie z prawem rejestrowane są jedynie przekroczenia wyższe niż 10 km/h, w praktyce – z racji problemów z obróbką zdjęć i rozsyłaniem wezwań – bezkarne pozostają nawet przekroczenia o 30 km/h (ale nie ma reguły!). Niewyraźnie znakowane są natomiast skrzyżowania, na których prowadzony jest monitoring naruszeń zakazu przejeżdżania na czerwonym świetle (mogą być to brudne kamery malowane na żółto).

Fotoradar – technologia dalece przestarzała

Tradycyjne fotoradary wykorzystujące do pomiaru prędkości wiązki mikrofal najlepsze czasy mają już za sobą. W miejscach, w których znajduje się wiele urządzeń generujących zakłócenia, w okolicach sieci wysokiego napięcia a także tam, gdzie panuje duży ruch, działają one zawodnie, niejednokrotnie dając zafałszowane wyniki (teoretycznie współczesna technika fotoradarowa pozwala na precyzyjny pomiar prędkości w każdych warunkach, ale w praktyce – z racji kosztów – nowoczesne urządzenia stosowane są rzadko). Przede wszystkim jednak – przy odpowiedniej organizacji ruchu – fotoradary są całkowicie zbędne. Fotoradary coraz częściej zastępowane są systemami kamer, które automatycznie odczytują numery rejestracyjne aut, a współpracują z czujnikami zatopionymi w nawierzchni, a także elementami infrastruktury drogowej, która fizycznie uniemożliwia przekroczenie prędkości (np. przejścia dla pieszych na wyniesieniach). Zwłaszcza te ostatnie rozwiązania istotnie poprawiają bezpieczeństwo w miejscach, gdzie konieczne jest radykalne ograniczenie prędkości – w miastach wprowadzających Wizję Zero (zero wypadków) fotoradary najczęściej są niepotrzebne dlatego, że fizycznie nie da się szybko jechać.

Wśród ręcznych mierników prędkości coraz częściej pojawiają się mierniki laserowe. Za granicą – by zredukować ryzyko błędnych pomiarów – częściej niż w Polsce ustawiane są na trójnogu. Z tego względu maleje też użyteczność popularnych niegdyś antyradarów (elektronicznych ostrzegaczy), które zastępowane są przez aplikacje na telefony oraz oprogramowanie nawigacyjne podające lokalizacje pomiarów prędkości. Uwaga – korzystanie z takiego sprzętu w większości krajów Europy jest zakazane albo dozwolone w ograniczonym stopniu, za złamanie zakazu grożą wysokie kary!

Antyradary – co za to grozi w różnych krajach?

KrajZakaz korzystaniaMożliwe kary
BelgiaTakWysoki mandat lub areszt od 15 dni do 3 miesięcy. Podwojenie kary w przypadku recydywy. Konfiskata urządzenia.
BułgariaTakMandat
DaniaTakWysoka grzywna
FinlandiaTakWysoka grzywna
FrancjaTakWysoka grzywna konfiskata urządzenia. Dozwolone ostrzeżenia o obszarach objętych kontrolą, ale jednoznaczne wskazania punktów kontroli prędkości jest zabronione
WłochyTakMandat od 809 do 3241 euro
GrecjaTakGrzywna 2000 euro, zakaz kierowania na 30 dni
ŁotwaTakWysoki mandat
LitwaTakMandat, konfiskata sprzętu
LuksemburgTakMandat do 5000 euro; więzienie od 8 dni do roku
HolandiaTakMandat od 430 euro
NorwegiaTakMandat do ok. 1000 euro, konfiskata sprzętu
AustriaTakWysoka grzywna – d 4000 euro, konfiskata urządzenia
PolskaTakAntyradar wolno mieć, ale nie wolno go używać (grozi za to mandat od 20 zł i 3 punkty karne). Aplikacje typu Yanosik są legalne
RumuniaNie
SzwecjaTakMandat od 200 euro, pozbawienie wolności do 6 miesięcy
SzwajcariaTakWysokie grzywny lub więzienie, konfiskata urządzenia. Zakazy dotyczą także urządzeń GPS z funkcjonalnością ostrzegania o fotoradarach. Funkcja POI dozwolona
SerbiaTakMandat 50-170 euro
SłowacjaTakMandat
SłoweniaTakMandat
HiszpaniaTakWysoki mandat. Funkcja POI dozwolona
Republika CzeskaTakMandat 5000-1000 koron
TurcjaTakWysoki mandat
WęgryTakMandat, konfiskata urządzenia
Źródło: ADAC
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków