Za droższe, bardziej luksusowe pakiety assistance trzeba już zapłacić, przy czym oczywiście towarzystwa ubezpieczeniowe z reguły premiują klientów mających już wykupione inne polisy.

Podstawowa usługa z zakresu assistance to oczywiście usprawnienie popsutego pojazdu na drodze bądź odholowanie go do warsztatu, w którym może zostać naprawiony. Najczęściej obejmuje to również sytuacje, w których do unieruchomienia auta doszło w wyniku zatrzaśnięcia kluczyków czy braku paliwa. Bogatsze pakiety mogą zapewniać również inne, dodatkowe usługi, z których można skorzystać bezpłatnie w razie awarii samochodu, takie jak np. nocleg w hotelu dla wszystkich pasażerów, wynajem samochodu zastępczego na czas naprawy pojazdu czy też pokrycie kosztów kontynuacji podróży w inny sposób.

Ponadto w zależności od posiadanego wariantu polisy można też liczyć np. na zorganizowanie i pokrycie kosztów złomowania pojazdu, który uległ szkodzie całkowitej, a jeśli do awarii dojdzie za granicą (gdy polisa obejmuje takie sytuacje) – na bezpłatne przesłanie części zamiennych albo pokrycie kosztów transportu auta do kraju.

Najbardziej rozbudowane warianty ubezpieczenia assistance nie ograniczają się tylko do pomocy technicznej i organizacyjnej, ale w razie potrzeby zapewniają także świadczenia medyczne dla kierowcy i pasażerów pojazdu.Mogą to być np. organizacja i pokrycie kosztów leczenia, transport poszkodowanego w wypadku do szpitala, dowóz leków, wizyta lekarza itp.

Ubezpieczenie assistance jest więc nieocenione dla osób dużo podróżujących z dala od miejsca zamieszkania. Potrafi też uratować urlop zakłócony pechową awarią samochodu – warto wiedzieć, że w wielu towarzystwach można wykupić rozszerzony pakiet np. na 15 lub 60 dni.Dlaczego jednak piszemy o tym przy okazji cyklu poświęconego likwidacji szkody?

Otóż dlatego, że ubezpieczenia assistance, nawet w wariancie podstawowym, z reguły obejmują pomoc po wypadku czy kolizji, co bardzo ułatwia opanowanie sytuacji i pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów. Dysponując polisą assistance, nie musimy zastanawiać się, jakie będą koszty holowania uszkodzonego samochodu z miejsca zdarzenia. Mamy pewność, że wystarczy telefon, by na miejscu zjawiła się ekipa, która zajmie się autem. Co więcej, nie musimy obawiać się, że holownik okaże się "hieną", która niespodziewanie wystawi nam wysoki rachunek.

Skorzystanie z assistance oferowanego przez własnego ubezpieczyciela pozwala na bezproblemowe przekazanie auta do warsztatu należącego do autoryzowanej sieci naprawczej, co ma szczególne znaczenie wtedy, gdy jesteśmy daleko od miejsca zamieszkania i nie wiemy nawet, gdzie takiego warsztatu szukać. Z chwilą, kiedy samochód do niego trafi, czyli najwyżej kilka godzin po wypadku, rozpocznie się już proces likwidacji szkody. Z dala od domu trudno o lepsze rozwiązanie.Zdaniem Eksperta- Polski rynek usług assistance rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. Dziś trudno wyobrazić sobie, że jeszcze 15 lat temu prawie niemożliwe było zorganizowanie bezgotówkowej usługi transportu osób czy holowania samochodu. Obecnie te usługi są już standardem, a ubezpieczyciele w trosce o komfort swoich klientów wprowadzają kolejne modyfikacje produktów assistance.PZU SA jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce zaoferował swoim klientom usługi assistance stanowiące dodatek do polisy Auto Casco.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz obserwując jak zmienia się rynek usług assistance, PZU podjął kolejne działania zmierzające do zapewnienia maksymalnej opieki klientowi w chwili, w której potrzebuje pomocy. W tym celu PZU stworzył własną strukturę assistance, dzięki czemu klienci posiadający ubezpieczenie OC lub AC PZU, dzwoniąc z miejsca kolizji na infolinię PZU (801 102 102), uzyskują nie tylko POMOC assistance, lecz mogą także zgłosić szkodę i tym samym uruchomić proces jej likwidacji. Dzięki tej zmianie likwidacja szkody rozpoczyna się bezpośrednio po kolizji – na miejscu zdarzenia.Grzegorz Goluch Dyrektor Biura AssistanceCentrala PZU SA