Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Kto wydaje najmniej na OC, a kto najwięcej? Mamy dane z pierwszego półrocza 2021 r.

Kto wydaje najmniej na OC, a kto najwięcej? Mamy dane z pierwszego półrocza 2021 r.

Rankomat przyjrzał się deklaracjom składanym przez kierowców w pierwszym półroczu 2021 r. Wynika z nich, że na najtańsze OC mogą liczyć emeryci, a na najdroższe skazani są studenci. Przepaść cenowa to nie tylko kwestia wieku i doświadczenia za kierownicą, ale też odmiennych preferencji motoryzacyjnych.

Rankomat.pl donosi, że najwięcej za polisę OC zapłacą młodzi właściciele samochodów marki BMW
Rankomat.pl donosi, że najwięcej za polisę OC zapłacą młodzi właściciele samochodów marki BMWŹródło: Auto Świat / ACZ

Po jednej stronie skali 19-latkowie, po drugiej 64-latkowie. To dwie grupy wiekowe, które dzieli największa przepaść pod względem wysokości stawek za polisę OC – donosi Rankomat. To nic zaskakującego, wszak nie od dziś wiadomo, że zbieranie przez lata zniżek za bezszkodową jazdę procentuje.

Mimo to różnica aż 1600 zł w wysokości składki wydaje się zaporowa. Winę za taki stan rzeczy ponosi nie tylko potencjalnie wysoka "szkodowość" młodych osób. Ważnym czynnikiem okazują się też upodobania co do marki pojazdu i – paradoksalnie – przeciętne możliwości finansowe niedoświadczonych kierowców (kupują starsze auta).

Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.
Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.Źródło: Rankomat.pl

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu w 2021 r.?

Składkę za polisę OC każdy musi wyliczyć sobie indywidualnie, ale można porównać mediany cen OC uzależnione od wieku osób. Z danych przedstawionych przez Rankomat wynika, że obowiązkowe ubezpieczenie samochodu pochłania z budżetu 64-letniego kierowcy średnio 488 zł rocznie. Tymczasem 19-latek bez zniżek musi zgromadzić nawet czterokrotnie większą sumę – w jego przypadku średni koszt polisy OC to aż 2129 zł!

Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.
Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.Źródło: Rankomat.pl

"W ocenie ubezpieczycieli młode i niedoświadczone za kierownicą osoby, są o wiele bardziej skłonne do ryzykownego zachowania na drodze. W związku z tym mogą powodować więcej szkód, co oznacza dla nich droższe ubezpieczenie auta. Natomiast doświadczeni właściciele pojazdów latami wypracowują zniżki za bezszkodową jazdę i mogą przez to liczyć na niższe składki OC" – komentuje Kamil Sztandera z rankomat.pl.

Czym jeżdżą emeryci, a czym studenci?

Na ostateczną wysokość ceny polisy OC oprócz profilu kierowcy składa się również profil samochodu. Dla ubezpieczycieli znaczenie mają nie tylko wartość i wiek auta, ale też marka, model i pojemność silnika. Tu młodzi znów są na straconej pozycji. Ale na własne życzenie!

Gdyby, tak jak starsi kierowcy, chcieli jeździć Oplami Astra z 2007 r., płaciliby mniej. Ale nie, oni chcą najczęściej ubezpieczać BMW serii 3 z 2002 r. To samochody nie tylko starsze (a więc bardziej awaryjne w mniemaniu TU), ale też z większymi jednostkami napędowymi. Te dwie cechy doprowadzają, oczywiście, do wyższego ryzyka wystąpienia kolizji czy wypadku, a w konsekwencji wyższej składki.

Na koniec zagadka: kierowcy aut której marki wydają najwięcej na ubezpieczenie – BMW czy Opla? Poprawna odpowiedź! Rankomat donosi, że najdroższe są polisy OC wystawiane na samochody z szachownicą na masce. Kosztują średnio 756 zł. Dla porównania średnia stawka za Toyotę wynosi 550 zł, za Skodę 559 zł, a za Opla 595 zł.

Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.
Infografika z danymi ubezpieczeniowymi z I półrocza 2021 r.Źródło: Rankomat.pl
Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków