- Generalna zasada jest taka, że każdy zarejestrowany samochód musi mieć ważną polisę OC – są od niej jedynie nieliczne wyjątki
- Nawet jeśli samochód nie jest użytkowany, bo np. stoi od miesięcy niesprawny w warsztacie, to OC i tak mieć musi
- Kary za brak OC są wysokie, ale to i tak drobiazg w porównaniu z konsekwencjami, jakie może nieść ze sobą jazda bez ważnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie, które w skrócie nazywamy OC lub "OC komunikacyjne", to "obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych" – są też inne obowiązkowe ubezpieczenia OC, przeznaczone m.in. dla rolników, adwokatów, inżynierów budowlanych, architektów, lekarzy, doradców finansowych, zarządców nieruchomości. O tym, jaki musi być zakres i jakie są warunki obowiązkowego OC komunikacyjnego, mówi Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Obowiązek wykupienia OC komunikacyjnego dotyczy nie tylko samochodów osobowych czy ciężarowych, lecz także innych pojazdów mechanicznych, m.in. motorowerów, motocykli, ciągników rolniczych czy przyczep. Jeśli zaś chodzi o pojazdy wolnobieżne (wyposażone w silnik, ale konstrukcyjnie przystosowanych do poruszania się z prędkością do 25 km/h) obowiązek wykupienia OC pojawia się wtedy, kiedy mają one poruszać się po drogach publicznych – choćby na najkrótszym dystansie.
Ubezpieczenie OC - ciągłość jest wymagana!
W przypadku samochodów osobowych, dostawczych i przyczep do 3,5 tony, a także m.in. motorowerów czy motocykli wymagana jest ciągłość ubezpieczenia. Nawet jeśli np. samochód jest niesprawny, czeka na naprawę w warsztacie i nie zamierzamy wyjeżdżać nim na drogi publiczne, ubezpieczenie trzeba płacić do momentu sprzedaży pojazdu lub wyrejestrowania go z powodu złomowania lub kradzieży. Wyjątki przewidziano dla pojazdów zabytkowych i historycznych (pojazdy w wieku powyżej 40 lat lub powyżej 25 lat, ale uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji i wpisane do odpowiednich rejestrów). W przypadku takich maszyn nie ma wymogu ciągłości ubezpieczenia ani konieczności kupowania polisy na cały rok – wystarczy ubezpieczenie krótkoterminowe na czas, kiedy auto będzie uczestniczyło w ruchu drogowym.
Ale uwaga! Ubezpieczenie nie jest wymagane tylko wtedy, jeśli auto znajduje się poza drogą publiczną – jeżeli weteran parkowany jest np. przy ulicy, to polisę mieć musi!
Uwaga! Polisę trzeba wykupić przed wyjazdem na drogę publiczną, najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu (w przypadku aut nowych) lub w dniu zakupu pojazdu (jeśli samochód nie miał ważnej polisy OC).
Wysokość kary za brak OC w 2021 r.
Wysokość kary za brak OC zależy od tego, jak długa była przerwa w ubezpieczeniu i jakiego pojazdu sprawa dotyczy – zapominalscy, którzy szybko zorientują się, że nie mają wykupionej polisy, zapłacą mniej. Nie ma co liczyć na to, że sprawa się upiecze, jeśli np. w czasie, kiedy auto nie było ubezpieczone, nie zostaniecie skontrolowani ani nie będziecie mieli kolizji. Dane od ubezpieczycieli trafiają do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i są porównywane z bazą danych o zarejestrowanych pojazdach – jeśli system wykryje, że na zarejestrowane auto żaden z ubezpieczycieli nie wystawił polisy, Fundusz rozpocznie czynności sprawdzające, a jeżeli auto rzeczywiście nie było ubezpieczone (choćby przez jeden dzień), to właściciel będzie musiał uiścić karę. Uwaga, wysokość kar jest waloryzowana, w zależności od minimalnego wynagrodzenia.
Przerwa w ubezp. | Auta osobowe | Ciężarowe, ciągniki i autobusy | Pozostałe |
---|---|---|---|
powyżej 14 dni | 5600 zł | 8400 zł | 930 zł |
od 4 do 14 dni | 2800 zł | 4200 zł | 470 zł |
do 4 dni | 1120 zł | 1680 zł | 190 zł |